Gå til innhold

kriterier for opptak ved politihøyskolen

Even18

Anbefalte innlegg

Jeg er 18 år og skal i militæret til sommeren. Der skal jeg ta befal og året etter ønsker jeg å søke på phs(politihøyskolen). Fra videregående har jeg da fordypning i matta(3mx) fysikk(3Fy) og engelsk(3en) jeg vil få et ordinærvitnemål på litt over 50 poeng. Jeg er i ganske så god form og håper på oppimot toppscore på den fysiske opptakstesten. Jeg har alltid likt og jobbe med mennesker og ser på politiyrket som en fremtidig yrke som jeg vil trives med. Spørsmålet mitt er om jeg kommer inn på grunn av at jeg bare er 20 år? er det slik at de ønsker eldre mennesker, eller er ikke det så viktig?

Om det er noen som har informasjon anngående intervjuene som blir holdt under opptaket så er det svært ønskelig?

Håper på svar!

takk! :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.phs.no/Grunnutdanning/Opptakskrav/

http://www.phs.no/Grunnutdanning/Fysiske-tester/

http://www.phs.no/Grunnutdanning/Soknadsprosessen/

Fylt 20 år det året de tas opp

Du kommer med andre ord inn dersom du klarer opptakskravene, de fysiske testene og intervjuet med opptaksnemda.

Men bare for å ha sagt det: de færreste kommer inn første året de søker, men da er det bare å ta et år med relevant utdanning (årskurs i samf.fag, psykologi, jus o.l.) og prøve igjen året etterpå

Å ta befalskole er nok en god ide, har hørt at det blir sett på som positivt av opptaksnemda.

Dette klarer du nok hvis du bare vil

Lykke til :)

Marius

Lenke til kommentar

Veldig VELDIG få kommer inn på første forsøk, det er rett og slett fordi de ønsker personer som er veldig motiverte for jobben. De fleste kommer inn på 2 eller 3 forsøk.

Har selv et par kompiser som gikk lekende lett gjennom det fysiske og følte at intervjuet gikk bra, men begge ble stoppet pga "manglende motivasjon", gutten har drømt å bli politi siden han var 6 ;)

Lenke til kommentar

Forsøkte å skrive et innlegg istad, men rota det litt til.

Jeg går på PHS nå, 2 studieår.

Vil først og fremst råde deg til å tenke nøye gjennom om det er dette du egentlig vil. I så fall må du belage deg på å jobbe 1 år i 100% stilling, som politi, helt uten lønn, med begrensede muligheter for å tjene penger på si. For det er nettopp det 2 studieår er.

Ellers er det en del tung teori 1 og 3 studieår. Men for de som er motiverte er ikke dette en stor utfordring

Litt om inntaket. Det går mange myter.

Selv kom jeg inn på første forsøk.

At du er ung har ikke så mye å si, så lenge du kan snakke for deg. Har selv 3 stk i klassen som var 20 da de ble tatt inn.

Bare husk å være ærlig på intervjuet. Det er også viktig å kunne forsvare det du sier. Får du et spørsmål du ikke vet svaret på, så sier du: "Det vet jeg ikke".

Det er bedre enn å begynne å mumle og synse.....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...