Gå til innhold

Tror noen at det finnes liv i rommet??


3PM

Anbefalte innlegg

Den heter "Ganymedes", med s - kanskje det er på norsk? :)

 

Måtte bare briefe med at jeg visste navnet på en måne. :p

Ja selfølgelig måtte du briefe med att du kunne navnet på en måne ;) jeg husket bare navnet på europa og Io, men jeg visste att det ikke var noen av dem jeg mente.

Jeg kan Calypso, Phobos og en til jeg ikke kommer på i farta også. :p

øhhh Phobos er en MARS måne.... det er en til, men jeg kommer ikke på det navnet akkurat nå...

 

Edit: Dermos eller noe sånt no tror jeg den heter...

Edit2: var ikke så langt unna... Deimos er navnet på den andre Mars månen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

er du sikker på at du ikke har fått en Nobelpris i fysikk e.l.?  

det der hørtes sinnsykt ut, men du får det faktisk til å gi mening :smile:

 

lol, hvis detta er for "høyt" for deg så.. Det er sinnssvakt komplisert. Protoner, neutroner og naturlover som kommer inn her. Men det tar jeg i kveld tror jeg :yes:

 

Det er ganske sykt å tenke på egentlig.. at magnetfelt kan være så kraftige at tiden forskyves! Men som sagt, jeg tar den der i kveld :wink:

Lenke til kommentar

Den heter "Ganymedes", med s - kanskje det er på norsk? :)

 

Måtte bare briefe med at jeg visste navnet på en måne. :p

Ja selfølgelig måtte du briefe med att du kunne navnet på en måne ;) jeg husket bare navnet på europa og Io, men jeg visste att det ikke var noen av dem jeg mente.

Jeg kan Calypso, Phobos og en til jeg ikke kommer på i farta også. :p

øhhh Phobos er en MARS måne.... det er en til, men jeg kommer ikke på det navnet akkurat nå...

 

Edit: Dermos eller noe sånt no tror jeg den heter...

Edit2: var ikke så langt unna... Deimos er navnet på den andre Mars månen

Har heller ikke sagt noe annet. :)

Lenke til kommentar

Det finnes garantert liv i universet (utenom jorda). Faktisk så er det velldig sannsynlig at universet oser av liv! Det er riktignok først og femst bakterier som vil være det mest sannsynlige å finne, da bakterier kan være svært hardføre. Vi vet av erfaring at vann ikke er en nødvendighet for at liv skal oppstå. Det finnes idag bakterier som lever i et vannfritt og oksygenfritt miljø. De kan på en eller annen måte bryte ned svovel og bruke dette som energikilde! Bakterier kan tåle mange tusen millioner ganger mer stråling enn mennesker, og det finnes bakterier som stortrives på svært radioaktive uranstaver som har vært brukt i et atomkraftverk. Disse bakteriene kan bygge opp og reparere arvematerialet sitt, etter hvert som strålingen skader det.

 

Intelligent liv derimot... Det finnes det garantert også mye av i universet! Bare bittelille melkeveien har et antall stjerner som om hver eneste person på jorda skulle ha seks stjerner hver + mer! Mange av disse stjernene (da mener jeg virkelig mange...) har himmellegemer/naturlige satelitter som går i bane rundt stjerna. Hvis avstanden er riktig, stjernetypen er riktig (det hadde vært litt kjipt om stjerna slukka etter bare 5 mill. år og/eller ble til en supernova...) og at planeten har en atmosfære, så er det godt mulig at det kan finnes intelligent liv på en eller flere av de omkretsende planetene. MEN jeg skulle tro at de fleste mer komplekse livsformer trenger vann og oksygen for å overleve (men det er like mulig at ET kan leve i en mye giftigere atmosfære enn oss). Dette er likevel ikke en garanti for at det finnes avansert liv på disse planetene. Stjernen må ha riktig størrelse slik at planetene kretser rundt den, planetene må rotere rundt sin egen akse (de må ikke bli "låst" fast i en bestemt posisjon; da blir den ene siden grilla, mens den andre blir *litt* kald) og til slutt: Den trenger en stor bror som kan beskytte den mot astroider og kometer. Får å sette det i et annet lys: Jorda har mange ganger vært nær "total utslettelse" (total utslettelse er nesten umulig da enklere livsformer kan overleve eller tilpasse seg) da jorda(eller tellus...) fra et evolusjonsmessig standpunkt ofte har blitt truffet av destruktive himmellegemer. På starten av 90-tallet eksploderte en meteoritt over Sibir. Den jevnet en god del av skogen og lyset kunne sees fra moskva og london. Denne meteoren hadde en diameter på rundt 10 meter.... Dinosaurene ble sannsynligvis "utslettet" av en meteor, og slik har den samme visa gjentatt seg; Livet på tellus blir nesten utslettet, og nye, og helt annerledes skapninger utvikler seg fra de gjenværende artene. For rundt 5 år siden (97', 98' ?) så passerte kometen "Hale Bopp" jorda fra en relativt liten avstand. Hvis den haded truffet jorda, hadde dinosaurenes "bøddel" vært en småtass i forhold...

 

Men tilbake til saken: I vårt solsystem er vi så heldige at vi har Jupiter. Jepp Jupiter har så stor masse at den sannsynligvis vil fange opp alle astroider og kometer på kollisjonskurs med jorda. I tillegg har vi månen. Månen har ofte reddet jorden fra en global katastrofe (derfor er månen full av kratere). Likevel så passerer de fleste atroider gjennom vårt solsytem uten å gjøre skade, men over et lengre tidsperspektiv så vil noen av disse slynges tilbake til vårt solsystem. Derfor: For at avansert og intelligent liv skal kunne utvikle seg, krever det at planetens arter får utvikle seg i fred. Derfor kan vi si at mer avanserte livsformer krever et solsystem som likner vårt.

 

Solsystemets plassering er også viktig: Det bør ligge i et område hvor stjernene er eldre og mer stabile. Faktisk så kan vi risikere å støte på "farlige områder", da sola kretser rundt melkeveiens sentrum. Tiden sola bruker på dette betegnes som et galaktisk år (rundt 220 mill. år?), men vi beveger oss ikke i lik hastighet som melkeveien (hele galaksen roterer...), nei sola går faktisk litt fortere rundt melkeveien enn selve galaksen. Det gjør at vi kan "fly inn i" områder som er ehm... utrygge! Og Sola flyr flere ganger gjennom et av melkeveiens "armer" (kjent som sagitarius, centaurus, cygnus, perseus og orion), noe som ikke alltid er bra for klimaet her.

 

Foreløpig så har vi ikke funnet noen tegn på intelligent liv i universet (heia SETI!), hverken ved å lytte til himmelen eller ved å bruke teleskoper. Problemet med denne metoden er helt klart de enorme avstandene i universet. Har dere noen gang tenkt på at teleskopene ser ting som skjedde for lenge siden. Jo større avstand man ser over, jo lengre tilbake i tiden ville akkurat det man ser i teleskopet ha skjedd. Når vi ser på andre galakser, så vil "bildet" være forsinket med mange tusen år! I tillegg å kan "bildet" eller "dataane/signalene" bli forvrengt av andre stjerner og himmellegemer. Et svart hull f.eks vil uten problemer bøye av og trekke til seg radiosiganler og lys, andre stjerner som f.eks nøytronstjerner kan bøye signalene kraftig.

 

Men det er en ting jeg lurer på om svarte hull: Når legemet har en så enorm masse (og tiltrekker seg mer og mer, og blir større og større), så vil det etterhvert rett og slett knuse atomene! Da må jo svarte hull bestå av elementærpartikler? Nå har jo ingen sett et svart hull da...

 

Det er heller ikke sikkert at ET bruker radiosignaler. Kanskje de/han/den bruker laser til å sende informasjon (uansett så vil avstandene være et hinder)? Kanskje denne superavanserte sivilisasjonen ikke har oppdaget (eller hvertfall tatt i bruk) radiobølger til å sende informasjon? Teknologien trenger nødvendigvis ikke å utvikle seg i samme rekkefølge som her på jorda... Oppfinnelser oppstår som regel ved behov! Hvis vi skulle hørt et utenomjordisk budskap, så er det ikke umulig at denne sivilisasjonen allerede er utryddet.

 

Det er i grunn bare en måte å bekrefte virkeligheten på: Vi utforske verdensrommet. En bemannet ekspedisjon til Mars vil sannsynligvis gi mange svar! Foreløpig er det ikke teknologisk mulig å sende en bemannet ekspedisjon til Mars (så sant astronautene vil tilbake da...). Det beste ville være å begynne å lage en "bensinstasjon" på månen (som i sin tur ligger langt frem i tid), slik at man kan "fylle opp" romferga med drivstoff før man fortsetter reisen til Mars (husk at 97% av romfergas vekt må bestå av drivstoff hvis den skal kunne rive seg løs fra jordas gravitasjon...). For drivstoff vil man trenge hvis man skal reise fra Mars! En annen hindring er rett og slett noe så enkelt som romdraktene! Været på Mars er ekstremt, hvor temperaturen kan variere med hundre grader på et par meter i høyden og sandstormer og orkaner forekommer ofte. En ekspedisjon krever en romdrakt som er minst like sterk som de vi bruker i dag, men de må være mye mer fleksible. Dagens drakter er relativt stive, og det er umulig å bøye seg ned på knærne for å plukke opp steiner. I tillegg så veier drakta en god del...

 

Det har vært mange UFO-observasjoner opp igjennom årene, men det var først på 50-tallet antallet observasjoner økte kraftig. Og det er litt rart at de fleste "UFOene" er formet som tallerkener! Det finnes unntak, ja, men jeg mener at de fleste UFOer ikke er av utenomjordisk opphav, og at det ofte dreier seg om svindel. Likevel så finnes det flere solide observasjoner. B.la oppdaget det belgiske luftforsvaret en UFO på radaren. Vanlig prosedyre for uidentifiserte flyvende objekter er å avskjøre dem med jagerfly (da det kan dreie seg om et fiendtlig fly). Da pilotene låste radaren på målet, akselererte gjenstanden kraftig, og når de nærmet seg, så endret den brått retning. De fikk aldri visuell kontakt med målet... Ingen prototyper kan fly på denne måten, hvertfall ikke av mennesker! Vi ville ikke ha tålt slike påkjenninger! Man kan også utelukke evt. værfenoment da de fikk låst radaren på målet (og radaren på to jagerfly og en bakkeradar tar ikke feil). For at ET skal kunne besøke jorda, må han/den/det bruke andre metoder for å reise - antakelig ved å benytte seg av mer avansert fysikk enn hva dagens raketter får fermdrift med. Altså man benytter ikke rå kraft, men avansert vitenskap. Ifølge Einstein kunne ingen objekter (merk ordbruken) ferdes med lysets hastighet og forbi, men det finnes et lite smutthull i hans teorier (ganske mye var relativt for han...): Snarveier i verdensrommet - bøyning av tid og rom. Sett at man flyr igjennom en "port" som skal være denne snarveien: Siden avstanden og rommet er bøyd vil ikke fartøyet nødvendigvis ferdes raskere, men nettopp fordi avstanden er "komprimert" så vil den praktiske hastigheten være mange tusen millioner ganger lysets hastighet! Eksperimentiell fyiskk riktignok, men de fleste forskere er idag enige med Einsteins relativitetsteori og div. andre fysiske lover han utarbeidet. Tenk hva dette ville innebære for menneskeheten! Det vil være en mye større oppdagelse enn hjulet!

 

Jeg skummet gjennom den siste siden (gidder ikke å lese alt :D ) og så noen nevne universet og Big Bang.

 

Det er vanlig å si at universet ekspanderes, men den totale massen kan ikke endre seg! Derfor blir universet stadig "tynnere", og til slutt vil vi kanskje være en eneste tynn suppe. Det er riktignok uvisst om universet på et tidspunkt vil slutte og utvide seg.

 

En annen teori, som kanskje er mer sannsynlig enn "Big Bang" (jeg husker ikke hvor jeg leste det, var iallfall lenge siden...), er at universet er som en fjer med et univers i hver ende! Universet utvider seg som om fjæren strekkes, helt til det ikke går lenger. Da spretter universene sammen og universet(ene) vil oppstå på ny. Altså, det har aldri vært noen begynnelse på ingenting. Vi kan derimot ikke se det andre universet. Nå er jeg ikke fullt så sikker på dette, men ville bare nevne det når vi likevel var inne på temaet.

 

 

Forkortet utgave:

Det finnes intelligent liv i universet

ET bør helst leve på en planet lik vår

ET må få god tid til å bli voksen

Teleskoper er tidsmaskiner (funker bare en vei though)

"Enstein" var relativ

Universet er menneskets største gåte

....

 

Blir nok en del skrivefeil. Har ikke tid til å skrive det i fred og ro, og lese igjennom det flere ganger. Sorry! ;-)

Lenke til kommentar

SysError: meget bra innlegg :wink: MEN vi har sett svarte hull riktig nok på fotografier tatt med avanserte teleskoper... tror nok vi ser hullene, men problemet er at de er svarte noe som er den samme fargen som alt rundt med unntak av stjerne, og å finne noe som er svart i noe som er svart er ikke enkelt... :wink:

* ikke for å pirke, men laser kan nok ET glemme å komunisere med... vår beste laser har en spredning på 10m på en avstand mellom jorda og månen.

* det med bemannet reise til Mars er vel under planlegging (da snakker vi reise om 10-20 år) og man håpe da å få lov til å sende opp et atomkraftverk siden man da bare kan lade opp bateriene og benytte laser tek. til å forflytte seg... det er bare en av mange forslag da... det med mellom base på månen er også med...

* skal være enig i at været må Mars er virklig nice... tempen variere vel fra -75c til 25c eller var det -175c til 25c husker ikke helt...

Vel kort sagt kanon bra innlegg!!!! way to go man!!!!

Lenke til kommentar

Ok,

 

Jeg personlig tror på UFO'er og "aliens", om dem nå er tynne, korte og med store mandeløyer eller ei. Det er jo selvklart at det finnes, hvorfor skal vi mennesker på planet Earth være helt alene i et uendelig system av planeter, solsystemer og lignende? Det er jo helt absurd. Bare fordi vi ikke har teleskoper som er gode nok for å utforske andre planeter og dens fysiske egentligskaper må vi jo ikke være alene!

 

Selveste Big Boss her på Jorda som nå er (uheldigvis) USA, vil jo selvfølgelig ikke få noe slikt som "Ja, romvesen finnnes" ut til folket eller bedre sagt hele jorda's befolkning. Ville Bush gjort det, ville religionen til millioner av folk rast rett til dundass, fordi vi da ikke er "Gud's skapning" lengre. Alle hadde blitt redde for å bli ført bort. Så dette kommer nok ikke til å skje før et UFO virkelig lander rett oppå det hvite hus og x antall videokameraer filmer detta. Hvem vet, kanskje vi er en ansamling av bakterier under armen til en stinkende ogre ? Hva er vi? Er vi kanskje en egen rase som har blitt "dyrka" frem av andre høyerestående vesner som har total makt over oss?

 

for de fleste høres det nok tåpelig ut. Men hvis man har litt horisont og gidder å bry seg så kan det være noe å tenke på.

 

Men tilbake til fysikken jeg var innom for noen timer siden. Etter diverse ting jeg har lest på nett så sier alle at "motoren" i et UFO er en slags halvkule men en leder som fører inn fra toppen. Gjennom denne blir Elementet 115 (yes, nr115 i det periodiske system) beskutt av utall av protoner slik at Element 115 blir omdannet til (tro det eller ei) Element 116. Dette har da samme effekten som en kjærnespalting på et vanlig atom. Og som alle (Håper jeg da) vet er ikke dette i det letteste laget av kraft. DERFOR trenger UFO'er ikke bensin eller den slags, de benytter stoffet Nr. 115. elementet 115 løser seg da opp i masse atomer som da som sagt blir spalta. Dermed har man en utroooooooolig kraft som genereres.

 

Denne kraften kan da omdannes til et så stort magnetfelt at faktisk tiden kan forskyves. Slik at man da "tøyer og bøyer" punktet a-b sammen, slik at veien blir mer enn halvert. Som nevnt før kan man ikke fly (eller sveve om du vil) fortere enn 330.000 Km/sek [!] noe som tilsvarer nøyaktig lysets hastighet. Dette er da 19.800.000 Km/t. Og det burde holde for de fleste :wink:

 

Det er også rykter om at Amerika faktisk kommuniserer med UFO'er eller romvesner da. En annen politisk ukorrekt og moralsk sett labil ting er også at USA ikke vil inrømme at "Area 51" faktisk finnes. Diverse satelitt og/eller bilder tatt fra bilder kan bekrefte nettopp dette. Også møter du på svært hyggelige skilt som sier at du blir skutt hvis du går ett skritt nærmere inn til området. Total fly/bil forbud gjelder her. Så hvorfor beskytte et område som ikke finnes?

 

Tar stor avstand fra alle i denne teksten represente skrivefeil! Håper dere fikk noe å tygge på nå :shrug:

 

=) Mvh Dr.X

Lenke til kommentar

Hadde vært artig å tatt en titt der (51). Har vel ikke helt trua på at de har en alien der. Men jeg mener... "Vanlig" testflyving. Den første jetmotoren ble patentert i 1930, det første jetflyet var på vingene i 1939 og lydfarta ble brutt i 1947. Det er nok et stykke igjen til lysfart ;-) . Men det hadde overrasket med stort om forskinga på fart/bevegelse/forflytning har ligget brakk etter det.

Er vel ikke helt utenkelig at en del ufo-observasjoner er prototyper på testtur.

Lenke til kommentar
Jeg har nok gått glipp av noe: "Hva er Area 51"?

 

Og så vidt jeg vet, er en/et UFO kun et Uidentifisert FLygende Objekt, og ikke et romskip som tilhører en alien? Altså er vel egentlig våre fly en UFO for skapningene der ute også? Og våre motorer bygger som kjent ikke på Atomnummer 115-teorien din. ;)

 

Det er vel kanskje litt forskjellige oppfatninger av UFO men ....

 

Doh :roll:

Lenke til kommentar
Men det er en ting jeg lurer på om svarte hull: Når legemet har en så enorm masse (og tiltrekker seg mer og mer, og blir større og større), så vil det etterhvert rett og slett knuse atomene! Da må jo svarte hull bestå av elementærpartikler?

 

"Verre" enn som så, de består av en enkelt singularitet med uendelig massetetthet. (Dvs at all massen er i et eneste, uendelig lite punkt.)

 

Dette skyldes at gravitasjonskraften er blitt den dominerende av alle krefter inne i det sorte hullet, så massen fortsetter å trekke seg sammen i det uendelige!

 

Den observerte "størrelsen" til et sort hull er således ikke den fysiske utstrekkelsen av massen, men derimot hullets "event horizon". Dette er grensen der gravitasjonen er sterk nok til å fange inn lys. Snodig nok har denne grensen allikevel mange egenskaper som tilsvarer en fysisk flate.

 

Dersom man "bare" har knust opp atomene til elementærpartikler, får man det som kalles en nøytronstjerne. Det er oxo nye observasjoner som tyder på at det finnes kvark-stjerner, der elementærpartiklene er videre knust til kvarker. Dette vil da være siste stadiet før et sort hull.

Lenke til kommentar
Jeg har nok gått glipp av noe: "Hva er Area 51"?

 

Og så vidt jeg vet, er en/et UFO kun et Uidentifisert FLygende Objekt, og ikke et romskip som tilhører en alien? Altså er vel egentlig våre fly en UFO for skapningene der ute også? Og våre motorer bygger som kjent ikke på Atomnummer 115-teorien din. ;)

Det er det jeg prøver å legge vekt på: En ufo er ikke nødvendigvis et utenomjordisk fartøy. Det kan like godt være et uidentifisert fly, ballong eller rakett. Men i det tilfellet jeg nevnte det så kunne det ikke ha vært et menneskeskapt fartøy! Jeg sier ikke at ET bruker belgisk luftrom til å teste hvor mye "kassa" klarer, men dette fenomenet er vanskelig å forklare!

 

Area 51 er en sånn derre flybase ute i nevada-ørkenen. De ansatte blir flydd inn og alle ikkeautoriserte som nærmer seg basen blir skutt på flekken eller brukes som fòr til kjøttetende aliens som er etterkommerne til "ofrene" for roswell-greia. Jo, og så har dem flere romskip som dem prøver å kopiere "hyperdriven" til ved "reverse engineering" ;-)

Lenke til kommentar
Hva mener dere med at "universet utvider seg". At "tommet utvider seg" Hva er, som sagt, "utenfor" universet da?...  

Tenk litt etter, og innse at det høres helt idiotisk ut.

 

Det dere tenker på er "the big bang". Og da er det som utvider seg, mellomrommet mellom masse-klyngene. Solsystem og galakser kom ut i fra the big bang, i fra en eller en annen plass i rommet. MEN Det kan ha vært utallige "the big bangs".  Noen utvider seg, andre trekker seg sammen. Noen er akkurat i "outburst" akkurat nå.

 

Universet er uendelig. punktum. Det er ikke noe tall på uendelig.

 

Vel..  det er iallefall slik jeg kan tenke meg det.

 

Det er faktisk ikke dette som menes med at universet utvider seg i den "alment aksepterte"(?) teorien. Det er mye lettere å forklare dette hvis man tenker seg at verden var i 2D:

 

Tenk deg at du er et 2D vesen og lever i en 2D verden. Det du ikke vet, og heller aldri kan "se" eller sanse (siden du er 2D av natur), er at du egentlig lever på overflaten av en ballong!!! I denne overflaten finnes mengdevis av 2D galakser, solsystemer, planeter osv osv. MEN, selve ballongen utvider seg!! (Se for deg en ballong som blåses opp).

 

Dette gjør at overflaten på ballongen, som jo er din 2D verden, utvider seg i ALLE retninger. (Tenk deg markerte tusj-prikker på ballongen. Disse vil fjerne seg fra hverandre når ballongen blåses opp).

 

Dette er omrent hvordan universet utvider seg, bare at vi har en 3D verden som "blåses opp" i en dimensjon vi ikke kan sanse.

 

 

Så hvordan vet vi da at det er dette som er tilfellet, og ikke bare at galaksene fortsatt fly bort fra senteret av Big Bang??

 

Forklaringen er faktisk ganske enkel! Dersom alt fløy utover i et eksisterende rom, ville det kun være et punkt som alle andre beveget seg noenlunde likt i forhold til, og det er senteret. (Massen vil utbre seg som en sirkel med sentrum der big bang var). For alle andre posisjoner i rommet, ville ulike galakser se ut til å bevege seg fra hverandre forskjellig utfra vinkelen mellom synslinjen (fra oss) og linjen til universets "sentrum" (Big Bang).

 

I "ballongteorien" derimot, vil alle bevege seg fra hverandre likt, slik at alle vil se ut som om de var i sentrum. Og det er dette siste vi observerer!

 

Så enten ligger jorda akkurat der big bang var, eller så er "ballongteorien" riktigere enn en ren utvidelse av materie i et eksisterende, tomt rom.

 

Håpåer folk klarte å følge dette :wink:

Lenke til kommentar
Men det er en ting jeg lurer på om svarte hull: Når legemet har en så enorm masse (og tiltrekker seg mer og mer, og blir større og større), så vil det etterhvert rett og slett knuse atomene! Da må jo svarte hull bestå av elementærpartikler?

 

"Verre" enn som så, de består av en enkelt singularitet med uendelig massetetthet. (Dvs at all massen er i et eneste, uendelig lite punkt.)

 

Dette skyldes at gravitasjonskraften er blitt den dominerende av alle krefter inne i det sorte hullet, så massen fortsetter å trekke seg sammen i det uendelige!

 

Den observerte "størrelsen" til et sort hull er således ikke den fysiske utstrekkelsen av massen, men derimot hullets "event horizon". Dette er grensen der gravitasjonen er sterk nok til å fange inn lys. Snodig nok har denne grensen allikevel mange egenskaper som tilsvarer en fysisk flate.

 

Dersom man "bare" har knust opp atomene til elementærpartikler, får man det som kalles en nøytronstjerne. Det er oxo nye observasjoner som tyder på at det finnes kvark-stjerner, der elementærpartiklene er videre knust til kvarker. Dette vil da være siste stadiet før et sort hull.

Skremmende saker det der... Uff :-D

 

Joa jeg har hørt om kvarkestjerner, men er ikke kvarker elementærpartikler? Ble ikke nøytronstjerner oppdaget på 20-tallet. Består ikke nøytroner av kvarker(=elementærpartikler). Det var det jeg tenkte: Siden massen til det sorte hullet blir større etter hvert som den sluker hele galakser så vil tiltrekningskraften øke proporsjonalt. Så da vil selv elementærpartiklene til slutt bli knust. Hva er det som gjenstår da?

Det er litt rart dette her: Fysikken sier at vi ikke kan dele noe inn i mindre enn elementærpartikler, men hvis massen blir stor nok så vil elementærpartiklene bli most :-? Det blir litt selvmotsigende?

Lenke til kommentar

Joa jeg har hørt om kvarkestjerner, men er ikke kvarker elementærpartikler? Ble ikke nøytronstjerner oppdaget på 20-tallet. Består ikke nøytroner av kvarker(=elementærpartikler).

 

Var litt kjapp der, joda kvarker er elementærpartikler og nøytroner er sånn sett ikke det.

 

Så da vil selv elementærpartiklene til slutt bli knust. Hva er det som gjenstår da?

Det er litt rart dette her: Fysikken sier at vi ikke kan dele noe inn i mindre enn elementærpartikler, men hvis massen blir stor nok så vil elementærpartiklene bli most :-? Det blir litt selvmotsigende?

 

Ved så vannvittige forhold som inne i et sort hull er det så enorme mengder energi ute å går at begrepene "masse" og "elementærpartikler" nok begynner å bli litt utvannede... Med nok energi vil elementærpartikler kunne omformes til mer energirike og eksotiske typer, eller evt bli omformet til eller fra ren energi. Tror ikke noen vet helt hvordan dette skal se ut i en singulæritet i et sort hull :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...