Andyax Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Hei. Jeg driver for det meste med webdesign og ikke programmering, men denne gangen trenger jeg å kunne litt om det. Jeg har et spørsmål angående en hjemmeside jeg lager til en ny norsk mini-serie som heter "Fortapt". Hjemmesiden skal være ganske enkel med meny øverst og tekst under. Teksten under skal variere utifra hva man trykker i menyen. Menyen er altså statisk hele veien mens teksten endres. Jeg har valgt å sette inn to frames i Dreamweaver, og plassert menyen inn i den første frame'en, og teksten i frame'en under. Sjekk hvordan det ser ut her: http://www.axp.no/test/fortapt/ Så kommer problemet. Jeg skulle veldig gjerne ønsket at jeg ikke scrollet på kun teksten nede, men på hele siden. Hvis jeg kunne scrollet på hele siden istedet for kun på teksten nede, så kunne man scrollet seg nedover og fått teksten høyere opp på skjermen (menyen vil da også bevege seg oppover med teksten). Get it? Prolemet er at jeg ikke vet hvordan jeg kan få hele nettsiden til å scrolle med de to framsene på siden. Har du noen noen ideer rundt dette? Er det bare å sette inn en slags scrolle-kode for siden? Tusen hjertelig takk. mvh Anders Lenke til kommentar
arex1337 Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Her har du gjort det veldig vansklig for deg selv ved å bruke frames. La meg være den første til å foreslå at du dropper dem. Slik jeg ser det er det bare ulemper og ingen fordeler ved å bruke frames her. Lenke til kommentar
Andyax Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 Her har du gjort det veldig vansklig for deg selv ved å bruke frames. La meg være den første til å foreslå at du dropper dem. Slik jeg ser det er det bare ulemper og ingen fordeler ved å bruke frames her. Ok. Fordi den eneste løsningen jeg har da, er at hele siden reloades hver gang man trykke på noe i menyen, men da vil det ta lenger tid å komme inn på hver siden Hvorfor er frames så vanskelig? Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Her har du gjort det veldig vansklig for deg selv ved å bruke frames. La meg være den første til å foreslå at du dropper dem. Slik jeg ser det er det bare ulemper og ingen fordeler ved å bruke frames her. Ok. Fordi den eneste løsningen jeg har da, er at hele siden reloades hver gang man trykke på noe i menyen, men da vil det ta lenger tid å komme inn på hver siden Hvorfor er frames så vanskelig? Veldig upraktisk er frames. Javascript og AJAX er vell ett like enkelt alternativ! Lenke til kommentar
Andyax Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 Ok. Jeg har ikke så innmari mye tid på hjemmesiden skjønner du. Jeg må egentlig gjøre den ferdig i kveld, og har derfor ikke så mye tid på å lære meg alt for mange nye nytt. Så jeg lurer på om noen vet svaret på det med scrollingen? Takk for de svarene jeg har fått hittill. Lenke til kommentar
arex1337 Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Hvor lang tid tar det å loade siden hvis du ikke bruker frames? Jeg kan ikke forestille meg at det skulle ta noe tid i det hele tatt. Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Vel, i den øverste framen så har du skrevet <frame src="meny.html" name="topFrame" scrolling="NO" noresize> Hvorfor ikke legge det på den nede og? Altså slik: <frame src="omfilmen.html" name="mainFrame" scrolling="no" noresize> Tror ikke det er helt validerende kode, men... Lenke til kommentar
Andyax Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 Hvor lang tid tar det å loade siden hvis du ikke bruker frames? Jeg kan ikke forestille meg at det skulle ta noe tid i det hele tatt. Hvis hele siden er sammenhengende, så vil jo menyen realoades for hver gang jeg trykker på den, fordi teksten vil endres, og siden den da er koblet sammen med menyen, så vil alt reloades...? Lenke til kommentar
arex1337 Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Hvor lang tid tar det å loade siden hvis du ikke bruker frames? Jeg kan ikke forestille meg at det skulle ta noe tid i det hele tatt. Hvis hele siden er sammenhengende, så vil jo menyen realoades for hver gang jeg trykker på den, fordi teksten vil endres, og siden den da er koblet sammen med menyen, så vil alt reloades...? Jeg hadde ikke QuickTime installert Jeg regner med at grunnen til at du ikke vil reloade er på grunn av musikken. Du kan ikke sette musikken i en frame for seg selv, og resten i en annen frame da? Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 De færreste har satt opp nettleseren sin til å laste ned alle bilder hver eneste gang man besøker en side. Man har lokal lagring av bilder. Det at menyen må lastes på nytt blir dermed feil, den må normalt tegnes opp på nytt, ikke lastes ned på nytt, hvis du ikke benytter frames. Lenke til kommentar
Andyax Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 De færreste har satt opp nettleseren sin til å laste ned alle bilder hver eneste gang man besøker en side. Man har lokal lagring av bilder. Det at menyen må lastes på nytt blir dermed feil, den må normalt tegnes opp på nytt, ikke lastes ned på nytt, hvis du ikke benytter frames. Takk for alle svar Nå har jeg oppdatert siden. Det er kun en frame på siden, og det er en liten frame øverst for musikken. Problemet med at menyen ville laste ned på nytt hver gang man trykket på menyen, var fordi det store bildet over menyen (hovedskuespillerne) hadde forskjellig navn på hver side man kunne trykke seg til i menyen. Det fikset jeg på, så nå laster ihvertfall ikke det store bilde av hovedpersonene , på nytt hele tiden. Hva tenker dere nå? http://www.axp.no/test/fortapt/ Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 De færreste har satt opp nettleseren sin til å laste ned alle bilder hver eneste gang man besøker en side. Man har lokal lagring av bilder. Det at menyen må lastes på nytt blir dermed feil, den må normalt tegnes opp på nytt, ikke lastes ned på nytt, hvis du ikke benytter frames. Takk for alle svar Nå har jeg oppdatert siden. Det er kun en frame på siden, og det er en liten frame øverst for musikken. Problemet med at menyen ville laste ned på nytt hver gang man trykket på menyen, var fordi det store bildet over menyen (hovedskuespillerne) hadde forskjellig navn på hver side man kunne trykke seg til i menyen. Det fikset jeg på, så nå laster ihvertfall ikke det store bilde av hovedpersonene , på nytt hele tiden. Hva tenker dere nå? http://www.axp.no/test/fortapt/ Ser bra ut nå. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 *snipp* Hva tenker dere nå? http://www.axp.no/test/fortapt/ Ser bra ut nå. Hvis du ser bort ifra musikken, rammer og at hele siden består av kun bilder med tekst på, så kan jeg si meg enig. Det at man har dårlig tid, gjør det ikke greit å bruke vannmaling og tegnestifter på huset du skal male i stedet for Drygolin Oljemaling. Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 ...Det at man har dårlig tid, gjør det ikke greit å bruke vannmaling og tegnestifter på huset du skal male i stedet for Drygolin Oljemaling. Kanskje litt OT men oljemaling blir forbudt i 2010. Det burde design med tabeller også bli. Synd xhtml2.0 ikke har blitt noe av enda. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå