Gå til innhold

Hvilken konsoll bør man kjøpe, når man tenker litt fremover?

vegesim

Anbefalte innlegg

Jeg vil si at det er umulig å spekulere i om utviklingen går raskere for PS3 i framtiden. Xbox360 vil utvilsomt også utvikle seg, og det er ingen grunn til å tro at dette skulle gå tregere enn med PS3.

Akkurat nå er Cell-arkitekturen en ulempe, og det er lite trolig at noen plutselig knekker en kode som gjør den uendelig mer kraftfull. Jeg spår en sakte men stabil utvikling og optimalisering, slik vi også ser hos X360.

I tillegg er det verdt å nevne at Sony har mye å ta igjen når det gjelder online-spilling, som mange ser på som den mest framtidsrettede spillformen.

Microsoft har selv sagt at de sikter mot at X360 skal ha samme levetid som PS2. Altså omtrent samme levetiden Sony regner med at PS3 har.

De trenger ikke knekke en kode, men bare å begynne å bruke CELL i multiplattform spill. Det er jo bevist flere ganger at multiplattform spill bare bruker hovedkjernen og ikke bruker SPU'ene der den virkelige kraften ligger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger vi gjøre dette til en Vs tråd som alle andre tråder? Ei heller noe hardware tråd om Cell og hele pakken. SPU og GPU meg i rattat, hvorfor må det hele tiden lede inn i dette?

Anyway:

Hvordan utviklingen blir i fremtiden ligger mye i utviklerne og deres lyst til å utvikle til PS3, men per i dag er det ikke mulig å si hvor fremtidsrettet PS3 er ettersom det ligger på støtten den får fra utviklerne.

Den har titler som ser meget lovende ut men det samme har X360.

Så det er ikke lett valg å skal ta i dag, ettersom det er 2 meget gode konsoller å velge mellom om du kun setter valget mellom X360 og PS3. Jeg råder deg heller til å sette deg ned og se litt over kommende spill på begge konsoller (bruk oversikten til Gamer.no og eventuelt IGN/Gamespot). Lag deg 2 kolonner, en for PS3 og en for X360, så skriver du ned de titlene du har lyst på. Tell så i etterkant hvilken system du skrev ned mest titler til.

Og da er valget litt lettere skal du se.

Jeg vil påstå at det er et fasitsvar, se hvilken spill du er interesert i og velg system etter spill. Er veldig lite nytte å velge en konsoll som blir å støve ned.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at folk vil spørre et slikt spørsmål på et spillforum nå til dags? Dette er den perfekte unnskyldningen for fanboys fra alle kanter å sende sleivspark i hytt og pine om den ene og den andre konsollen, og man vil mest sannsynlig ikke få et eneste vetug svar. Det mest vetuge jeg kan finne på å si er at du får se på spillsidene om hvilke spill som kommer i fremtiden, hva du ser frem til og hvilken konsoll som tilbyr deg mest av det du ser frem til og gå for den. Det er ingen fasitsvar på dette, det er bare opp til den enkelte å gjøre seg opp en mening om hva en vil ha i en konsoll og undersøke spillene som kommer til den selv. Det er mer uenigheter blandt spilltilhengere enn det er blandt religiøse fanatikere.

Lenke til kommentar

Fasitsvar:

Den konsollen som får flest spill som du liker..

Skulle jeg kun valgt en.. ville jeg kanskje valgt ps3.. mest pga Final Fantasy XII..

Tja.. jeg vet ikke helt hvorfor jeg kjøpte 360... Jeg ville ha det gøy, kjeda meg litt.. Sjekka egentlig ikke noe om noen særlige spill..

Wii skal heller ikke bli utelatt føler jeg.. Selv om du ikke nevner den, så er det mange som har øynene opp for dette vidunderet fra miljøsvinet kalt Nintendo.. Og, jeg tror den kommer til å holde svært mange år.. Uansett så er det en morsom boks..

Men igjen... fasitsvaret på hvilken konsoll som man bør kjøpe.. uansett om man tenker fremover eller ei.. ekslusive spill er nøkkelen..

Lenke til kommentar

Når du skal kjøpe konsoll er det viktig og vite hvilke spill man liker, og kontroller som mange andre sier.

Har selv X360, mest siden spill som Gears of War, Mass Effect skulle komme. I tillegg hadde jeg prøvd X360 kontrolleren hos en kompis, og var veldig fornøyd.

Dette er noe du bør vurdere før du kjøper.

Lenke til kommentar

Jeg kan prøve å gi et objektivt syn på alle konsollene.

Selv hadde jeg både PS1 og PS2 og elsket begge to. Grafikken var grei nok og spillene meget bra. I tillegg var det enkelt å få billige spill via qxl, bruktsalg og så videre. Selvsagt vurderte jeg PS3 ganske lenge, men prisen ble for drøy. Seks tusen for en konsoll? Ikke svarte f... Så da jeg endelig oppgraderte tenkte jeg å prøve noe nytt og kjøpte en xbox360. Jeg hadde prøvd broder'n sin gamle xbox, og selv om håndkontrollen var uvanlig gikk den greit å bruke.

Kontrollen til xbox360'en er hakket mindre enn den gamle xbox kontrollen, og føltes helt naturlig i hånden min. Greit den ser stor og stygg ut, men jeg synes den er langt bedre enn noen kontroll Playstation noen gang har hatt. Den reagerer veldig raskt, føles helt fint i hånden, har alle knappene innen rekkevidde når man trenger dem og vibrerer som en drøm. Det er spesielt kult når man dundrer nedover en grusvei i et bilspill eller fyrer av noen runder med maskingeværet i et tilfeldig skytespill. Man føler virkelig at man er med i det som skjer. Boksen ser pen ut (enda penere etter at jeg malte den), og kontrollpanelet man kommer til når man slår på er oversiktlig og vakkert. Alt i alt var det en meget bra konsoll - helt til de røde lysene kom. Jeg leverte hele dritten til reparasjon, men siden garantien akkurat var i ferd med å gå ut ble den sendt helt til Tyskland for å bli reparert der. (gratis, men likevel). Jeg fikk den tilbake etter to måneder og en halv måned, bare å finne ut at den fremdeles ikke virket. Jeg sendte den inn igjen, og etter to uker fikk jeg den endelig tilbake i samme stand som før. Det viste seg at det var feil med strømledningen, og en ny ble sendt. Nå virker boksen igjen som før, men noe var tapt. Jeg stoler ikke helt på den, og selv om jeg bruker den til eksklusive spill blir den aldri helt den samme igjen.

Jeg ble lei av å vente da den var til reparasjon, og vurderte å kjøpe en PS3 i stedet og selve xboxen når den en eller annen gang kom tilbake. Ved en tilfeldighet fikk jeg prøve å bowle i Wii Sports på spaceworld, og da var det gjort. Det ser kanskje teit ut, men følelsen av å svinge hånden på samme måte som man svinger en bowlingball føltes helt utrolig kult. Samme dag dro jeg hjem med en Wii under armen og elsker den. Den ser ikke så bra ut som xboksen eller PS3'en, og kan heller regnes som en xbox 1,5 grafisk sett. Bedre enn den gamle xboksen, men ikke så bra som den nye. Derimot har den noe annet de andre ikke har. Spillbarhet. Jeg elsker å dundre ned fjellsiden i SSX Blur og trikse ved å vifte med kontrolleren, svinge sverdet i Zelda ved å svinge kontrolleren på samme måte som jeg ville ha svingt et virkelig sverd og sånn.

PS3 ser bra ut, men siden jeg ikke har HD-TV og ikke har tenkt å kjøpe en i nærmeste fremtid ser xboksen og PS3en omtrent like bra ut på tv'en min. Blu-ray og HD-DVD interesserer meg ikke. Dessuten har xboksen flere eksklusive spill en PS3'en, og den utviklingen ser ut til å fortsette. GTAIV? Er på både PS3 og xboks360, men xboksen får to ekstra episoder PS3'en ikke får. (nedlastbare). Resi 5? Silent Hill 5? På xboksen, begge to. MGS4? Interesserer meg ikke. Jeg elsket det første, men det andre og tredje tok seg selv alt for seriøst og hadde 80% filmer og 20% spilling. Killzone? Pft, likte ikke det første. Alt i alt er det mange av de samme spillene på begge konsollene, men xboksen har flere og bedre eksklusive spill (foreløpig, i alle fall).

Da står det på internettet. Jeg har ikke prøvd PS3 på nettet, så jeg kan ikke uttale meg om det. Jeg har derimot prøvd xboksen på nettet og likte det ikke noe særlig. Gang på gang har jeg spilt noen spill om Mortal Kombat 3 på nettet og nesten vunnet, bare for å se han idioten jeg spiller mot logge seg ut for å unngå at han får enda en Defeat på listen sin. Det er utrolig irriterende. Gears Of War er genialt på nettet, men det kan til tider være svært vanskelig å få folk til å skjønne hva "lag" betyr. Det betyr ikke at du ikke kan skade halvparten av fiendene. Det betyr at du jobber sammen med halvparten av "fiendene" for å ta resten. Det er det samme i alle spillene jeg har prøvd. XBL? (Xbox Live Arcade)? Jippi, kan betale en masse penger for spill jeg gikk lei av for femten, tyve år siden. :(

Dessuten har jeg en brukbar PC som kjører det meste, og selv om den er dyrere enn alle tre konsollene tilsammen om du kjøper helt nytt har jeg oppgradert nå og da. Den kjører alt, er gratis å bruke på nettet og kan brukes til hva som helst.

Alt i alt er jeg den lykkelige eier av en bra PC og Wii og har en xbox360 jeg sjelden bruker stående i stua sammen med Wii'en. PS3'en var aldri vurdert da den er altfor dyr (greit nok den er billigere nå, men det er xboksen også). Om jeg hadde visst alt jeg vet i dag og skulle kjøpt meg konsoll hadde det blitt Wii, helt klart. Den ser ikke så bra ut som de andre, men det er meningsløst med fotorealistisk grafikk om man mangler alt det andre. ;)

Lenke til kommentar

PS3 kontrollen har for øvrig "sixaxis" som gjør at du kan bevege kontrollen for å styre noe på skjermen, men jeg ser ikke en eneste grunn til hvorfor det ikke kan være på en av spakene i stedet. Det ville gjort samme nytten. Og selv om den kommer med vibrering over nyttår betyr det ikke at alle spillene faktisk støtter den. Vibrering er ikke automatisk lagt til i alle spill, men må legges inn manuelt. Jo flere som kjøper kontrollen, jo flere spill får støtte for den. Alt avhenger av hvor mye den selger, men ærlig talt. Er du interessert i å kjøpe en helt ny kontroll bare for å få vibrering i noen spill? For all del, jeg sier ikke at du ikke bør gjøre det eller ikke. Jeg sier bare at de to andre kontrollene faktisk har vibrering allerede, selv Wii'en.

Lenke til kommentar

Les emnetittelen folkens. Her er det snakk om en som ser litt framover. Så angående Xbox live og PSN. Ta en titt på home. Søk på playstation home på youtube og se litt filmer fra det. Personlig liker jeg det mye bedre enn Xbox live og mener da i framtiden at PSN blir bedre og også gratis.

PS3 får vibrasjon over nyttår i Europa og har det allerede i Asia, så her er det mulig og skaffe seg vibrerende kontrollere til PS3 også.

Xbox 360 dør nok ikke noe fortere enn noen av de andre konsollene nei.

Grafikken skal du ikke tenke på. Multiplattformspill blir nok like på begge konsollene framover og hvertfall om ett år, og kanskje ps3 sine eksklusive titler blir bedre enn 360.

Når det gjelder spill så ta en titt på urgelol sin post lenger oppe. Der er de spillene til PS3 jeg vil anbefale og som fikk meg også til å kjøpe en PS3. I tillegg er det flere som ikke er nevnt der.

Du må kanskje også tenke på blu-ray om det har noe å si for deg.

Håper jeg hjalp deg :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...