Gå til innhold

Tror noen at det finnes liv i rommet??


3PM

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...
Jeg tror det. Universet utvider seg hele tida.

hvor stort er universet sån egentlig? uendelig, det er ikke mulig, de stoppe en plass, men ka stopper det i? en murvegg? hva er bak den vekken :hmm:

 

og de kan jo heller ikje vær eevig heller :tease: for de sier jo seg sjøl at det e umulig..

 

Og ja til topic, eg tror på annet liv uti rommet, rommet er alt for stort til at det bar ekan eksistere liv på tellus.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg tror det. Universet utvider seg hele tida.

hvor stort er universet sån egentlig? uendelig, det er ikke mulig, de stoppe en plass, men ka stopper det i? en murvegg? hva er bak den vekken :hmm:

 

og de kan jo heller ikje vær eevig heller :tease: for de sier jo seg sjøl at det e umulig..

 

Og ja til topic, eg tror på annet liv uti rommet, rommet er alt for stort til at det bar ekan eksistere liv på tellus.

Det liksom bare bretter seg ut som en eksplosjon...

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Jeg gjenåpner en gammel tråd, fordi det nå er oppdaget noe som tyder på at det har vært liv på Mars. Riktignok bare mikrober, altså ikke flercellet liv. Men likevel ekte utenomjordisk liv:

http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article1416960.ece

http://www.forskning.no/artikler/2009/november/235968

NASA-forskere har presentert det så langt tydeligste beviset på mulig liv på Mars. – Utrolig, sier astronom Knut Jørgen Røed Ødegaard.

 

– Jeg må si at øyenbrynene mine hadde problemer med å holde seg fast på pannen min da jeg hørte om dette. Det er en utrolig spennende oppdagelse, sier astronom Knut Jørgen Røed Ødegaard til NTB.

 

NASA-forskere har lekket noen av resultatene fra en kommende rapport om en meteorittstein fra Mars som ble funnet på jorden i 1984. Det er i flere omganger tidligere blitt hevdet at denne steinen inneholder fossiler fra bakterier, men disse påstandene er blitt tilbakevist av forskere.

 

Nye metoder

Nå har man imidlertid tatt i bruk nye og mer detaljerte forskningsmetoder, og i den nye studien skal konklusjonen være at man med stor sannsynlighet kan fastslå at steinen inneholder fossiler fra liv på Mars.

 

Ifølge Timesonline har forskningsgruppen som har undersøkt steinen også studert to andre meteoritter og er ventet å publisere disse resultatene i nær framtid. Dersom det kan slås fast at det har eksistert liv på Mars, mener Ødegaard at det vil bety mye.

 

– Det vil være den største oppdagelsen i menneskehetens historie. Det at man påviser livsformer på andre planeter er helt epokegjørende i vitenskapshistorien, sier han.

Så nå er det altså "fastslått" med relativt stor sikkerhet at vi helt sikkert ikke er alene i universet.

 

Dette er imidlertid ikke et bevis på eksistensen av utenomjordisk intelligent liv, men muligheten for liv andre steder enn på Jorda, selv utenomjordiske mikrober i vårt eget solsystem, tyder på at eksistensen av liv på Jorda ikke er noe unikt i universet. Og bare en såpass enkel konklusjon er egentlig grensesprengende.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

SeaLion: liv er liv uansett om det er intelligent eller ikke. Et bevisst, våkent og levende individ.

 

Eller? :)

Er ikke for å være vanskelig eller noe, men er det ikke slik det er? Grader av intelligens finnes det såklart.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

I denne sammenhengen er liv liv ja, uansett. Mikrober på en annen planet, selv på Jordas naboplanet Mars, er det definitive beviset på at vitenskapen har rett i at liv kan oppstå overalt, og ikke er avhengig av en skapende gud for å kunne oppstå.

 

På en måte kan man si dette er selve Spikeren med stor S i kista for religionenes skapelsesberetninger. Universet og verden er med dette spikerslaget vitenskapens domene, religionenes skapelsesberetninger er med denne oppdagelsen å regne som kun underholdende og fantasifulle eventyr uten rot i virkeligheten.

 

Denne oppdagelsen er faktisk langt viktigere vitenskaplig sett enn selv Newtons oppdagelse av tyngdekraften, Einsteins relativitetsteorier, oppdagelsen av atomenes byggesteiner, Darwins utviklingslære og alt det andre som har skjedd i vitenskapens historie. Selv oppfinnelsen av hjulet blekner i forhold til oppdagelsen av spor etter utenomjordisk liv. Denne oppdagelsen vil våre barnebarn, oldebarn og alle etterkommerne få høre om i århundrene og årtusnene som kommer. Så viktig er dette.

 

Jeg føler meg faktisk svært priviligert som lever i denne tidsalderen da denne milepælen skjer. Vi er ikke alene. Og det er ikke lengre noe vi tror, det er nå noe vi vet.

Lenke til kommentar
På en måte kan man si dette er selve Spikeren med stor S i kista for religionenes skapelsesberetninger. Universet og verden er med dette spikerslaget vitenskapens domene, religionenes skapelsesberetninger er med denne oppdagelsen å regne som kun underholdende og fantasifulle eventyr uten rot i virkeligheten.

Her vil jeg tro noen religiøse fint klarer å bortforklare dette med at "skaperen" har da skapt liv andre steder også, og at skapelsesberetningen(e) forteller kun om hvordan det skjedde på vår planet. Eller noe i den duren ....

--

 

Hvis det viser seg å være fosiler fra liv på mars så er det ganske spennende. Det kan da underbygge at livets opprinnelse på jorden oppsto ett annet sted, for så å komme hit med kometer og/eller astroider.

http://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenesis#....errestrial_life

Om ikke fosilene er for "unge".

Lenke til kommentar
at man med stor sannsynlighet kan fastslå at steinen inneholder fossiler fra liv på Mars.

Jeg liker ikke helt det der med sannsynlighet, et bevis skal være et bevis. Er det ikke mulig å finne ut helt sikkert, evt. hvordan?

 

Er det noen måte man kan finne ut om det har oppstått uavhengig av livet på jorden? Altså at det ikke f.eks. har kommet med en komet eller et annet legeme som ble fragmentert, og som resulterte i at dette livet ble sendt både til jorden og mars med hver sin meteoritt? Hvis det har skjedd ville det jo bety at liv kanskje ikke er så vanlig likevel.

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar
at man med stor sannsynlighet kan fastslå at steinen inneholder fossiler fra liv på Mars.

Jeg liker ikke helt det der med sannsynlighet, et bevis skal være et bevis. Er det ikke mulig å finne ut helt sikkert, evt. hvordan?

 

Er det noen måte man kan finne ut om det har oppstått uavhengig av livet på jorden? Altså at det ikke f.eks. har kommet med en komet eller et annet legeme som ble fragmentert, og som resulterte i at dette livet ble sendt både til jorden og mars med hver sin meteoritt? Hvis det har skjedd ville det jo bety at liv kanskje ikke er så vanlig likevel.

Det er ikke noe som heter helt sikkert i vitenskapen. Sålenge du er inne i dette universet så kan du ikke si noe med 100% sikkerhet, hvis du skal være ærlig overfor deg selv og vitenskapelig. Akkurat som man kan si at vi har funnet top-kvarken med en sikkerhet på 99.9998% med en masse på 176±18 GeV/c2. Legg merke til at sikkerheten er <100% og feilmarginen på massen. I dagligtalen kan vi selvsagt kalle det for at vi helt sikkert har funnet top-kvarken. Nå har det seg slik at dette er første beviset for liv på mars, man trenger en del flere beviser før man kan konkludere med at det har vært liv der.

Lenke til kommentar
Det er fullt mulig for liv å oppstå alle andre steder, så hvorfor skulle jorda være så unik? Nummeret på antall planeter er så høyt at det er usannsynlig at jorda skulle være den eneste planeten med de riktige forutsetningene for liv.

Den delen av vitenskapen som omhandler abiogenes, livets opprinnelse, har kommet svært kort. Man har klart å framstille noen aminosyrer og lignende kjemiske forbindelser som kan danne byggesteiner i RNA-molekylet, men ingen forskere har enda skapt liv i laboriatoriet. Så vitenskaplig sett vet vi egentlig ikke noe om hvor lett liv oppstår, selv om de riktige forutsetningene er til stede.

 

Kanskje oppstår liv forholdsvis lett, da vrimler det antagelig med liv også andre steder i universet.

Men kanskje er selve livets opprinnelse en prosess som egentlig er svært usannsynlig, selv med de rette forutsetningene. Og da kan liv være et svært sjeldent fenomen.

 

Men hvis det med stor sannsynlighet kan påvises at det har vært (eller fortsatt er) liv på Mars, så betyr dette at liv kanskje ikke er et svært uvanlig fenomen, men mer normalt.

 

Evolusjonsteorien inneholder ikke abiogenes, evolusjonsteorien tar utgangspunkt i at protolivet allerede fantes og går derfra og fram til i dag. Evolusjonsteorien regnes i dag som den aller best underbygde vitenskaplige teorien av alle. Abiogenes er derimot en av de mest usikre feltene innen vitenskapen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...