Nemesis90 Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Hei Har nå bestemt meg for og gå til kjøpt av en god gaming pc. Jeg har laget en liste over det jeg har tenkt og kjøpe i første fase, skal nokk ha litt mer stæsj osv etterhvert. Hovedkort: Asus P5E, X38, Socket-775, DDR2, ATX, Firewire, GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16 - Pris 1699,- CPU: Intel Core 2 Quad Q6700 2.67GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte - Pris 4225,- Minne: Corsair QUAD2X 8500C5DF DDR2 4096MB CL5 ,Kit w/four matched 1GB E.P.P DHX Dimm's - Pris 2595,- Skjermkort: XFX GeForce 8800Ultra 650M 768MB XT, PCI-Express,2xDVI/HDTV/HDCP, 650/2200Mhz - Pris 5699,- harddisk 1: Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM - Pris 1795,- harddisk 2: Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM - Pris 795,- Power: Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS, 140mm Fan, 8xSATA, SLI - Pris 1299,- Kabinett: Zalman Z-MACHINE GT1000 Gaming, Alu, black, ATX, 3xfans - Pris 2995,- CD/RW: LG DVD-brenner GSA-H54L IDE Black OEM LightScribe - Pris 349,- Opperativsystem: Microsoft Windows Vista Prem Norsk OEM DVD,64 - Pris 995,- Dette var da listen over det jeg kom fram til, prisen er på rundt 22000 kr , Men.. ser det bra ut? Tar gjerne imot forslag til endring osv=) Men... det er noen småting jeg vil dere skal vite, Ja.. kabinettet koster 3000kr, Dyrt som f, jeg vet.. men er drittlei billige og elendige kabinett som det bare er masse jalla i, og som ikke holder lenge. Er også veldig usikker på om jeg skal gå for Vista/XP, hørt mye snakk om at Vista er så mye feil osv.. og at XP har mye dårligere ytelse en vista, + at du ikke får noe ut av 4gig ram i XP. Jeg lurer også veldig på om jeg skal kjøpe 2x Geforce 8800gt og kjøre SLI, det vil koste meg det samme.. men er usikker på ytelsen. Er også veldig usikker på Ram, har opplevd problemer med det før, og orker ikke havne i trøbbel med det igjen. PS: har skjerm og tastatur/mus, så det trengs ikke=) Håper jeg får noen gode svar, MVH Henrik Endret 26. november 2007 av lunnr Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 mulig og få noen komentarer på oppsettet, og hjelp til det jeg spør om ? =) Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 SLI og to billigere kort er ikke dumt det. Både GT og det nye GTS som kommer snart er bra saker! Kabinettet var drøyt ja. Du finner iallfall et som holder lenge til halve prisen. Men har du bestemt deg så... Vista er bra det, og de fleste feil er borte. Nå er det bare (en del) finpuss igjen, men enn så lenge får du nok litt bedre ytelse i XP. Så der har du sikkert hørt feil, ang at XP har dårligere ytelse...eller skrev du bare feil kanskje? 4GB RAM har ikke noe med XP vs Vista å gjøre, det kommer an på om du har 32 eller 64 bit OS. Og etter som jeg har sett og lest så er vel 4 GB mer problematisk å få til i Vista enn XP. Ikke dermed sagt at det er store problemer! Lenke til kommentar
wo0ly Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Uten at jeg har noen konkrete kilder på det, så mener jeg å ha forstått at Ultra yter bedre enn GT i SLI. Spørsmålet er om det kanskje heller hadde vært akutelt med nye GTS som kommer i desember i SLI? Når det gjelder minne så elsker jeg OCZ selv, så vil naturlig anbefale disse brikkene: https://prisguiden.no/product.php?productId=56564 Kjøper du to av dem ender du opp med ganske nøyaktig samme pris som de brikkene dine. Alternativet er to av disse, som vi være et lite prissteg opp, men her vet du at du får kvalitet. https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications Når det gjelder XP/Vista debatten så har begge sine fordeler og ulemper, men denne debatten vil jeg ikke gå noe inn på. Nok å lese om dette andre plasser. Men jeg ville fortsatt gått for XP, evt. 64-bit hvis du vil utnytte de 4 GB fullt ut. Ellers sitter jeg selv på XP 32-bit med 3,25 GB RAM, noe jeg syns er helt akseptabelt. Kan forsåvidt slenge inn noen ord om CPU og. Hvorfor legge over fire tusen kroner i de 0,2 GHz du får ekstra i forhold til en Q6600? Q6600 er en meget god klokker, og går i mange tilfeller lett opp til 3 GHz stabilt. Hvis du ikke vil klokke kan valget forsvares, men hvis du likevel skal klokke den opp litt tror jeg ikke jeg ville valgt å legge så mye ekstra penger i CPU, men bruke en brøkdel av overskuddet til CPU-kjøler kanskje? ThermalRight Ultra-120 Extreme er et godt valg om dagen. Når det gjelder harddisk ville jeg selv valgt Seagate Barracuda 7200.11, den har scoret meget høyt i mange tester. (søk litt rundt på tomshardware.com). Litt dyrere, men kan vise seg å være verdt det. Sparer du pengene på CPU-en har du uansett litt til gode som kan flyttes hit. Endret 26. november 2007 av wo0ly Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Takker for svar, men ja SLI.. jeg har ikke tenkt og bruke 10000 på dobble ultra kort, men jeg lurer på om 2x 8800gt, kan utklasse 1 8800 ultra kort? Og ja, jeg vet at kabinettet er dyrt, og prossesoren.. men jeg har lest at Quad tar oppgaver mye bedre, og at du kan gjøre flere ting om gangen uten at det hekter seg opp.. noe jeg er forbanna lei av med den prossesoren jeg har idag. En annen ting jeg også liker med det Zalman kabinettet, er at det er så mange smarte løsninger.. + at det ser veldig stilig ut. Men.. jeg har hørt at Lian LI, slår alt når det gjelder plass,luft gjennomgang osv.. så er litt usikker der også egentlig =/ Også når det gjelder ram, OCZ har alltid vært en ram jeg har hørt er veldig bra, og har hatt lyst på.. syns bare det er leit at komplett.no, som jeg skal bestille besteparten av, ikke selger OCZ.. har i tilleg hatt problemer med og velge hvilken type OCZ ram, om jeg skal gå for toppen av DDR2, eller noe litt lavere. Jeg ser det står SLI på de ram brikkene du linket, vil de da passe på det hovedkortet jeg har valgt?.. føler meg som en som ikke kan noe.. men blir bare forvirra når det skal stå SLI på nesten alt i PC-en =) og.. er du sikker på at de OCZ brikkene vil yte bedre en de jeg har valgt? Fordi de jeg valgte har jeg lest en stor test om, og de fikk mye possitivt på testen.. + at det følger med en stor minne kjøler som man monterer ovenpå minne brikkene. Men om jeg velger xp pro 64bit, er jeg usikker på .. den er dyrerer en standar vista, så hmm.. er litt i tenke boksen der gitt. og siste ting.. når det gjelder hardisker, vil jeg egentlig ha Raptor for windows/spill , så jeg kan få maksimal ytelse, jeg er ikke typen som har massevis av filmer osv på PC-en,bryr meg egentlig bare om ytelse i spill for og si det sånn:) Så ja, om jeg nå ikke bryr meg om plass, burde jeg ikke da gå for en raptor?=) ellers, takk for svar.. håper jeg får et svar på det jeg lurte på om SLI 8800gt x2, vs 8800 ultra =) Endret 26. november 2007 av lunnr Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 2 stk 8800GT gir nok mer enn ett Ultra ja. Men hva med dette kabinettet? Kan det passe behovet? Da har du i så fall spart deg nesten 2000,-. Ang det å gjøre mange oppgaver på en gang så er det sikkert greit å ha muligheten. Men jeg syns ikke man skal overdrive det hvis man kan spare penger på noe som yter bedre i spill, men som ikke takler flere oppgaver på en gang like godt. Hvor ofte driver man egentlig å komprimerer, behandler bilder, dekoder osv samtidig? Det spørs jo så klart hva du har tenkt å bruke den mest til. Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 Ok, ja det der så ganske så stilig ut.. takk=) Men ja, jeg bruker PC-en kun til spilling, lite annet^^ værste jeg vet er lagg, og at ting går treigt.. derfor jeg velger og putte mye penger i PC-en. Forrige PC-en jeg hadde betalte jeg 25000 for, og den har klart seg bra i utrolige 5 år, uten store oppgraderinger. Men når du sier 2x 8800gt yter bedre, har jeg lyst til og prøve SLI, men jeg har 0 peiling på det.. syns det er litt dårlig info på komplett om alt det der, står så mye tall og gud vet på alt.. forrviret blir jeg^^ Men ja, kanskje jeg bare skal gå for den Duo 3.0 ghz prossesoren, og spare noen tusen på det:) Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Bare to eksempel; Hovedkort Prosessor Dette skal være bra saker. Det er egentlig ikke verre enn at det står SLI på hovedkort-info, så vet du hva du skal se etter Også må du selvsagt ha et Nvidia kort, siden det er de som har SLI-teknologien. Om du velger GT, GTS, GTX eller Ultra spiller ingen rolle mtp SLI, det blir bare smak og behag og lommeboken som bestemmer. Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 hehe, ja jeg vet at jeg skal se etter SLI.. men som sagt, så jeg nettop OCZ ram det sto SLI på, og da begynte jeg neimen og lurer på hvorfor de skriver SLI på ram også, noen svar på det? =) +, den prossesoren du valgte, har jeg tatt med, ser fin ut:) Men, det hovedkortet.. hmm så på dette også, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335103 , hadde fått bra omtale av brukere, så jeg er litt i tvil, men kanskje jeg skal gå for det du viste meg, og kjøpe den OCZ rammen som jeg ble linket her, og droppe den jeg selv valgte. Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 (endret) også angående det kabinettet.. om jeg nå velger SLI med 2 kort, ønsker jeg så bra luft gjennomstrømning i kabinettet som mulig, og.. passer et SLI kort i det kabinnetet, altså er det standar størelse på de hovedkortene?=) Har tenkt og gå for 2x XFX GeForce 8800GTX 570M 768MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, 384-bit, Men jeg lurer på om hvordan power jeg skal ha, må vel ha 700+ watt, men vil veldig gjerne ha en power som støtter SLI, og som har .. tja hva kalles det.. sånne fine kabler, som ikke ser så standar ut, og har strømer på allerede.. Har allerede hatt problemer med at jeg har kjøpt en for svak power, noe jeg ikke klarte og forstå, sitter på en 500 wat power nå, på et gammetl gainward 6600 gt, og får noen gang feilmelding om at det får for lite strøm^^ så ønsker ikke oppleve det igjen, noe jeg er redd for med 2x sli skjermkort Endret 26. november 2007 av lunnr Lenke til kommentar
LasseGL Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Hei Har nå bestemt meg for og gå til kjøpt av en god gaming pc. Jeg har laget en liste over det jeg har tenkt og kjøpe i første fase, skal nokk ha litt mer stæsj osv etterhvert. Hovedkort: Asus P5E, X38, Socket-775, DDR2, ATX, Firewire, GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16 - Pris 1699,- CPU: Intel Core 2 Quad Q6700 2.67GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte - Pris 4225,- Minne: Corsair QUAD2X 8500C5DF DDR2 4096MB CL5 ,Kit w/four matched 1GB E.P.P DHX Dimm's - Pris 2595,- Skjermkort: XFX GeForce 8800Ultra 650M 768MB XT, PCI-Express,2xDVI/HDTV/HDCP, 650/2200Mhz - Pris 5699,- harddisk 1: Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM - Pris 1795,- harddisk 2: Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM - Pris 795,- Power: Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS, 140mm Fan, 8xSATA, SLI - Pris 1299,- Kabinett: Zalman Z-MACHINE GT1000 Gaming, Alu, black, ATX, 3xfans - Pris 2995,- CD/RW: LG DVD-brenner GSA-H54L IDE Black OEM LightScribe - Pris 349,- Opperativsystem: Microsoft Windows Vista Prem Norsk OEM DVD,64 - Pris 995,- Dette var da listen over det jeg kom fram til, prisen er på rundt 22000 kr , Men.. ser det bra ut? Tar gjerne imot forslag til endring osv=) Men... det er noen småting jeg vil dere skal vite, Ja.. kabinettet koster 3000kr, Dyrt som f, jeg vet.. men er drittlei billige og elendige kabinett som det bare er masse jalla i, og som ikke holder lenge. Er også veldig usikker på om jeg skal gå for Vista/XP, hørt mye snakk om at Vista er så mye feil osv.. og at XP har mye dårligere ytelse en vista, + at du ikke får noe ut av 4gig ram i XP. Jeg lurer også veldig på om jeg skal kjøpe 2x Geforce 8800gt og kjøre SLI, det vil koste meg det samme.. men er usikker på ytelsen. Er også veldig usikker på Ram, har opplevd problemer med det før, og orker ikke havne i trøbbel med det igjen. PS: har skjerm og tastatur/mus, så det trengs ikke=) Håper jeg får noen gode svar, MVH Henrik skal du ha kvalitet, dvs. lydløst kabinett, solid (slik at den tåler en bulk osv) bør du velge antec P190. det følger med masse vifter, 1 200 mm vifte på sia, 1 120 mm bak og en foran, 2 140 mm vifter i toppen. 1200 watt PSU følger med koster 2700 kroner ca. Utrolig bra, har det selv. Og jeg var innom mange kabinetter før jeg fornøyd valgte dette. Velg heller Q6600, med en noctua U-12 CPU-vifte.. 4 Gb må du ha, og hvorfor bruke opp alle Spenna på rambrikker? når du kan få goooode minnebrikker til 1500 kroner, crucial BallistiX PC8500 eller Pc6400, ville anbefalt Pc8500.... Og valge mellom GTX eller Ultra kort kan du velge selv, kommer an på hvor mye du vill gi.....kjøper selv et GTX kort med en god kjøler og klokker opp til utral hastighet. Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 "SLI certified RAM" er det vel de mener. Betyr bare at Nvidia går god for at de funker optimalt i et SLI-system. Men det betyr selvsagt ikke at alle andre ikke gjør det Regnet med at du visste du skulle se etter SLI, hehe. Alle er i tvil når de skal kjøpe pc, så velkommen i klubben Les øverste kommentaren fra han som kjøpte den prosessoren jeg linket til, han nevnte et hovedkort som visstnok var knall. Hørtes ut som det var nok av plass i det kabinettet jeg linket til, men jeg har det ikke selv, så jeg kan ikke love deg det da Hovedkortet får du iallfall plass til. Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 Ok, det kabinettet koster kr 3.249,.. + at han som har komentert det på komplett, virker svært skuffet over det^^ men ja, jeg er ikke sikker på om jeg skal ta quad 6600, eller den 3.0 duo.. men for øyeblikket er det kabinett/power, jeg er mest usikker på. Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 SLI Zone Sjekk litt på den siden der og se gjennom de forskjellige anbefalingene. Velger du noe der så skal du være rimelig trygg. Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 takk cheeba:) men btw lassegl.. se på dette hovedkortet, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=333219 Tror du Noctua NH-u12Fcpu cooler.. vil passe på det hovedkortet?=) Lenke til kommentar
Achelous Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 har ikke noe mye å si, men jeg ville i alle fall byttet ut den IDE dvd-brenneren i en SATA.. Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 ok, har du et forslag til hvor jeg kan finne det? har ikke helt greid og lete meg fram til det på komplett ennå =/ Lenke til kommentar
LasseGL Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 takk cheeba:) men btw lassegl.. se på dette hovedkortet, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=333219 Tror du Noctua NH-u12Fcpu cooler.. vil passe på det hovedkortet?=) Ja den ville passet. Men ikke velg slike Crapy 680 SLi hovedkort. Pratet litt med stoolman, jeg var egentlig sikker på å velge X38 hovedkort men skulle bare får det sikkert at et X38 hovedkort yter bedre enn 680 sli. han bekreftet dette, og fortsetta videre at nVidia ikke kunne følge med Intel sine hovedkort når det gjelder stabilitet... Det eneste Positive med 680 sli er at det er mulig for 2 skjermkort i sli..... Men hvis du skal ha en extrem Pc synes jeg det bare er å kjøpe et ultra kort, Lenke til kommentar
MrPancake Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 ok, har du et forslag til hvor jeg kan finne det? har ikke helt greid og lete meg fram til det på komplett ennå =/ Du kan finne det i prisguiden på hardware.no https://prisguiden.no/vis_kategori....mp;submit=S%F8k Her står det også erfaringer på en del av produktene :!: Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 Hmm ja, vil gjerne høre hva fler mener.. jeg er kanskje så hypp på SLI, men jeg vil gjerne høre hva andre her har og si. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå