Gå til innhold

PS3 med falske forhåpninger?

IntelAmdAti

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere er alt for negative, se her; slik skal det være:

Jeg er meget fornøyd med Sony denne generasjonen, aller mest over det de gjør på animasjon (både ingame og på cinematics), og også endel av det de gjør på lyd og lokalisering. :)

Sony-titlene har vært supre synes jeg, både Motorstorm, Resistance, Warhawk, Heavenly Sword, Ratchet var kanon-opplevelser for meg.. :)

Også veldig fornøyd med kvaliteten på hardwaren min, og ikke minst Blu-ray-platene mine, aldri hatt så mangen plater før uten at noen har blitt ødelagt. :) Håper fremtidige media har minst like god hard coat beskyttelse som Blu-ray-platene har. :)

(Har ikke hatt tid til å prøvd spill som Kane & Lynch, Assasins Creed, Uncharted, Eye of Judgement, Time Crisis 4 ennå, siden akkuratt nå er jeg meget aktiv på PC-spill).

Er spesielt imponert over hvor raskt studioer som Insomniac (Resistance, Ratchet & Clank), og Game Republic (Genji, Folklore) jobber. To spill iløpet av første året på PS3 som er så vansklig å jobbe på ifølge de som har forståelse på slikt er bra. Om de hadde vært Wii eller 360-utviklere, ville de sikkert lagd 4 spill i året, minst.

Av tredje parti, er jeg aller mest fornøyd med Sega, de fikk Virtua spillene uptodate på null-komma-nix.

Men studioet med ansvaret for det i Sega er vell, ett av de aller flinkeste og største studioene i bransjen. :)

Største personlige skuffelsen må være at Clap Hanz ikke har lansert verdens kuuleste spill (Everybodys Golf) i vesten ennå, men forhåpentligvis betyr det bare at det kommer til USA/Europa i en spill-rolig periode til våren, og at jegt slipper å ha så mange titler innpakket i plast nå på høsten. :)

Og gidder ikke importere det med kråketær-skrift, selv om det skal være relativt importvennelig for meg som har spill PSP-versjonen.

Men angående spørsmålet til trådstarter om falske forhåpninger; om du tror på alt som selgeren sier, så blir du lurt..

Slik er det uansett hva du kjøper, om det er hus, kjerring, eller tilogmed PS3. Ingen vil tilfredstille dine behov etthundre prosent, men alle vil prøve å inbille deg det, når de skal selge seg til deg. :)

Når alt kommer til syvende og sist, kan du alltids klare deg uten, men det er veldig kjekt å ha.

Så tenk positivt, ikke negativt. :)

Lenke til kommentar
Men angående spørsmålet til trådstarter om falske forhåpninger; om du tror på alt som selgeren sier, så blir du lurt..

Slik er det uansett hva du kjøper, om det er hus, kjerring, eller tilogmed PS3. Ingen vil tilfredstille dine behov etthundre prosent, men alle vil prøve å inbille deg det, når de skal selge seg til deg. :)

Dersom du med selger mener Sony, så har du rett.

Jeg har lagt merke til at ganske mange er optimistisk og tenker at i fremtiden skal maskinen bli så utrolig mye bedre, mens jeg ikke helt skjønner hvordan noen kan være så overbevist over dette. Kanskje jeg har gått glipp av noe? Maskinen vil nok bli litt bedre grunnet bedre koding, men det samme vil Xboksen også gjøre, begge konsollene tar to skritt frem og forskjellene vil neppe være noe større enn hva de er i dag.

Lenke til kommentar
Maskinen vil nok bli litt bedre grunnet bedre koding, men det samme vil Xboksen også gjøre, begge konsollene tar to skritt frem og forskjellene vil neppe være noe større enn hva de er i dag.

Fordelen PS3 har ifht. fremtiden er at lagringsformatet Sony har valgt å benytte har mer plass enn DVD-formatet 360 bruker, noe som vil føre til mindre behov for komprimering på PS3 enn på 360.

Lenke til kommentar
Maskinen vil nok bli litt bedre grunnet bedre koding, men det samme vil Xboksen også gjøre, begge konsollene tar to skritt frem og forskjellene vil neppe være noe større enn hva de er i dag.

Fordelen PS3 har ifht. fremtiden er at lagringsformatet Sony har valgt å benytte har mer plass enn DVD-formatet 360 bruker, noe som vil føre til mindre behov for komprimering på PS3 enn på 360.

Sikker på det?

Etter det jeg har lest, må, eller bør innholdet komprimeres likevel. Det er ikke på grunn av begrensninger med lagringskapasitet, men fordi det er nødvendig for å optimalisere. Komprimerte teksturer bruker mindre av minne, og minne er mangelvare i PS3.

At et spill som en av dagens konsoller skal drive skal kreve mer enn 30Gb diskplass (HD-DVD) mener jeg blir lite sannsynlig, hvor mye plass tar det største spillet som er ute i dag?

Den ekstra lagringskapasiteten Blu-ray-diskene gir kan brukes til å legge inn lengre sekvenser av filmklipp i HD-format sammen med spillet. Noen andre fordeler har jeg ikke hørt om.

Jeg syntes jo det er fint med Blu-ray-støtte på konsoll, men skulle da gjerne ønsket den var kjappere enn et vanlig DVD-drev. Har lest at Blu-ray-spilleren leser med nesten 10Mb/s.

Lenke til kommentar

Sikker på det?

Etter det jeg har lest, må, eller bør innholdet komprimeres likevel. Det er ikke på grunn av begrensninger med lagringskapasitet, men fordi det er nødvendig for å optimalisere. Komprimerte teksturer bruker mindre av minne, og minne er mangelvare i PS3.

At et spill som en av dagens konsoller skal drive skal kreve mer enn 30Gb diskplass (HD-DVD) mener jeg blir lite sannsynlig, hvor mye plass tar det største spillet som er ute i dag?

Den ekstra lagringskapasiteten Blu-ray-diskene gir kan brukes til å legge inn lengre sekvenser av filmklipp i HD-format sammen med spillet. Noen andre fordeler har jeg ikke hørt om.

Jeg syntes jo det er fint med Blu-ray-støtte på konsoll, men skulle da gjerne ønsket den var kjappere enn et vanlig DVD-drev. Har lest at Blu-ray-spilleren leser med nesten 10Mb/s.

Innholdet bør nok komprimeres, men det behøver nok ikke å komprimeres like mye som til 360 (om vi snakker multiplattformspill). Minne er vel ikke direkte mangelvare i PS3, det er vel heller det at de har brukt en noe snodig minnekonfigurasjon som er tyngre å kode for enn 360 (en nå er vel PS3 generelt tyngre å kode for en 360, ikke bare pga. minnet).

Hvor mye plass det største spillet som er ute i dag tar vet jeg ikke, men det går ikke an å bestemme framtiden utifra nåtiden. Man kan selvfølgelig gjøre seg opp en viss anelse, men det ville egentlig ikke forundret meg om det før eller senere kommer et eller annet spill til PS3 som benytter tilnærmet hele lagringskapasiteten, gjerne til videosekvenser (Kojima er vel en av de som er glade i å legge inn videosekvenser, slik jeg har forstått det.. Samme gjelder vel for øvrig for SquareEnix, selv om de var sparsomme med videoene i FF XII).

Den ekstra lagringsplassen kan vel også brukes til ukomprimert lyd eller noe sånt (akkurat det får noen som har bedre peiling enn meg svare på, jeg vet ikke sikkert), men det er jo ikke akkurat noe som vil være avgjørende for om PS3 innfrir forventningene eller ikke. Jeg vet ikke ikke lesehastigheten til BD-spilleren, Google nekter å finne sider med brukbar info, men jeg mener å ha vært borti lesehastighet på 12 Mb/s, uten at jeg skal påstå at det er fakta.

Lenke til kommentar
Syntes det er ganske mange som tenker at "PS3 utnyttes ikke til det fulle enda, men bare vent og se! Snart så vil maskinen stråle ut grafikk overlegen alt annet". Men er dette egentlig falske forhåpninger? Griper vi tak i noen halmstrå som gir oss håp og en slags tillit til at konsollen etter hvert vil gi oss denytelsen vi har betalt for?

Kan nevne i farten at jeg kjøper PS3 så snart prisen er rimeligere, jeg liker konsollen men det er ikke alt jeg har hørt om konsollen som jeg tror på.

Optimalisering og lignende vil hjelpe, men jeg tror ikke at konsollen vil prestere så enormt bedre enn den gjør i dag. CPU'en i maskinen er kanon, men Xbox har bedre skjermkort og PS3 sliter med en forholdsvis liten mengde ram - Ingen optimalisering kan forandre på dette, og det er grenser for hvor mye du kan optimalisere. Et eksempel som er litt på kanten kan være at du ikke får Halo til å kjøre glatt på en Pentium 1 maskin samme hvor mange år du bruker på optimalisering.

Både med PS1, PS2 og PS3 ble det i forkant av lansering publisert "trailere" til spill som det ble hevdet og sverget på at ikke var CG eller forhåndsrendret men faktiske scener fra spillet. Grafikken var imponerendes, men mange var skeptiske. Med hver konsoll har det vist seg at Sony har drevet med løgner og villfarelser, vi ble ikke lurt en eller to ganger, men faktisk 3 ganger. Datamagasiner og nettsider verden rundt skrev om den fantastiske in-game grafikken vi hadde i vente.

http://youtube.com/watch?v=mBGMFLhbvvw - "In-game graphics, not pre-rendered or scripted" Ifølge pressemelding fra Sony, for godt til å være sant tenkte jeg - og det viste det seg også å være.

Det jeg lurer på hva, vil optimaliseringene som vi alle venter på gjøre så stor forskjell som vi håper på? Sony har lokket oss med fantastisk grafikk flere ganger før, kanskje vi er i ferd med å lures igjen? Fra en lang rekke med ulike løgner knyttet til hyping av konsoll (som selvsagt alle selskaper gjør), kan løftet om kraftig forbedret ytelse i fremtiden være ikke noe mer enn den siste løgnen?

Jeg tror Playstation 3 kommer til å bli så suksessfult som playstation2!

Playstation var et genialt spill konsol, jeg har hatt min i 4 år nå og den lever fortsatt.

Se for eksempel på det første Need For Speed spillet til PS2, se og grafikken sugde på spill nr 1.

Så ser du idag på det siste Need for Speed spillet til ps2, NFS:Pro Street. Se og grafikken er så nydelig.

Sony må bare bli kjent ossen playstation 3 virker, å for min del så har jeg sterke forventinger til PS3!

De har jo allerede lagd noen veldig bra spill til PS3, tenk om 1-2 år til. Tenk på grafikken å mye den kommer til å bli god!

det er bare noen personer som ikke klarer å fatte dette :ø

Lenke til kommentar

Å bruke Kojima sine spill(MGS du sikter til tenker eg) er ikkje det beste eksemelet vil eg si. Da MGS spillene bruker in-engine motoren i filmsekvensene sine. Når det er sagt har vel Kojime allerede "brukt opp" lagringskapasiteten på BR i form av ukomprimert lyd som du var inne på. Om det er bulltalk eller ei, det har eg ingen aning om.

Lenke til kommentar
Å bruke Kojima sine spill(MGS du sikter til tenker eg) er ikkje det beste eksemelet vil eg si. Da MGS spillene bruker in-engine motoren i filmsekvensene sine. Når det er sagt har vel Kojime allerede "brukt opp" lagringskapasiteten på BR i form av ukomprimert lyd som du var inne på. Om det er bulltalk eller ei, det har eg ingen aning om.

Ah, OK. Om MGS kjører videoer via ingame-motoren i stedet for CGI-videoer, så tar vel ikke videoene like mye plass. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dne :)

Lenke til kommentar

30 Gb blir nok et gjennomsnitt på Ps3 spill i fremtiden(1-2 år frem i tid), men dog er det her Xbox 360 mister litt fordi de ikke kan gi ut spill på HD-DVD, selvsagt de har muligheten for flere DVD plater, men akkurat nå tror jeg forventningene er så høye at folk faktisk vil mislike det kraftig.

Vi er endelig i starten av glanstiden til spill industrien, vi ser at konsoller blir billiger sammenlignet med hva du får med, innlasting tider på spill blir drastisk redusert og i noen tilfeller(Uncharted, vil ikke nevne spill som Haze og Killzone fordi vi ikke har det bekreftet enda) tatt helt bort. Derfor vil det bli vanskligere for late utgivere å lage dårlige spill og folk vil ikke godta mange dvd-er når de ser at det er noe de ikke må finne seg i.

Hvis du fortsatt ser på Ps3 og synes den kommer med falske forhåpninger synes jeg du har bommet litt :)

Lenke til kommentar
Hvis du fortsatt ser på Ps3 og synes den kommer med falske forhåpninger synes jeg du har bommet litt :)

Får jo akkurat den varen som en betaler for i butikken, om en har realistiske er urealistiske forventninger er i grunnen opp til en selv. Men jeg tror ikke Sony sine løfter vil innfri denne gangen heller, det gjorde de ikke med PS1 eller PS2. Dermed løper jeg ikke og kjøper konsoll i butikken, men venter på at prisen faller til et mer fornuftig nivå. Jeg har venner som har begge konsoller, og sålangt er det Xbox som har imponert mest grafikkmessig. Dette overrasket meg, for jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe PS3 ved release. Føler egentlig ikke det er så veldig next-generation når PC-en min hoster opp bedre grafikk.

Sitatet rett nedenfor viser den optimistiske holdningen jeg ikke helt forstår meg på, og får meg til å lure på hva det var jeg har gått glipp av.

Sony må bare bli kjent ossen playstation 3 virker, å for min del så har jeg sterke forventinger til PS3!

De har jo allerede lagd noen veldig bra spill til PS3, tenk om 1-2 år til. Tenk på grafikken å mye den kommer til å bli god!

Jeg vet ikke ikke lesehastigheten til BD-spilleren, Google nekter å finne sider med brukbar info, men jeg mener å ha vært borti lesehastighet på 12 Mb/s, uten at jeg skal påstå at det er fakta.

Eldritch, Jeg har lest oppimot 10Mb/s på PS3 sin blu-ray spiller.

1x DVD= 1500 Kb/s

Det tilsvarer nesten hastigheten en 7x Dvd-spiller har. Er vel ikke så ille tross alt, Xbox har omtrent 10x lesehastighet, omtrent 50% høyere lesehastighet i den testen som jeg fant.

Lenke til kommentar

Får jo akkurat den varen som en betaler for i butikken, om en har realistiske er urealistiske forventninger er i grunnen opp til en selv. Men jeg tror ikke Sony sine løfter vil innfri denne gangen heller, det gjorde de ikke med PS1 eller PS2. Dermed løper jeg ikke og kjøper konsoll i butikken, men venter på at prisen faller til et mer fornuftig nivå. Jeg har venner som har begge konsoller, og sålangt er det Xbox som har imponert mest grafikkmessig. Dette overrasket meg, for jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe PS3 ved release. Føler egentlig ikke det er så veldig next-generation når PC-en min hoster opp bedre grafikk.

Sitatet rett nedenfor viser den optimistiske holdningen jeg ikke helt forstår meg på, og får meg til å lure på hva det var jeg har gått glipp av.

Jeg vet ikke ikke lesehastigheten til BD-spilleren, Google nekter å finne sider med brukbar info, men jeg mener å ha vært borti lesehastighet på 12 Mb/s, uten at jeg skal påstå at det er fakta.

Eldritch, Jeg har lest oppimot 10Mb/s på PS3 sin blu-ray spiller.

1x DVD= 1500 Kb/s

Det tilsvarer nesten hastigheten en 7x Dvd-spiller har. Er vel ikke så ille tross alt, Xbox har omtrent 10x lesehastighet, omtrent 50% høyere lesehastighet i den testen som jeg fant.

Hva har Sony sagt som gjør at de har gitt deg høyere forventninger? (Legg ved link)

Samenlign prisen på Ps3 og Pc-en din og si at den fortsatt spytter ut bedre grafikk, selvsagt er en Ferrari raskere enn en Volvo, men hvis du kan få mer ut av Volvoen er vel den verdt pengene.

Dette er leser hastigheten til BD spilleren til Ps3 "2x@72 Mbit/s" forskjellen er at det er en konstant hastighet sammenlignet med Dvd spilleren til Xbox 360 som svinger veldig avhengi av hvor på platen den leser. Imotsettning til Xbox 360 har alle Ps3 maskiner HDD som gjør at alle som utvikler for Ps3 kan lagre ting der noe som gjør at de kan lage spill som ikke trenger innlasting(Uncharted). Vet ikke om noen Xbox 360 spill som ikke har innlasting, men tror sikkert at det finnes.

Lenke til kommentar

Å unngå innlasting er alltid mulig, selv med begrenset harddiskplass. Halo 2 og metroid prime er gode eksempler på dette. Disse spilla var ikke 100% innlastingsfrie, men veldig nærme. PC-spill pleier forresten å ha lang innlastningstid selv om hele spillet ligger på harddisken.

Uansett: jeg synes at PS3 er den maskinen som du får mest penger for for tiden på grunn av de utrolige tilbudene, og spilltørken har tatt seg opp stort sett. Men markedsføringen til ps3 har ofte vært fokusert på Cell prosessoren og løftet om superavanserte spill der millioner av regndråper blir rendret hver for seg med egen geometri...

http://www.gametrailers.com/player/14381.html

Endret av gormers
Lenke til kommentar
Samenlign prisen på Ps3 og Pc-en din og si at den fortsatt spytter ut bedre grafikk, selvsagt er en Ferrari raskere enn en Volvo, men hvis du kan få mer ut av Volvoen er vel den verdt pengene.

Dette er leser hastigheten til BD spilleren til Ps3 "2x@72 Mbit/s" forskjellen er at det er en konstant hastighet sammenlignet med Dvd spilleren til Xbox 360 som svinger veldig avhengi av hvor på platen den leser. Imotsettning til Xbox 360 har alle Ps3 maskiner HDD som gjør at alle som utvikler for Ps3 kan lagre ting der noe som gjør at de kan lage spill som ikke trenger innlasting(Uncharted). Vet ikke om noen Xbox 360 spill som ikke har innlasting, men tror sikkert at det finnes.

Pressen kunne ikke tro at dette var grafikk fra spillet, de mente det måtte være en filmsekvens eller i alle fall scriptet. Men Sony på sin side mente at det var vanlig grafikk og ekte AI. Da kan en jo undres over når vi får se slik grafikk? Eller hvorfor de fleste spill er langt unna denne kvaliteten? Optimalisering? Dette er et klipp som er over 2 år gammelt.

Hvordan er det med full HD-oppløsning på konsollene? Fungerer det greit eller går det tregt?

Angående prisen på PC-en min og PS3, så koster PC-en min mindre.

72Mbits tilsvarer 9 Megabyte.

Oblivion til Xbox tror jeg ikke har innlasting.

gormers, Ja.. Har vært mye fokus på Cell-prosessoren, ikke fullt så mye på hva maskinen faktisk gjør.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Pressen kunne ikke tro at dette var grafikk fra spillet, de mente det måtte være en filmsekvens eller i alle fall scriptet. Men Sony på sin side mente at det var vanlig grafikk og ekte AI. Da kan en jo undres over når vi får se slik grafikk? Eller hvorfor de fleste spill er langt unna denne kvaliteten? Optimalisering? Dette er et klipp som er over 2 år gammelt.

Hvordan er det med full HD-oppløsning på konsollene? Fungerer det greit eller går det tregt?

Angående prisen på PC-en min og PS3, så koster PC-en min mindre.

72Mbits tilsvarer 9 Megabyte.

Oblivion til Xbox tror jeg ikke har innlasting.

gormers, Ja.. Har vært mye fokus på Cell-prosessoren, ikke fullt så mye på hva maskinen faktisk gjør.

Hvis Pc-en din koster mindre enn Ps3, tviler jeg så indelig sterkt på at den kan ha bedre grafikk enn Ps3.

Oblivion har jo loading sekvenser, så jeg ser ikke hvordan dette skulle ha noen sammenheng her.

Edit:

Kan jo også nevnes at veldig få av spillene som er kommet ut til Ps3 er laget av Sony, og flere utviklere sier fortsatt at det er mye igjen å gå på i Ps3.

Endret av Spec-ops-j
Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...