Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ingen skjerm ved oppstart

Anbefalte innlegg

Heisan

Har en selvbygd PC som plutselig ikke vil vise skjermbilde...

Maskinen er satt sammen for ca. 2 år siden. Mankinen kjører Win-98 og har funket fint siden den ble bygd.

Det som skjedde (eller rettere sagt ikke skjedde) var at maskinen var i drift den ene dagen uten problemer.

Dagen etter ble den startet, men da kom det aldri noe skjermbilde.

Har byttet skjerm, skjermkort og resatt bios, men den er fortsatt like død.

Hardvare:

Hovedkort - Asus P4P800 DL

Skjermkort - Sapphire AGP

Prosessor - P4

Ram - 2 x 256 TwinMOS

Asus har "Beep Codes" for å gi tilbakemeldinger ved oppstart.

Den eneste som ligner når jeg starter opp er koden for "manglende video card" eller "video memory bad", men det høres ut som jeg får litt forskjellige "beeps" ved oppstartsforsøk.

Har byttet fra AGP kortet til et PCI kort jeg hadde liggende og antar at når bios er resatt, så skal det vel komme en logo i det minste eller?

Endret av Sam40
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter alle de kurante feilsøk du har gjort allerede, så ser det ut som hovedkortet har tatt kvelden, dessverre. Så forskjellige beep codes tyder også på det - er kondensatorene (søkeord capasitators eller bad caps) i orden?

Noen kort fra Asus har 3 år garanti, og de fleste har 2 år. Hovedkort som ikke har vært overklokket tro jeg har reklamasjonsrett 5 år, og jeg tror du har krav på erstatning, uansett om det er selvbygget eller ikke. Skal mye til å få samme kortet idag da, men ca. tilsvarende.

Lenke til kommentar

Hørtes ikke noe særlig ut det nei....

Kortet er vel mellom 2 og 3 år nå og siden det er såpass gammelt betyr det full "pakke" siden det vel er en 478 processor, DDR-DIMM som står i maskinen.

Finnes det en grei måte å få verifisert at det er kortet som er gåent på, eller jeg veien om å kryssbytte deler med en en annen maskin som har samme type processor, minebrikker osv?

Lenke til kommentar

Har nå gransket PC' igjen, men er like lang, eller kort om man vil.

Har støvsugd det som var av støv, gransket kortet og dets dippedupper for missfarging eller andre tegn på feil samt dobbelskjekket alle kabler og kontakter.

Løsnet RAM-brikker og ved oppstart da, får jeg bipelyder som jeg klart tolker som at maskinen ikke finner noe ram.

Når disse er settes på plass igjen blir dette varslet borte.

Har tatt ut det gamle PCI kortet og testet dette i den maskinen som det har pleid å stå i, og kortet funker det.

Har også igjen forsøkt å resette bios.

Har ikke nappet ut processor da jeg antar jeg bare får biping som forteller at den er borte.

Har ikke hatt anledning til å få testet AGP skjermkortet i en annen maskin eller fått testet med en annet AGP kort.

Får forsøke noe av dette neste gang, men jeg tror jo at en original bios (om jeg har fått resatt den) var satt til auto i det meste, bl.a for å finne et skjeromkort, enten på PCI eller AGP?

Kan jo hende jeg tar feil og at skjermkortet er gåent og at bios leter etter kort på AGP porten eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...