Aak1 Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Hei! Jeg ville fremvise mine bilder og andre medieprodukter på en så fin måte som mulig. Så jeg lagde denne siden. Jeg ville ha den så minimalistisk og stilig som mulig. Det må legges til at jeg startet helt fra scratch, uten en gang en liten anelse om hva html var. Det meste har jeg lært gjennom skolen. (MK) http://levmed.vgs.no/~aak/ ja, hva synes dere? Endret 26. november 2007 av Aak1 Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Tydelig at du vil ha ting minimalistisk i hvertfall. Dette er likevel litt for enkelt for min del, og mister litt interessen i siden i det jeg kommer inn. Det første som slår meg når jeg kommer inn er en utrolig dum hovereffekt på menyen. - Hvit hover i menyen funket dårlig. Forvirrende for min del - Menyen generelt er altfor enkel. Likte egentlig ikke felles bakgrunn på menyen - Litt vel über "A" i headeren. Simplisiteten i designet ditt ødelegges litt her - Stygge linker. Standard altså - Galleriet er helt greit. Fungerer fint, og det gjør simpleviewer i de fleste tilfeller - Prøv å promoter innholdet litt tydligere på resten av siden. Prøv f. eks og lage en header basert på et bilde. Kanskje kan du også ha menyen i dette - Lær deg CSS i tillegg til forsterkning av dine HTML-kunnskaper Nå vet jeg ikke hvorvidt du er lysten på små endringer eller store. For moro skyld kan du jo lage et helt annerledes utkast, men litt mer spennende design. Føler at veldig mange fotoporteføljer er altfor simple, og potensielle lesere mister lysten til videreklikking før man ser selve galleriet. Slike ting er kjipt Men et godt utgangspunkt, og det ser ut som du er ganske sikker på hvilken stil du er ute etter Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Jeg liker siden din godt, men jeg opplever at du bør jobbe litt mer med førsteinntrykket til leseren, slik at det er større sjanse for at han ser på bildene dine. Når jeg kom inn på siden, forventet jeg å finne en hobbyfotografs hjemmeside. Bilde av ett kamera og teksten du har lagt ut i tråden tyder på det. Jeg ble derfor litt skuffet når jeg besøkte hjemmesiden og ikke fant ett eneste bilde på forsiden. Jeg stusset umiddelbart på det. Jeg stusset også på at det visuelt var mye bredde og lite høyde på siden. Du har heller ingen ting som inviterer til å titte på bildene dine, og det er synd, for porteføljen er svært bra den. Det er svært enkelt og intuitivt for meg å navigere på siden. Jeg finner den informasjonen jeg vil ha, og jeg får ett godt inntrykk av hvem du er og hvorfor du har laget siden. Du burde legge inn kontaktinformasjon slik at leseren kan kontakte deg. Validering og kode Html koden validerer ikke på http://validator.w3.org/ Når jeg ser på koden, finner jeg mye rart. Jeg håper inderlig ikke at dere lærer på skolen å sette tekstfarger og linkfarger i htmlkoden? Det er også pent lite css her. Vi som liker god og ren kode vil nok ikke forelske oss i denne koden. Oppsumering Jeg liker godt headeren din, men jeg synes fort at sidene blir litt for lite høye i forhold til bredden. Jeg savner mer bruk av bildene dine, noe du trykt kan gjøre, da du helt klart kan ta gode bilder. Kodemessig er det mye rart. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Av en eller annen merkelig grunn kan sidene dine scrolles(selv om siden inneholder få linjer, Mediawork feks). Jeg er også fan av at det ikke burde scrolles på første siden, den skal være reservert til førsteintrykket og jeg burde da ikke måtte scrolle opp og ned får å få dette... førstesiden din er den eneste siden din som faktisk trenger scrolling. Så jeg ville ha gjort noe med banneren din :-) Ellers utrolig flotte bilder... men var litt forvirrende å komme dit følte jeg. Trykke Portfolio på baren for å så komme til en side hvor jeg igjen måtte trykke portfolio.... Du liker det enkelt, synes det er fint men du kan gjøre det enda litt enklere slik at du får frem selve meningen Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 Tusen takk for konstruktiv kritikk! Etter kritikken deres innså jeg at det er forsatt mye som må endres Dette med scorllingen, dette er fordi jeg satte høyden på iframen i pixler. Det skal fikses. - Endre den "Portfolio" button, til "Photos" isteden, slik at det ikke blir så forstyrrende. Legge til et galleri til kanskje - Jeg skal lage et introbilde, slik at alle ser at det er siden til en hobbyfotograf. - Og Jeg skal fylle siden med mer innhold, slik at den ikke blir så tom, lage en mer interessant førsteside. (etter introbildet) Vi har dessverre ikke lært CSS enda, vi skal lære det etter jul. Kanskje jeg kan lære litt på egen hånd før. Og jeg er redd vi lærer å sette tekstfarger og linkfarger i htmlkoden på skolen. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 utrolig enkelt å komme i gang med css. kan du litt om hvordan html fungerer ved å sette farge, størrelse og slikt kommer du langt med css og. HTML koden blir mye ryddigere og du får mer kontroll. ta turen til http://www.w3schools.com/css/default.asp Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Kan anbefale HTMLdog. Meget god læring hva gjelder både HTML og CSS Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 Ok, tusen takk. Hadde vert fint å mestre css før vi begynner med det Jeg har vert litt inpå htmldog, skal skjekke litt mer rundt css. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Alltid artig å og kunne pensum før man begynner med det. Derfor forskjellige IT-fag er så digg, for pensum er det man prater om på Diskusjon hele dagen Men CSS er som sagt et veldig enkelt språk, og basicen går veldig fort å lære seg Lenke til kommentar
sparks Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Heldigvis er du flinkere til å ta bilder enn å lage websider, men det kan da hende kommer seg med litt øving. Syntes det blir for sterke kontraster, en del padding-feil spesielt i menyen og en forferdelig header. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Det som er moro med foto-porteføljer er at man kan lage minimalistiske design og det ser ofte bra ut uten for mye jobb. Ulempen her er at du har bommet litt: - Grusom(!) header - Slitsom hover i menyen - Inkonsekvent fontbruk, du har tre forskjellige fonter på hovedsiden din - HTML-kode fra tidlig 90-tall Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 Jeg morer meg litt over å lese svarene her faktisk. Og "HTML kodene fra 90 tallet" er faktisk de vi lærer på skolen. Og hva er det som er grusomt med headeren? Jeg vil gjærne få litt konstruktiv kritikk på den. Har dere forslag til andre måter jeg kan ha knappene? Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Aldri gjør det avdankede designere som jobber som weblærere på MK sier. Gjør det som er riktig. Sjekk oppslagsverk-tråden i webdesignforumet, så ser du hvordan det skal gjøres. Header: Det er lenge siden jeg har sett noe så jævlig som den A'en i headeren. Mønsteret, fonten, det er liksom ikke noe riktig. Prøv å bruke en sleek font, og ikke en håndskriftfont når du ikke har noe særlig annet design å bygge på. Knapper i menyen: Gjør dem mer diskré. Det er for store kontraster når du beveger musa over, så det blir litt slitsomt. Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Du finner ett av de viktigste dokumentene i internetts historie her: http://www.w3.org/TR/html401/ Her vil du se at elementer som font, basefont, center, s, og strike ble forkastet i 1999, men støttes i en overgangsperiode. Du kan også se hvilken attributter som forkastes her http://www.w3.org/TR/html401/index/attributes.html Se etter D i Depr. kolonnen. Dokumentet jeg viser til er fra 1999. Hvis dere kurses i forkastede elementer og atributter, så er ikke dette i tråd med definisjonsdokumentet for språket dere lærer. Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 Oppdatert: http://levmed.vgs.no/~aak/ Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Den splash-up screenen kunne du spart deg for. Ellers ser det ut som at du blir værende på designet ditt. Men hvorfor er linkene på engelsk, og resten av innholdet på norsk? Sånne ting du bør gjøres litt oppmerksom på. Endre litt på hvordan linkene, altså <a>-ene skal vises. Nå er de stygge og standariserte, lilla og i Times. Det er neppe særlig pent, i hvertfall når resten av innholdet er i Sans-serif. Ellers er porteføljen god nok, og Simpleviewer løsningen fungerer fint nok den. Synes fortsatt at du bør jobbe litt mer med designet. Er altfor simpelt for min, og mange andres del som tidligere nevnt Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Oppdatert: http://levmed.vgs.no/~aak/ Denne siden begynner å fungere godt til å fremme budskapet om deg som fotograf. Jeg forstår hvem du er, hvorfor du lager siden, og hva jeg kan forvente av den. Jeg kunne godt tenke meg at du gjorde bildene tilgjengelig i litt større størrelse. Blir de missbrukt er det en ting, men du får bedre vist deg frem, og det er vel viktigere enn risken for missbruk. Du burde fjerne døde linker til oppgaver og bilder som ikke fungerer. Den enkle layouten og sidedesignet holder lenge for å få frem budskapet ditt. Det finnes en lang rekke ting du kan ta tak i, men egentlig få som vil bidra til å formidle budskapet ditt i vesentlig bedre grad. Hvis hensikten er å fremme deg som fotograf, ikke som webdesigner, er designet godt nok i mine øyne. Sørg for at innholdet på forsiden inviterer leseren videre, og sørg for at innholdet hjelper deg å oppnå hensikten du har med siden. Døde linker irriterer de fleste. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Jeg er veldig enig med FrodeNilsen og IceFox. However, angående splash screen gjør ikke dette meg noe. Ikke så veldig vanlig med sånne, men du får frem budskapet med en gang, bilde av deg selv _med_ et kamera og et bilde du har tatt. Ellers ville jeg har gjort som IceFox her kommenterer at du må legge deg på et språk, ikke 2 Norsk all the way Noe unødvendig scrolling men siden kommer seg! Stå på! Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Likte ikke helt den blå skrifta på hoveren i menyen. Ble litt for kraftig blå liksom. Prøv en...svakere/mykere blå så blir det bedre for min del iallfall Flott bilder du tar forresten Lenke til kommentar
arex1337 Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Headeren Headeren var ikke så pen, nei. Jeg vet ikke, men jeg tror det er skyggen på A-en som ødelegger det for min del. Menyen Ser menyen består av bilder. Kan ikke se at det er nødvendig eller ønskelig (diverse accessibility issues). I tillegg, ble jeg litt overrasket når "Gallery" blir blå istedenfor "Biography" når musepekeren var <1cm fra "Biography" og >5cm fra "Gallery". Blåfargen som du bruker i denne effekten passet heller ikke særlig godt. Portfolio? Du trenger kanskje ikke kalle hele siden din for portfolio, når det vel egentlig bare er en av undersidene som er det. Var jeg deg ville jeg fjernet "portfolio" fra headeren, og funnet noe mer fornuftig å ha i <title>-taggen. Språket Skriver du bedre norsk, blir du tatt mer seriøst. Les godt igjennom, mens du tenker på hva formålet med siden er. Få eventuelt også foreldrene dine til å korrekturlese for deg. Jeg kan godt pirke på ting som er feil, hvis du spør. Ellers likte jeg fotografiene dine veldig godt, og ønsker deg lykke til med å lære deg HTML og CSS "slik det egentlig skal brukes". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå