Gå til innhold

Tror noen at det finnes liv i rommet??


3PM

Anbefalte innlegg

Joa jeg har hørt om kvarkestjerner, men er ikke kvarker elementærpartikler? Ble ikke nøytronstjerner oppdaget på 20-tallet. Består ikke nøytroner av kvarker(=elementærpartikler).

 

Var litt kjapp der, joda kvarker er elementærpartikler og nøytroner er sånn sett ikke det.

 

Så da vil selv elementærpartiklene til slutt bli knust. Hva er det som gjenstår da?

Det er litt rart dette her: Fysikken sier at vi ikke kan dele noe inn i mindre enn elementærpartikler, men hvis massen blir stor nok så vil elementærpartiklene bli most :-? Det blir litt selvmotsigende?

 

Ved så vannvittige forhold som inne i et sort hull er det så enorme mengder energi ute å går at begrepene "masse" og "elementærpartikler" nok begynner å bli litt utvannede... Med nok energi vil elementærpartikler kunne omformes til mer energirike og eksotiske typer, eller evt bli omformet til eller fra ren energi. Tror ikke noen vet helt hvordan dette skal se ut i en singulæritet i et sort hull :wink:

Dæven! Er du fysiker eller? Doktorgraden i fysikk? Eller kanskje kvantefysikk :D

 

Jeg tenkte ikke på at masse kan dannes om til energi. Det er vel bare noe med den lille menneskehjernen som gjør at (de fleste av oss) har vanskelig for å skjønne at noe kan være uendelig, og ikke nødvendigvis har en størrelse eller avstand som kan beskrives med et tall.

 

Forresten: Jeg har et vagt minne om at "romtiden" kunne beskrives som et teppe. Hver eneste ting som eksisterer bøyer dette teppet ned (det er vel kanskje den vanligste forklaringen på at gjenstander med høy masse kan "bøye" tiden?). Et svart hull har så enorm masse at det vil skvise teppet langt down under, og at man derfor kan brette dette teppet, og vips så har man en vei igjennom og man kan reise over enorme avstander på brøkdelen av et sekund :D Sett i praksis: Et hvert farthøy vil bli pulverisert hvis det kommer i nærheten av det svarte hullet (og burde man nok være langt unna selve "virkningsområdet" hvor "grensen" til lyset går!). Jeg har likevel ikke skjønt hvordan det kan eksistere snarveier (eller ormehull som det heter i sci-fi filmer :-D )... Dette er ting man bruker laang tid til å gruble på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Jeg har likevel ikke skjønt hvordan det kan eksistere snarveier (eller ormehull som det heter i sci-fi filmer "

 

Istedenfor å kjøre om Oslo tar du ferja og får samtidig god tid til en middag, hvis du skal fra Strømstad til Sandefjord.

 

Jeg måtte bare. :-)

 

 

Det her må være den beste tråden i "Søppel" noensinne!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 7 måneder senere...
Hadde vært fetest om de hadde hatt noen überbra super-PC'er å gi bort. :cool:

 

ja... der har dem sikkert intel pentium 8 PC'er. :lol:

 

jeg tror at det finnes utallige, og da mener jeg utallige planeter med liv på. Og at det er intelligens som svinger langt over vår. Universet er uendelig. Hvis det ikke var uendelig, hva ville være utenfor "veggene" ?

 

nettopp, akkurat hva jeg skul til to say

Lenke til kommentar
Universet er ikke uendelig. Hvordan vil du da forklare at det trekker seg sammen? Nei verdens rommet følger twin-keel systemet 8)
Det er akkurat hva det ikke gjør, faktiskt så utvider universet seg ennå (faktiskt vil det utvide seg til vi ikke kan se noen stjerner på himmelen noe mere (universet er ikke tomt). Det som er litt artig å fillosofere over er vel hva livet på andre planeter er basert på. I motsetning til karbon som er basisen for liv på vår planet. Nå er det snakk om liv på en av månene til jupiter (husker ikke hvilken, det er i hvertfall den som har isoverflate).

Intligent liv er også en ganske stor mulighet for at det eksisterer der ute, men hvor langt i utviklingen de er kommet er ett umulig spørsmål å besvare.

 

 

Hva mener dere med at "universet utvider seg". At "tommet utvider seg" Hva er, som sagt, "utenfor" universet da?...

Tenk litt etter, og innse at det høres helt idiotisk ut.

 

Det dere tenker på er "the big bang". Og da er det som utvider seg, mellomrommet mellom masse-klyngene. Solsystem og galakser kom ut i fra the big bang, i fra en eller en annen plass i rommet. MEN Det kan ha vært utallige "the big bangs". Noen utvider seg, andre trekker seg sammen. Noen er akkurat i "outburst" akkurat nå.

 

Universet er uendelig. punktum. Det er ikke noe tall på uendelig.

 

Vel.. det er iallefall slik jeg kan tenke meg det.

 

du sa det på en bedre måte enn meg, takk.

Lenke til kommentar

 

Hva mener dere med at "universet utvider seg". At "tommet utvider seg" Hva er, som sagt, "utenfor" universet da?...

Tenk litt etter, og innse at det høres helt idiotisk ut.

Nå er ikke jeg noen hardcore astronom, men som nevnt tidligere så er ikke universet tomt. Det er en enorm kraft som påvirker stjerner og planeter og tvinger dem ifra hverandre (nå gidder ikke jeg å ta enorme søk med goggle for å utdype dette noe særlig). Det er en teori som går ut på att når du tar å reiser i en rettning i universet vil du til slutt komme tilbake til utgangspunktet (akkurat som på jorden) ikke akkurat idiotiskt ikke sant. Det er mange motstridende sannheter der ute, så tenk før du kaller noe idiotiskt.

 

det er jo noe utenfor jorden da...

Lenke til kommentar

Når den alt er Bumpet så kan jeg vel legge inn et innlegg her...

 

Så på nyhetene at det er et svenskt som selger tomter på månen og så kan vi gå rundt å smile og si at "woohoo, jeg har tomt på månen"... Men hvem faan kan gå rundt å si at de eier hele månen og så selge det bit for bit.

 

Teoretisk kan jeg da starte et egent firma, si at jeg eier Sola og ta å fakturere hele verden for å bruke min varme. 1% av folkets inntekt høres rimelig ut... :D

Lenke til kommentar

Klart det finnes liv på andre planeter, vi har jo hatt besøk, vel 99% av de som sier det bløffer, men det er 1 liten prosent der som snakker sant, og da har de mye bedre teknologi enn oss, eller helt annen tidsregning og lever lenger.

 

men det er sikkert planeter som er langt bak oss i teknologi og.

 

(veldig gammelt innlegg som ble tatt opp igjen :roll::shrug: )

Lenke til kommentar

er universet uendlig stort?

 

hvis ja, da må det vere uendelig planeter hvor en person akkurat lik meg og har akkurat lik fortide som sitter og skriver akkurat det samme som meg nå, og enda en som gjorde det for et sec. siden. så viss universet er uendelig stort fintes det innteligent liv der ute.

 

hvis ikke, hva er det da uten for universet? tommrom? hvis det er det, da må det vel være uenndelige muligheter for att det kan ha vert ett annet bigg bang et sted i tomrommet, og dermed er det uendelige muligheter for at det er innteligent liv et sted.

 

hviss universet vårt er i et tommrom, da må det vel kunne finntes andre tommrom som vi ikke har noe kontakt med, og som vi ikke kan få kontakt med heller. hvis det er slik, da burde det vel være uendlig slike tommrom? og det som er i disse tommrommene må det bestå av atomer slik som oss? kan ikke de være bygd opp av noe annet? vil det da si at i noen av disse unniversenne i andre tommroma kan ha en verden som det tolkin skriver om? eller de kan bestå av ting vi ikke kan forestille oss en gang siden de ikke behøver og vere bygd opp av atomer?

 

har jeg da evig av nøyaktige kloner av meg selv i andre universer og i andre tommrom da?

 

 

 

jeg blir sprø av og tenke slik :o

Lenke til kommentar
Vulcan ligger litt lengre bort enn "Alfa centauri" (som er den nermeste stjernen)

.....    hvem blir med å bøffe Discovery (romferga) og ta seg en tur?

den turen vil vel ta no sånt som 40-80år og det er "bare" EN veg

 

det vil ta sånn ca. 800 år mener du(EN veg)

 

La oss regne litt på det:

 

Hvis man bruker 800 år til Proxima Centauri, vår næreste stjerne (altså ikke Alfa Centauri* som andre har påstått) på en avstand av 4,22 lysår eller 39 924 576 000 000 (39,9 billioner) kilometer, så reiser man med en hastighet på 5 697 000 km/t eller 1/189 av lysets hastighet.

 

Pioneer 10 som per idag er det raskeste menneskelagde objekt, har en hastighet på omtrent 132,229 km/t, eller 1/8167 av lysets hastghet og vil dermed bruke 34 464 år på å nå Proxima Centauri. Med andre ord må et skip som bruker 800 år på å nå Proxima reise over 43 ganger raskere enn Pioneer 10. Med tanke på at Pioneer 10 reiser med en hastighet som er noe av det ypperste man i dag kan oppnå (ved bruk av gravitasjonsslynging rundt Jupiter) er derfor en reise på 800 år til Proxima ytterst usannsynlig.

 

* Alfa Centauri har en avstand på 4,39 lysår, altså 0,17 lysår lenger unna oss enn Proxima Centauri. Alfa Centauri er riktignok den nærmeste stjernen som ligner på vår egen Sol (altså en Gul Dverg type G2).

 

 

Det er forresten meget usannsynlig at det er liv med en intelligens og et teknologisk nivå som tilsvarer vårt (eller høyere) innen hundre lysår av Jorden. Hadde det vært det hadde vi plukket opp radiosignalene deres for lengst (menneskene har jo sendt radiosignaler i alle retninger i 70 år, og i noen få "strålebunter" i nesten ett århundre).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...