Gå til innhold

Croppe 4:3-videoer til 16:9 enkelt og greit

Isbilen

Anbefalte innlegg

Mange videoer jeg har på maskinen er i 4:3-format, bestående av et bredskjermsbilde med svarte felter over og under. Problemet er at hele dette bildet sendes til TV-en, som også tolker de tomme feltene som bilde, og visningen blir feil hvis jeg ikke setter det til 4:3, men da blir jo bildet alt for lite.

Finnes det noe småprogram som enkelt og greit beskjærer slike videoer for en, slik at man sitter igjen med ordentlig widescreen-oppløsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan gjere dette under avspeling, iallfall i program som SMPlayer (Video --> Aspect Ratio --> 4:3 to 16:9) og VLC (Video --> Crop --> 16:9).

Om du vil lagre filmane ferdig croppa, so veit det er nokon val for cropping i Super, men kor bra dette er veit eg ikkje, og andre greie alternativ kan eg ikkje kome på.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Note to self - sjekk ut programmenes funksjoner. :blush: Problemet lå nok for min del mest i ATIs Theater Mode - hvis jeg bruker den hjelper det ikke at jeg cropper i programmet, men hvis jeg slår modusen av og kjører videoen i "vanlig" fullskjerm på TV-en klipper den bort de svarte boksene helt av seg selv. Video fra PC er fra tid til annen mer knot enn jeg strengt tatt setter pris på ...

EDIT: Problemet er jo forsåvidt løst, men det hadde vært enda mer snasent med et program som kunne ta en gruppe slike filer og gjøre forandringen permanent.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...