Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Parkeringsbot. Fikk kun en giro, ikke noe fler opplysninger

Marius88

Anbefalte innlegg

Hei. Fikk i dag til min forergrelse en parkeringsbot når jeg prøvde meg på en spansk en utenfor banken :)

Når jeg kom ut stod parkeringsvakten der og sa; "ja nå har du parkert feil". Jeg svarte tørt jaha og fikk en giro av henne før hun satte seg i bilen og reiste videre. Stusset litt på dette her. Skal man ikke i tillegg til giro få en utfylt blankett som det står bl.a dato, klokkeslett, reg.nr på bil, bilmerke, hvilken kontrollsone det er snakk om, hvem som har utstedt boten osv? Har fått en parkeringsbot en gang tidligere også, og da fikk jeg med dette. Hadde vært fint hvis noen som vet hvordan regelverket er på dette kunne gi et svar. Kan legge til at det var kommunen som bøtela meg og ikke et privat selskap.

Mvh

Marius Pedersen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje greit å sjekke hvem som er mottakeren på giroen. Det er jo en liten mulighet for at dette er parkeringsvaktens RILUM-konto som skal fylles nå rett før jul.(En skal jo normalt ikke tro så galt om folk, men det finnes jo kjeltringer) Det må jo også fremgå av giroen hvem som sender pengene (altså du) ellers er har jo mottakeren ingen kontroll med hvem som innbetaler. Ring kommunen og sjekk med dem at det virkelig er deres kontonummer. Spør da samtidig etter de opplysningene du savner.

Lenke til kommentar
Det er bare å betale og så eventuelt klage.

Parkeringsbøter må betales, og så refunderes de om klagen godkjennes.

Cluet er at det er kommunalt og ikke privat selskap. De kommunale selskapene har litt med det å være litt vrange på slike ting, siden neste steg blir tingretten etter at en klage er henlagt/ nektet.

Lenke til kommentar
Cluet er at det er kommunalt og ikke privat selskap. De kommunale selskapene har litt med det å være litt vrange på slike ting, siden neste steg blir tingretten etter at en klage er henlagt/ nektet.

Tar ikke helt poenget ditt. Boten må betales uansett før man klager.

Det er det som er greia med kommunale bøter.

Lenke til kommentar
Stusset litt på dette her. Skal man ikke i tillegg til giro få en utfylt blankett som det står bl.a dato, klokkeslett, reg.nr på bil, bilmerke, hvilken kontrollsone det er snakk om, hvem som har utstedt boten osv?

Stod det ikke bilens registreringsnummer på boten? Hvordan kan de da identifisere deg om du ikke betaler?

Lenke til kommentar
Men hvis det bare var en giro høres det litt suspekt ut. Jeg ville undersøket at ikke pengene går til en privatperson først for sikkerhetsskyld.

Noen gang fått en p-bot som består av mer enn en giro?

Gå i banken og sjekk mottakerens kontonummer eller kommunen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...