Gå til innhold

Grub error 17

zipuz

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er litt frustrert, for jeg har en pc som er satt opp med Ubuntu og Windows xp. Og som den smartingen jeg er, skulle jeg gå inn å endre på ting i Grub, og gjorde dette : ettersom ubuntu lå på (hd2,0) tenkte jeg jeg skulle hide den, slik at xp kom først. Men det var fryktelig dumt. For nå vil ingenting boote, og jeg har prøvd å unhide (hd2,0) i grub, men det funker ikke (lastet ned linux mint). er det noen som kan hjelpe meg?

mvh Kristian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

Jeg er litt frustrert, for jeg har en pc som er satt opp med Ubuntu og Windows xp. Og som den smartingen jeg er, skulle jeg gå inn å endre på ting i Grub, og gjorde dette : ettersom ubuntu lå på (hd2,0) tenkte jeg jeg skulle hide den, slik at xp kom først. Men det var fryktelig dumt. For nå vil ingenting boote, og jeg har prøvd å unhide (hd2,0) i grub, men det funker ikke (lastet ned linux mint). er det noen som kan hjelpe meg?

mvh Kristian

Jeg har hatt samme problemer for noen dager siden. Jeg fikk noen som hadde greie på det til å hjelpe meg ;D

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva slags innpakning Linux Mint kommer i, men hvis du har tilgang til en bootbar live-CD så kan du bruke den for å få et system opp og gå og deretter redigere /boot/grub/menu.lst (som ligger på partisjonen du installerte den på, ikke den i RAM-filsystemet til live-CDen) tilbake så den virker igjen.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Jeg gjorde det istad, med en kubuntu livecd. Men når jeg redigerer menu.lst returner den "ingen tilgang". Prøvde også å gå inn i terminal for å unhide (hd2,0) men da får jeg tilbake at (hd2,0) ikke finnes. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar

Du må redigere den som root - ved å bruke f.eks sudo nano menu.lst eller kdesudo kate menu.lst (siden du er på kde)

Du må være sikker på at du redigerer riktig fil (den på linuxpartisjonen, og ikke den på livecd'en)

og du må være sikker på oppsettet på maskina de.

hd2,0 vil bli det samme som /dev/sdc1 - partisjon 1 på harddisk 3 - er dette riktig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...