ftbllftbll Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Spesielt de tennende nede foran har begynt å bli litt gule der tennene møter hverandre, men også litt ellers. Jeg pusser tenner regelmessig morgen og kveld, men noen ganger ikke lenge nok kanskje? Bør jeg bruke tanntråd? Bør jeg bruke solidox hvite tenner? Noen andre tips for å få bort det gule? Jeg tror det bare er et lag utenpå tennende. Kan jeg slipe det bort? Takk for seriøse svar=) Lenke til kommentar
General_Skurf Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Drikk mindre syreveske som cola, juice osv. Røyk og snus fører også til gulere tenner. Det er også diverse mat som gjør at tennene blir gulere. Du bør bruke tanntråd ja men dette fører ikke til hvitere tenner men til mindre hull. Ellers er solidox hvite tenner bra, ellers alle tannkremer med fluor. Sensodyne er jo en bra tannkrem som beskytter godt. Så puss ofte med en fluorbasert tannkrem så skal det nokk bli bedre. Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Det første du kan gjøre er å skrape forsiktig på tennene med en negl. Hvis du får med deg noe av belegget, er det du som pusser for dårlig, og må finne deg en ny pusseteknikk. Du skriver ingenting om kostholdet ditt, forbruk av brus, og annet som kan ha noe å si for tannslitasje. Hvis du drikker mye brus, juice eller Farris vil tannemaljen din slites bort av syra i brusen, og da vil tannbeinet bli synlig. Dette vil ha en gulaktig farge, i hvert fall mer gulaktig enn tannemaljen. Som sagt vet jeg ikke om dette er tilfelle, men hvis du skriver hvor mye brus du drikker og hvor mye godteri du spiser (ærlig!), vil det kanskje være mulig å komme nærmere en teori om hva dette kan være. Det kan også være en følge av mekanisk slitasje. Du skriver at gulfargen har oppstått ved tyggeflaten, og det kan oppstå som følge av at emaljen slites av på grunn av gnissing mot tennene i overkjeven. Tannbein kan bli synlig da også. Hvis de to siste teoriene mine stemmer, føler du sannsynligvis en isende smerte når du drikker varmt eller kaldt, men ikke nødvendigvis. Det beste du kan gjøre hvis du ikke får bort gulfargen er å ta en tur til tannlegen. EDIT: Du kan jo f.eks. legge inn et bilde av tennene, så går det kanskje an å si mer spesifikt hva det kan være. Endret 26. november 2007 av Q-tip Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Ja la oss alle være amatørtannleger på hw.no! Post tennene deres, folkens! Jeg tror du har fått tann-kreft. Det betyr en maksimal forventet levetid på 2 måneder. Lenke til kommentar
General_Skurf Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Ja la oss alle være amatørtannleger på hw.no!Post tennene deres, folkens! Jeg tror du har fått tann-kreft. Det betyr en maksimal forventet levetid på 2 måneder. trenger ikke være tannlege for å vite hvordan du skal unngå å få guletenner. Må du kanskje være bilmekaniker for å åpne panseret? Lenke til kommentar
Erroneous Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Er bare supert med folk som veit mye og som kan hjelpe, skjønner strengt tatt ikke vitsen med å klage på det. OT: Drikk mindre kaffe/brus/juice, bruk tannkrem som gir hvitere tenner men som samtidig inneholder fluor. Som sagt. Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Er bare supert med folk som veit mye og som kan hjelpe, skjønner strengt tatt ikke vitsen med å klage på det. OT: Drikk mindre kaffe/brus/juice, bruk tannkrem som gir hvitere tenner men som samtidig inneholder fluor. Som sagt. Helt enig, hva skulle man sagt her, om man ikke kunne komme med det man vet og sine hypoteser? Dra til legen? Til trådstarter; overså et spørsmål om tanntråd i første post. Svaret er: Ja, du bør bruke tanntråd. Helst hver kveld, men annenhver går også. Da får du vekk matrester som setter seg mellom tennene og fjerner da næringen til de syreproduserende kariogene bakteriene. Ellers har Erroneous et godt poeng, det skader ikke å bruke en mild blekende tannkrem med fluor. I tillegg bør du skylle munnen med fluorholdig munnskyllevann hver kveld for å få sterkere tenner. Lenke til kommentar
kaka Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Det er godt mulig at store deler av dette gule belegget, som du snakker om, er tannstein. Gå til tannlegen og få han/hun til å pusse/skrape det vekk. De fleste som ikke har vært hos tannlegen på en stund, vil av dette se stor forskjell på tennene etter en slik behandling. Endret 27. november 2007 av kaka Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå