Gå til innhold

Hvordan er Olympus E400?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg speilreflekskamera, så rimelig som mulig.. Er nybegynner og har lest litt om e400 fra Olympus. Er dette et bra kamera? Har lest gjennom noen av trådene som omhandler temaet, men jeg fant ikke svar på det jeg lurer på ;) Passer det for dagligdags fotografering av hester i fart og vanlige bilder av folk og fe? Er ikke så interessert i makro o.l. men vil likevel ha god kvalitet på bildene...

Hvis noen har tid og lyst så setter jeg stor pris på om noen kunne guidet meg litt :) Gjerne tips om andre kameraer også.. Og er det lurt å kjøpe brukt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vurderer å kjøpe meg speilreflekskamera, så rimelig som mulig.. Er nybegynner og har lest litt om e400 fra Olympus. Er dette et bra kamera? Har lest gjennom noen av trådene som omhandler temaet, men jeg fant ikke svar på det jeg lurer på ;) Passer det for dagligdags fotografering av hester i fart og vanlige bilder av folk og fe? Er ikke så interessert i makro o.l. men vil likevel ha god kvalitet på bildene...

Hvis noen har tid og lyst så setter jeg stor pris på om noen kunne guidet meg litt :) Gjerne tips om andre kameraer også.. Og er det lurt å kjøpe brukt?

Jeg har et E400, og er egentlig veldig fornøyd med kameraet. Jeg kjøpte kit (14-42) på min lokale fotobutikk.

Jeg tror det er enklest å ta dette kameraet i pros&cons, samt en kort oppsummering.

Pros:

+ Kameraet er kompakt, velbygd og føles påkostet, morsomt nok.

+ Kit-optikken er trolig den beste du får i denne klassen, og kan optisk sett ligge på lik linje med f.eks. Nikon 18-70.

+ Bildekvalitet 1: Kameraet tar meget fine bilder på lav ISO, opp til ISO400 og i et par tilfeller også oppe i ISO800 kan du få brukbare bilder. Dette avhenger mye av bruk.

+ Brukervennlighet, kameraet er så brukervennlig og lettfattelig at min mor kunne lære seg å bruke det. Betjeningen er generelt sett effektiv og rask og det er ikke noe problem å få innstilling av vanlige egenskaper etc. som second nature.

+ Ergonomi (mer i oppsummering).

Cons:

- Bildekvalitet 2: Når du skrur opp ISO til 800 og 1600 kan du oppleve at du får mer eller mindre ubrukelige bilder på grunn av støy. Dette varierer veldig mye, alt fra motiv til eksponering kan endre på dette.

- Eronomi (mer i oppsummering).

- Hastighet. Kameraet er ikke like rask på overføring av bilder som andre kamera, primært siden det bare har USB 1.0. Dette kan du bøte på med en kortleser, det vil jeg forøvrig anbefale i alle tilfeller. Når det kommer til seriebilder kan du fint klare serier som holder for det meste, men dette er heller ikke et bruksområde der E400 slår konkurrentene, men det er også et noe gammelt kamera. 3fps.

- Autofokusen kan være treg når det er mørkt. Er det rimelig med lys vil ikke treg autofokus være et stort problem.

Oppsummering:

Om du enda får E400 m/ 14-42 for 3500 kroner får du et meget godt objektiv (som optisk sett fint kan brukes om du kjøper dyrere utstyr) og et velbygd hus. Jeg nevner ergonomi både under pros og cons, det er en grunn til det. I motsetning til en del andre speilreflekser får du ikke et såkalt pukkelgrep på E400 (eller det noe nyere E410). Dette er noe som plager mange, meg plager det ikke, og jeg har ikke små hender. Tingen er at du holder E400 på en annen måte enn du holder et kamera med pukkelgrep, og på så små kamera vil uansett pukkelgrepene bli heller ukomfortable og små, eksempelvis på EOS 350D og 400D. Det er for meg ikke noe problem å holde kameraet med en hånd, spesielt siden det veier veldig lite. Som reisekamera og til street photography er min erfaring at E400 er et ypperlig kamera. Det er veldig lite og det er ikke et kamera man legger så veldig mye merke til.

Eller kan den meget gode optikken du får fra Olympus nevnes. Olympus satser på god optikk over hele fjøla, og det er alltid positivt.

E400 gir en del støy, og det er i utgangspunktet negativt, det samme kan sies om noe problematisk autofokus i dårlig lys. For noen uker siden dekket jeg en volleyballturnering på skolen, da benyttet jeg ISO800 og kitoptikken (f3.5-5.6). Det var ikke noe problem.

Om du bør velge E400 får bli ditt valg, men dersom du er villig til å legge litt mer penger i et kamera kan også E510 være et godt valg. Dette har ganske god ergonomi, bedre enn f.eks. 400D, det har bildestabilisering og ikke minst en langt bedre støyytelse på høy ISO enn E400.

Det får bli et prioriteringsvalg for deg.

Å kjøpe brukt trenger ikke være noe problem, finner du et kupp kan du alltids rådføre deg her. :)

Lenke til kommentar

Det var et godt sammendrag, Simon.

Det er bra du tok opp de negative sidene, og sier hva du mener om det. Det blir mer troverdig enn når de som ikke har Olympus uttaler seg.

Godt kit-objektiv er viktig, da det er mer eller mindre en forutsetning for gode bilder.

Ytelsen ved høy ISO er kun viktig hvis du trenger å bruke det. I såfall kan en E-410 eller E-510 være av interesse.

USB 1.0 er ingenting å bry seg om. Som sagt, bruk en kortleser istedet; den er raskere en de fleste kameraene der ute.

For å ta bilder av hester, kan det være situasjoner hvor du kan tjene på lengre brennvidder - da kan det lønne seg å kjøpe et kit med 2 objektiver - standarden 14-42mm og en telezoom: 40-150mm.

Tom

eidt: leif

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

På en måte syns jeg bildestabilisering i huset er et av de største plussene med E510. Det gir helt andre muligheter når det kommer til å ta bilder innendørs, selv om mennesker aldri står helt stille, ei heller hester. Men om du kan få et skarpt bilde av en hest innendørs uten å bruke for høy ISO er det en fordel. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror du kommer til å bli svært godt fornøyd med ditt nye E-400.

Som E-1, E-300 og E-500 er det utstyrt med CCD fra Kodak. Farge- og tonegjengivelsen synes jeg er meget bra, kanskje til og med litt bedre enn på nyere modeller som bruker MOS fra Panasonic?

Enkelte kritiserer det dynamiskeomfanget (nivåene fra helt sort til helt hvitt med detaljer i henholdsvis dyp skygge og høylys), men i praksis på papir er det egentlig vanskelig å se noen forskjell på noe DSLR i denne prisgruppen.

Det som teller mest er kvalitet og presisjon til AF og lysmåler og her synes jeg ikke Olympus står tilbake fra noen, snarere tvert i mot.

Skal du utforske dine dype, skjulte kunstneriske og artistiske evner velger du nok som de fleste andre av oss RAW (for Olympus: ORF).

Lykke til med et godt, og økonomisk svært gunstig valg!

Lenke til kommentar

Bildekvaliteten er i mine øyne meget god rett fra kamera, ja. Dersom du vil kan du jo vurdere å kjøpe dualkit fra JapanPhoto, da får du ikke bare kitzoomen 14-42mm f3.5-5.6 men også 40-150mm f4-5.6. Hele hurven får du for 4999,- kroner, og det er en ypperlig pris. Begge objektivene er meget fine og skarpe for å være kitoptikk, kan anbefales. Angrer grundig på at jeg ikke kjøpte dual kit når jeg kjøpte mitt.

Lenke til kommentar
Hvordan blir et olympus e400 sammelignet med kameraer som canon 350d og nikon d40?
Ankemomentene har Simon Aldra nevnt, fordelene er jo (for noen i hvert fall) at det er enda mer kompakt, og ikke minst at optikken er bedre. Byggekvaliteten er en helt annen. Går du for den oppgraderte utgaven, E-410, får du i tillegg Liveview (som gjør at du kan bruke skjermen som søker, som på et kompaktkamera). Da vil også bildekvaliteten på høy ISO være forbedret, men det kan gi utslag i andre ting, som dags nevner, som tone- og fargegjengivelse (annerledes pga annen sensor).
Lenke til kommentar

Simon har som nevnt her fanget opp det meste om E-400, men jeg kan jo slenge til litt egne erfaringer, kikk på min kameraside for litt info. Der slang jeg inn litt om 35mm makroen fra Olympus også, den er svært morsom, og til en helt anstendig pris på snaue 2K.

Kan ellers bekrefte litt støyproblemer, som egentlig skuffet litt, men som Simon sier er det stort sett i ISO 800 og 1600. Men å kunne bruke ISO 400 uten særlig betenkeligheter er jo allikevel et stort skritt fra kompakklassen.

Lenke til kommentar

Kjøp med dobbeltkittet da vell. Da får man på en måte "alt" man trenger for en rimelig penge. Skal man kjøpe objektiver enkeltvis senere blir det gjerne dyrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...