Gå til innhold

Skifte admin passord på Win2000 uten å vite det gamle?

Anbefalte innlegg

For en stund siden skjedde dette:

* Jeg fikk en maskin jeg skulle hente data ut av.

* Administrator passordet var ikke det som er standard her.

* Jeg fikk ikke dataene ut, og måtte bare fortelle at kunden måtte bruke sin over 1 uke gamle backup.

* Han ble ganske gretten, for det var flere timers jobb å gjøre om igjen de filene han hadde tapt. (Heldigvis ikke så mye altså)

Nå har jeg nylig hørt at jeg kunne ha unngått dette. Det skal visstnok finnes en CD man kan boote fra, og etter oppstart, taste inn nytt administrator passord. Dette syntes jeg hørtes litt suspekt ut, (og ikke helt etter boka..) men det kunne altså ha spart meg for en del slit. Og jeg kan jo havne i samme situasjon senere også. Derfor vil jeg være føre var og skaffe meg en sånn CD.

Er det noen her som vet hva denne CD'en heter eller det verktøyet som er på den heter? Kanskje dere også vet hvor jeg kan finne det? (Er det noe som florerer på P2P-nettverkene eller?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er tre sider, mulig det er samme greia på alle tre? Jeg har i allefall brukt den øverste av dem på win2000, fungerte toppers! Flott med sikkerhet i windows... Er kun sikker uten nettverkskabel, tastatur og diskettstasjon, helst slått av! :lol:

http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/

http://is-it-true.org/nt/atips/atips262.shtml

http://www.securityhorizon.com/whitepapers...ves/ntdisk.html

SlowScan

Lenke til kommentar

Det finnes også noen andre mulligheter som kan benyttes også f.eks. når Windows 2000 installasjon er blitt korrupt og umulig å boote fra:

1.

Installer en ny Windows 2000 installasjon på i en annen katalog eller på en annen partisjon for å få tilgang til harddisken. Start PC på ny Windows 2000 installasjon og kopier ut dataene før full reinstallasjon av maskinen.

2.

Ta ut aktuell harddisk og sett den inn i en annen Windows 2000 maskin som slave disk, evt på IDE2,...

Lenke til kommentar
Flott med sikkerhet i windows... Er kun sikker uten nettverkskabel, tastatur og diskettstasjon, helst slått av!  :lol:  

Sånn er det med f.eks. Linux og andre OS'er også...

Ellers er linkene dine bra... ntpasswd er et utmerket program - og er gratis.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det finnes også noen andre mulligheter som kan benyttes også f.eks. når Windows 2000 installasjon er blitt korrupt og umulig å boote fra:

1.

Installer en ny Windows 2000 installasjon på i en annen katalog eller på en annen partisjon for å få tilgang til harddisken. Start PC på ny Windows 2000 installasjon og kopier ut dataene før full reinstallasjon av maskinen.

2.

Ta ut aktuell harddisk og sett den inn i en annen Windows 2000 maskin som slave disk, evt på IDE2,...

Fungerer kun dersom det ikke er satt kryptering på filene...

Lenke til kommentar
Er det noen her som vet hva denne CD'en heter eller det verktøyet som er på den heter?

Har aldrig måtte gjøre det selv, leste her nylig en tråd med link til hvordan dette gjøres på enklest mulig måte(dersom du her en XP-cd):

Boot med CD, velg å boot til command-line.

ERD commander(som ble nevnt i denne tråden) så veeeeldig lovende ut :o .

1.

2.

Fungerer kun dersom det ikke er satt kryptering på filene...

Tror DRA(inkludert i Admin konto) kan tilbakestille krypterte filer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...