Gå til innhold

Hvorfor er det "alltid" finest på vestkanten?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hørt om en grunn til det i samfunnsfag på ungdomsskolen.

Skal visst nok ha noe med røyk fra fabrikker som tidligere lå plassert midt i byen.

Røyken blåste mot øst(vinden blir sånn pga. jordrotasjon). De fattige måtte bosette seg i røyken, mens de rike etablerte seg på vestkanten.

Det er iallfall noe jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Har hørt om en grunn til det i samfunnsfag på ungdomsskolen.

Skal visst nok ha noe med røyk fra fabrikker som tidligere lå plassert midt i byen.

Røyken blåste mot øst(vinden blir sånn pga. jordrotasjon). De fattige måtte bosette seg i røyken, mens de rike etablerte seg på vestkanten.

Det er iallfall noe jeg har hørt.

Har hørt denne forklaringen jeg også, hvor sann den er vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Er ikke så paradis der som folk vil ha det til. Glætte fjortisgjenger som raner pensjonister og skoleelever over en lav sko.

En eldre kollega av meg på jobben var så stolt og glad over at han hadde kjøpt leilighet på Majorstuen (midt på feteste vestkanten). Et par uker etter at de flytte inn hadde kona blitt rana på vei hjem fra butikken av noen 16-åringer.

Lenke til kommentar
Er ikke så paradis der som folk vil ha det til. Glætte fjortisgjenger som raner pensjonister og skoleelever over en lav sko.

En eldre kollega av meg på jobben var så stolt og glad over at han hadde kjøpt leilighet på Majorstuen (midt på feteste vestkanten). Et par uker etter at de flytte inn hadde kona blitt rana på vei hjem fra butikken av noen 16-åringer.

Majorstua er vel ikke "midt på feteste vestkanten" heller? :roll:

Lenke til kommentar

Tja, om jeg skulle gjøre karriere som tyv, hadde jeg nok også lusket rundt folk som har penger i lommeboken. Kan ikke tenke meg at det blir så mye hummer og kaviar av å rane trygdesnyltere og studenter.

Lenke til kommentar
Men er dette pga jordrotasjonen?

Jeg bare tenkte at hvis man har hvis man har en partikkel i luftrommet over Oslo, og den oppholder seg i ro i forhold til jordrotasjonens akse, vil den bevege seg mot vest pga jordrotasjonen.

Hvis det hadde vært alt som gjort påvirkning, så kanskje. Men er en del mer som er med å bestemmer. Husker ikke alt, men husker at vi lærte om det i geografi i 2.klasse vgs. Mener kanskje å huske det hadde noe med magnetisme å gjøre i tillegg.

Lenke til kommentar
Men er dette pga jordrotasjonen?

Jeg bare tenkte at hvis man har hvis man har en partikkel i luftrommet over Oslo, og den oppholder seg i ro i forhold til jordrotasjonens akse, vil den bevege seg mot vest pga jordrotasjonen.

Om du tenker på de globale vindsystemene som styrer den generaliserte vind/vær-retningen så er den delvis styrt av jordrotasjonen, eller Coriolis-effekten som den også kalles.

De globale vindsystemene danner en slags cellestruktur som strekker seg rundt jordkloden langs breddegradene. Denne cellestrukturen er veldig fint illustrert i et bilde på denne siden. I de ulike cellene vil vinden som går langs den nederste delen av atmosfæren ved bakken variere etter hvilken halvkule man befinner seg på. På den nordlige halvkule vil disse vindene "avbøyes" mot høyre pga. Coriolis-effekten, og tilsvarende mot venstre på den sørlige halvkule. Resultatet blir at vindene i de ulike cellene går i spiraler rundt jordkloden, og på den nordlige halvkule her vi bor ca. inni Ferrel-cellen og mellom Ferrel og Polarcellen (Polarfronten) får vi en generalisert vindretning fra vest mot øst. Derfor kaller vi disse vindene for Vestavindene. :)

Merk at dette er høyst generalisert, og vind fra øst mot vest forekommer jo så klart. Men denne globale sirkulasjonsmodellen illustrerer veldig fint hvorfor det i det lange løp vil være mest vind fra vest mot øst.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...