Gå til innhold

Hvordan virker bilspillet fra BRIO?

Anbefalte innlegg

Hallo folkens! Jeg fant ikke noe bedre sted å poste denne...

Det dreier seg altså om et slags bilspill de hadde i leketøysbutikkene på nittitallet.

Det var formet som et dashbord, med girspake (tror jeg) og ratt.

Alle instrumentene var klistremerker, men over rattet var en slags TV-skjerm.

Jeg vet ikke om denne var elektronisk eller mekanisk.

Jeg fikk aldri en sånn selv, men et par kompiser hadde den.

De var dessverre alltid tom for strøm eller ødelagt.

Hvis noen husker denne greia, kan dere stille nysgjerrigheten min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis de var noe i nærheten av det samme som fantes da jeg var liten så var det en rull med bakgrunnsbelysning bak denne skjermen hvor veien og de andre bilene var malt på, og selve rattet styrte en "pinne" hvor din bil var festet til bunnen av skjermen. Så du styrte rett og slett kun bilen frem og tilbake på bunnen av skjermen... Ingen kollisjonsdetektering eller noe slikt tull.

Dette var dog på det sene 70-tall så fullt mulig det har vært en utvikling på dette området :)

Lenke til kommentar

Eg brukte noko slikt ein gong i tida...basert på noko uklare minne, funka det omtrent slik:

* Skjermen og rattet var antaklegvis slik som Rookie_NO skildrar det. Inga spoling var naudsynt.

* Der var ein girspake som endra farta, og motorlyden (der var motorlyd).

* Der var ein bensinmålar, og kanskje ein slags "tripteller".

* Når tanken var tom, stoppa bilen. Du måtte då trykke på ein reset-knapp for å få full tank igjen.

* Der var ei form for kollisjonsdeteksjon. Når du køyrte utanfor vegen, vart det ein annan lyd, kanskje òg ei slags flimring på skjermen, og eg innbillar meg at triptellaren gjekk seinare. Eller at bensintellaren gjekk raskare.

So vidt eg veit, har eg fortsatt denne ståande i barndomsheimen. Skal prøve å hugse å sjå på han neste gong eg er på besøk. :)

Kay

Lenke til kommentar
Var lyden og instrumentene elektroniske, eller bare plastvisere koblet til lerret-motoren via tannhjul?

Instrumenta var nesten heilt sikkert mekaniske, men dei hadde tal, ikkje visarar. Litt som straummålaren inne i sikringsskapet, bortsett frå at tala roterte langs den vertikale aksen. Lyden trur eg òg var mekanisk, den høyrtest i alle fall slik ut. Tvilar på at der er noko elektronikk i boksen i det heile.

Kay

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...