Fløffy Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Har nokre små planar om å bygge eit fordelings skåp til bruk på lan. Skåpet skal ha inngang for 32A 3fas og utgangar for 16A 2fas. Problemet er korleis eg skal kople det. Har teinkt at skåpet skal inneholde ein jordfeilsbrytar og sikringar til kvar kurs og på inntaket. Kor mange 16A uttak vil eg få? Kunne nokon ha vore snille å teikna eit lite koplingsskjema til dette? Då eg går på elektro kjem eg til å gjera dette på skulen eller ta sluttkontrollen der, så praten om at eg ikkje har lov til å gjera detta droppar me Lenke til kommentar
skrammefjes Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 har planer om det samme! du har lov til å skru / lage løse ting selv så det er 0 problem. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Man kan ikke skru alt av løse ting selv, nei. Du har feks ikke lov til å koble om i komfyren din selv. Støpsler opp tom 25A kan man koble, men ellers sier det stopp. Anlegg med spenning under 50V kan "mannen i gata" derimot leke seg litt med. Har man ikke peiling på hvordan man tegner et (eller om man i det hele tatt trenger et) koblingsskjema til et såpass "straight forward" fordelingsskap bør man (etter min mening) heller ikke påta seg rollen å bygge et.. Bautas har billige fordelingsskap/anleggsskap til utleie. Til det du spør om: Antall kurser du får plass til avhenger av hvor mange PC-er du planlegger å koble til på hver kurs. PC-er bruker normalt sett 200-400W. Om gjestene skal få lov til å ta med egne musikkanlegg, må man plutselig beregne litt større effekt. Vet ikke hva som er "normalt" på LAN, men jeg vil tippe omtrent 10PCer på hver 16A kurs. Kursen blir ikke særlig belastet og det er selvfølgelig mulig å kjøre på med litt mer, men det er kjipt å gå på den smellen at man underdimensjonerer kurser ifht belastning. Litt mer om hva man har lov til • Kople til og reparere lamper, lampetter, bordlamper etc. med bevegelig ledning, også brytere på selve ledningen. • Kople til og skifte lamper som henger i takkrok e.l., tilkoplet med støpsel/stikkontakt, kronklemme eller sukkerbit, dersom ikke lampene er å betrakte som en del av den faste installasjonen. Det må være strekkavlastning på selve ledningen, slik at kontaktene ikke belastes fysisk. • Kople til eller skifte topolede støpsler i bevegelig ledning til og med 25 A (ampere), med og uten jording. • Kople til eller skifte topolede skjøtekontakter og apparat- kontakter til og med 16 A (ampere) med og uten jording. Montere og skifte: • Skifte andre lysarmaturer i tørre rom med isolerende gulvdekke. • Skifte dekselet for koplings- bokser, brytere og stikkontakter, men ikke selve den veggfaste delen. • Montere og skifte varmeovner dersom de har bevegelig ledning og støpsel." Endret 26. november 2007 av Melkekartong Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 Eg spør etter kor mange 16A 2fas uttak eg vil få av ein 32A 3fas.. Eg kan teikne koplingskjema men er ikkje heilt sikker på korleis det er rett å kople sidan me ikkje har gått i gjennom dette på skulen... Eg meinar at 10 pc'ar på ein 16A kurs vil vera passeleg fordeling. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Samtidsfaktor er hvertfall grunnkursstoff, og det er temaet her. Kan gjerne slenge på 40stk 16A kurser, men ikke tro at 32A'en holder om du belaster alle fullt 13,3kW er det maksimale man får man ut av en 3fas 32A. Jeg tror 6 kurser holder, men for å være på den sikre siden er det jo bare å legge til flere. Hvordan du kobler: 3stk ledninger inn på inntakssikring 32A. Disse går videre til topp/bunn på 100mA 32A jfb. og deretter videre til samleskinna og ut på alle kurssikringene. En viktig tommelfingerregel er å ikke koble helt til venstre/høyre på samleskinna, men heller litt "midt på" for å "sentrere" belastningen. Dersom du er nødt til å kutte samleskinna, så for guds skyld; Etter at du har kappa samleskilla, dytt ut hver av hver av kobberskinnene og kutt de så de ikke stikker ut i enden. Endret 26. november 2007 av Melkekartong Lenke til kommentar
gigax Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Man kan ikke skru alt av løse ting selv, nei. Du har feks ikke lov til å koble om i komfyren din selv. Støpsler opp tom 25A kan man koble, men ellers sier det stopp. Anlegg med spenning under 50V kan "mannen i gata" derimot leke seg litt med. Var det ikke dette TS sa at vi IKKE skulle diskutere? Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 Jo det var det eg sa.. Gode svar blir motteke med takk. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 gigax: Greit, men hva er det du gjør nå da? Det om lovligheter ol var forresten ment som et svar til post nr #2. (Moderator kan gjerne slette denne søppelposten). Lenke til kommentar
Gandi Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Kunne nokon ha vore snille å teikna eit lite koplingsskjema til dette? Snakker vi om 230V 3-fas, eller 400V 3-fas? Gandi Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 Me snakkar om 230V Lenke til kommentar
katet Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) 230V 3-fas.. noko treig her ja.. Endret 26. november 2007 av katet Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Kor mange 16A uttak vil eg få? Så mange du vil, så lenge den totale strømmen til alle kursene ikke overskrider 32A (hovedsikkringa).(Nå ser jeg bort fra at det ikke er lovlig å gjøre dette selv ) Endret 28. november 2007 av k-orm Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 kor mange 16A 2fas kan eg ha før den totale straumen ikkje blir over 32A 3fas? blir det 2 eller fleire? Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Du kan ha så mange du vil, forutsatt at den totale tofasede belastningen ikke blir over 55A. (32*sqr(3)) (evt totale trefasede belastning ikke overstiger 32A, altså) Hvis du har 20 kurser som hver trekker 3A, vil disse tilsammen trekke 60A, noe som er på grensen til hva sikringen takler. Derimot kan du ha 40 kurser som hver trekker 1A uten problem... Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 3*16A 2fas fordelt på dei tre fasane vil vere heilt ok ? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Akkurat. Var ikke helt sikker på dette med stømmen i 2-faser fremfor 3. Men Actrm, hvorfor skal du absolutt ha 16A sikkringer på 2-fas kursene? Du kan ha flere 10A kurser i stede. Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 nei veit ikkje heilt kvifor eg skal ha 16A.. kan jo ha 5*10A.. Blir lettare å rekne med 10 maskiner pr. 16A kurs... Dorleg svar detta her. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Blir lettare å rekne med 10 maskiner pr. 16A kurs...Ja, akkurat. Man kan ha flere maskiner på en 16A sikkring en på en 10A.Det er kansje greit med 16A kurser da det blir litt billigere (færre sikkringer). Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) jeg ville tatt 4stk 16A kombiautomater, med 30mA utløsning med jorfeil. JEg ville valgt C-karaktestikk, for at datamaskinene har stor startstrøm. ikke vitsen med en mange sikringer, man kan bare bruke 32A 3-fase. EDIT: Skulle stått 4 ikke 3stk Endret 26. november 2007 av Navitas87 Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Pøh, man kan bruke opptil 55A dersom belastningen er tofas. Det er ille dersom det legges opp til at belastningen må fordeles jevnt utover 3 kurser for å kunne utnytte anlegget til sitt ytterste. (Selv om dette sikkert er mer enn nok for trådstarter, men jeg er uenig av prinsipp). Pluss sammen kursene i sikringsskapet hjemme hos deg og sammenlign med hovedsikringen, så ser du fort at hovedsikringen er omtrent halvparten av summen til resten av kurssikringene. Endret 26. november 2007 av Melkekartong Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå