Gå til innhold

Hvilket tårn tror du lener seg mest til høyre?

Bruktbilen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det kan ikke ha noe med at man ubevisst sammenlikner venstre side på det høyre tårnet med høyre side på det venstre tårnet, og dermed synes det ser skjevt ut i forhold til det venstre tårnet?

:love: Pisa :love: Dit skal jeg en gang. :D

jeg har vært i Pisa som relativt ung gutt. Og jeg kan skrive under på at det er like fint der som man får inntrykk av i turistbrosjyrene.

Forøvrig tror det har noe med mengden blå himmel å gjøre. Jo mer blå himmel på høyre sidet av tårnet, jo mindre tror man at det heller. Men kan være jeg tar grundig feil. Kanskje jeg skal sende en mail til psykologiproffesoren som foreleser ved Universitetet i Bergen. ^^

Lenke til kommentar

Trick of the mind, altså. Bildene er lik, men det som står til høyre får forsterket karakteristikken(altså at det er litt skjevt) av hjernen :p Det er jo likt som det trikset der man tar to like bøyde ting(f.eks to like bananer) og holder dem ovenfor hverandre, hjernen vil alltid tro den øverst til høyre er mest bøyd, men om man bytter plass på dem er det den som nå er øverst til høyre vi oppfatter som mest bøyd.

Jeg blir bare kvalm av sånne bilder. :p

Lenke til kommentar
snip

jeg har vært i Pisa som relativt ung gutt. Og jeg kan skrive under på at det er like fint der som man får inntrykk av i turistbrosjyrene.

Forøvrig tror det har noe med mengden blå himmel å gjøre. Jo mer blå himmel på høyre sidet av tårnet, jo mindre tror man at det heller. Men kan være jeg tar grundig feil. Kanskje jeg skal sende en mail til psykologiproffesoren som foreleser ved Universitetet i Bergen. ^^

Du er jo fortsatt relativt ung, vil jeg påstå.. Selv om det kanskje har noe med at jeg ikke vil gå med på at jeg selv blir eldre.. :blush:

Forklaringen kom vel i en link som lå i en annen post her.. Om jeg forsto den rett, så har det noe med at vi er vant til å se at tårn som står ved siden av hverandre konvergerer, heller enn å stå i samme vinkel, slik de gjør der. Ettersom bildene står ved siden av hverandre, behandler hjernen vår det som at det er to forskjellige tårn som står der. Rett meg om jeg tar feil.. :)

Heldiggris, btw..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...