Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Fordeler mellom As og enk?

Christian86

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ansvar, ansvar og ansvar vil nå jeg si.

Går klumpen konkurs er ikke han ansvarlig utover aksjekapitalen, og taper i så måte ikke mer enn det. Selvsagt med unntak hvis han gjør seg ansvarlig overfor tingretten og Økokrim;-).

Ved låneopptak hos banken vil han uansett i de fleste tilfeller bli bedt om å stille tilleggsikkerhet, uansett om han har enk eller AS.

Lenke til kommentar

En av fordelene som jeg ser det er at han slipper en sammenblanding av privatøkonomien og bedriftsøkonomien. Kan bli litt ryddigere av en skille der uten at jeg skal påstå at det er et behov for kompisen din. Ansvarsreduksjonen er absolutt en stor fordel, så fremt ikke bedriften går konkurs pga. uaktsomhet fra hans side.

Ulempene kan kanskje være at AS krever en del mer papirer etter krav fra aksjeloven. Jeg vet ikke hvordan man beregner personskatt i enkeltmannsforetak, men når han er ansatt i sitt eget aksjeselskap regner jeg med han tar ut lønn til vanlig. Denne lønnen blir som du sikkert vet trukket fra som en kostnad og bedriften skatter dermed ikke av den. Bedriften skatter av overskuddet og ved uttak av aksjeutbytte blir han beskattet dobbelt så han burde være veldig bevisst på hvordan han tar ut verdier av selskapet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...