Keiseren av Grønland Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Jeg så en lignende topic her om Dollys og syntes det er grunn til å lage en slik om Peppes også. Jeg har var fan av Peppes Pizza i mange år nå, blitt VIP kunde og alt mulig, men det siste halve året syntes jeg av en eller annen grunn at bunnene har blitt dårlige. Tørre, mye hardere og mindre smaksrike. Jeg får nesten litt fornemmelse av papp. Derfor ringte jeg og klagde og sa jeg ikke lenger ville bestille pizza fra dem på grunn av dette, og da fikk jeg vite grunnen. Det viser seg at for om lag 7-8 måneder siden sluttet de å levere ferskt bakte bunner til resturantene. Nå fryser de ned dem og leverer dem som frossenvarer. I tillegg så steg prisene etter nyttår, syntes dere som forbrukere at dette er rettferdig? Dette er altså en kjede som faktisk reklamerer med "ferske råvarer" osv... mens bunnene deres faktisk er langt ifra ferske. Det samme gjelder også rømmedressingen deres, som var god før men nå smaker helt pyton. Endret 26. november 2007 av Ramius Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Jeg så en lignende topic her om Dollys og syntes det er grunn til å lage en slik om Peppes også. Jeg har var fan av Peppes Pizza i mange år nå, blitt VIP kunde og alt mulig, men det siste halve året syntes jeg av en eller annen grunn at bunnene har blitt dårlige. Tørre, mye hardere og mindre smaksrike. Jeg får nesten litt fornemmelse av papp. Derfor ringte jeg og klagde og sa jeg ikke lenger ville bestille pizza fra dem på grunn av dette, og da fikk jeg vite grunnen. Det viser seg at for om lag 7-8 måneder siden sluttet de å levere ferskt bakte bunner til resturantene. Nå fryser de ned dem og leverer dem som frossenvarer. I tillegg så steg prisene etter nyttår, syntes dere som forbrukere at dette er rettferdig? Dette er altså en kjede som faktisk reklamerer med "ferske råvarer" osv... mens bunnene deres faktisk er langt ifra ferske. Det samme gjelder også rømmedressingen deres, som var god før men nå smaker helt pyton. Bunnene blir bakt ferske på peppes bakeri og fryst for å holde seg ferske? ser ikke problemet og syntes pizzaen er veldig god. Jeg har spist på peppes i alle år, hjemkjørt på døra i resturant. Har aldri hatt noe å utesette på dem. Du har sikkert bare vært uheldig. Endret 27. november 2007 av UUnreal Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 Ehh neppe. Jeg har bestilt flere pizzaer fra dem hver måned i over 3 år, og kan trygt love deg at bunnene ikke er så bra som de var før. Flere jeg jobber med er helt enig i at bunnen deres er tørr og hard nå, imotsettning til hvordan den var før. Når man fryser en bunn så er den ikke fersk lenger. Gjæren dør, melet blir hardt og fuktigheten går ut. Det man sitter igjen med er en svamp av en pizzabunn som det ikke er forsvarlig å kalle for "fersk". I tillegg har jeg mistanke om at de bruker frossen paprika også. Totalt, Peppes i 2004 = terningkast 6, Peppes i 2007 = terningkast 2 Lenke til kommentar
cozmos Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Gjæren dør ikke når deigen blir frossen.. Melet er blitt til deg, så det er deigen så blir hard, ikke melet. Det er fullt forsvarlig å kalle den fersk. edit: Som du kanskje vet vann+mel=deig. Det er ikke noe mindre vann\fuktighet i deigen selv om den blir frosset (såsant det blir gjort skikkelig, noe som jeg tror det blir når peppes er en såpass stor og seriøs bedrift) Endret 27. november 2007 av cozmos Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 Det er fullt forsvarlig å kalle den fersk. Nei, samme hvordan du vrir å vender på det kan du ikke kalle en frossen vare for fersk. Man fryser noe for å konservere det, og da blir det en konservert vare. Når vi først har etablert at de bruker frossenbunner, hvordan kan vi vite at pizzaen vi spiser der ikke ble bakt for en uke, eller en måned siden. Jeg bestiller kun en ting fra Peppes og det er Knockout Pie. Kommer aldri til å bestille pizza der igjen. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 ikke en luring innen matverden du... "gjæren dør ved frysing" hehe.. deigen er FERSK! deigen lever jo den etter at den er tatt ut av fryseren.. gjæren lever og deigen hever seg til en nydelig pizzabunn.. kan egentlig ikke sammenligne f.eks. fisk vs peppes pizza bunn fisker er dau når du putter den i fryseren.. du tar den ut.. og den er fortsatt dau.. pizzabunnen lever når du putter den i frysen.. legger seg i "hvilemodus" , og våkner til liv igjen når den blir tatt ut..!! håper denne forklaringen hjalp deg til å forstå hvorfor enn kan kalle det en fersk pizzabunn.. Lenke til kommentar
cozmos Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Så lenge bunnen blir tint og steikt like før du får den på døren er den fersk. Hadde den derimot blitt steikt i bakeriet, frosset ned og blitt kjørt til peppes for så å bli varmet opp igjen hadde den ikke vært fersk.. Tror du at alt du får i bakerier rundt om kring har blitt laget samme dag? Det aller meste er frosset ned og tatt opp igjen når det skal steikes. Lenke til kommentar
pian Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Jeg forventer i hvert fall at noe som kalles ferskt ikke er frossent. Ville aldri godtatt f eks opptint fisk eller kjøtt som fersk, hvorfor skal noe annet gjelde for pizzabunner? Når det er sagt er peppes uansett dyrt og dårlig, så det bryr meg ikke så mye om akkurat de har slutta med ferske bunner. Men å markedsføre dem som ferske mener jeg blir feil. Lenke til kommentar
operg Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Jeg forventer i hvert fall at noe som kalles ferskt ikke er frossent. Ville aldri godtatt f eks opptint fisk eller kjøtt som fersk, hvorfor skal noe annet gjelde for pizzabunner? Fisk og kjøtt endres når det fryses og tines. En pizzadeig er så og si lik før og etter frysing/tining. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Det er en kjensgjerning at pizzadeigen taper seg betraktelig hvis den blir fryst. Pizzadeiger på pizzarestauranter bør være dagsferske. Til nøds kan man sette overflødig deig i kjølerom for å bruke til de første pizzaene dagen etter, men helst ikke. Man må klare å beregne godt nok når man lager deigen, slik at man slipper å kaste for mye etter stengetid. Lenke til kommentar
cozmos Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Kjent blant hvem? Kundene? Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 ikke en luring innen matverden du... Det var første gang jeg har hørt gitt. Jeg har vært interessert i matlaging siden jeg var 8 år og tror faktisk jeg kan mer om Pizza enn det du noen gang kommer til å gjøre. Tror du at alt du får i bakerier rundt om kring har blitt laget samme dag?Peppes begynte med dette for 7 måneder siden. Da har de altså bakt ferske bunner i over 40 år. De mest suksessfulle bakeriene i byen her, Godt brød og United Bakeries baker alle ferske varer i resturant og har ikke engang en fryser i butikken. Høres ut som du ikke har sett dette i det hele tatt og kommer fra bondelandet med baker hansen overalt. Det er en kjensgjerning at pizzadeigen taper seg betraktelig hvis den blir fryst. Pizzadeiger på pizzarestauranter bør være dagsferske. Til nøds kan man sette overflødig deig i kjølerom for å bruke til de første pizzaene dagen etter, men helst ikke. Man må klare å beregne godt nok når man lager deigen, slik at man slipper å kaste for mye etter stengetid. Du er en av de få opplyste her også. Hør på han hvis dere ikke vil høre på meg. Hvis noen sier at Peppes sine bunner er like gode nå som de var i fjor tror jeg dere har blitt hjernevaska. Jeg tror Dolly også begynte med dette litt tidligere, og det er en av grunnene til at jeg ikke lengere er kunde der. Nå som Peppes har gjort det samme finnes det nesten ingen amerikanske pizza leverandører med fersk Pizza. Eneste er Pizza Bakern, men jeg syntes ikke så mye godt om pizzaen deres. Var uansett å besøkte dem rett nedenfor meg og der står de å baker deigene i butikken hver dag. Pizza Pancetta i Oslo som allerede har tre utsalgssteder gjør også det samme. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Jeg forventer i hvert fall at noe som kalles ferskt ikke er frossent. Ville aldri godtatt f eks opptint fisk eller kjøtt som fersk, hvorfor skal noe annet gjelde for pizzabunner? Når det er sagt er peppes uansett dyrt og dårlig, så det bryr meg ikke så mye om akkurat de har slutta med ferske bunner. Men å markedsføre dem som ferske mener jeg blir feil. ta å les det jeg skrev du og ikke vær trangsynt når du leser det.. kanskje du forstår hvorfor de kan kalle det FERSK pizzabunn! herregud.. ser ikke hva som er problemet ... .. . er sikker på at hadde du fått 2 pizza levert hjem til deg, en med dagsfersk bunn og en med fryst ned bunn, så hadde du ikke kjent forkjell, ,og hvis du sier at du hadde kjent forkjell så lyger du til deg selv.. det at smaken på bunnen har forandra seg ligger vel mest i psyken til folk , og Ramius.. : er utdanna kokk, har jobba på 3 av de store pizza restauranten i min by for å få innsyn i pizza verden , har også tatt meg tid til å få innsyn i , thailansk mat, kinesisk, mexikansk, og ikke minst italiensk.. så ikke kom her å si at du tror du vet mer om pizza enn meg.. tror jeg har et godt overtak på deg når det gjelder mat Endret 28. november 2007 av toazty Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Kjent blant hvem? Kundene? Kjent? Kjensgjerning. M.a.o at det faktisk er en forskjell på deig som har vært fryst og deig som ikke har vært fryst. Far min drev en sjappe som bl.a. solgte pizza. Brukte kun deig som var bakt samme dag. Sto det bunner på kjøl (ikke frys) over natten, så ble de kastet i bosset dagen etter, selv om det ikke er noe som helst i veien å bruke dem. Forskjellen er ikke bare på smak, den blir også annerledes i konsistensen. Greie nok for meg hvis jeg stoppet for å mekke meg en rask pizzablings, men ikke godt nok for kundene (etter fars mening). Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 er sikker på at hadde du fått 2 pizza levert hjem til deg, en med dagsfersk bunn og en med fryst ned bunn, så hadde du ikke kjent forkjell Jeg tror ikke du har lest hva jeg sier jeg. Det er akkurat denne store forskjellen jeg har merket og når du sier du er kokk så har du isåfall jævlig dårlig smaksevne hvis du ikke merker forskjellen. har jobba på 3 av de store pizza restauranten i min by for å få innsyn i pizza verden , har også tatt meg tid til å få innsyn i , thailansk mat, kinesisk, mexikansk, og ikke minst italiensk.. så ikke kom her å si at du tror du vet mer om pizza enn meg.. tror jeg har et godt overtak på deg når det gjelder mat Jobber du i Peppes eller Dolly's får du ikke lært en dritt om å lage mat ettersom alt blir levert til resturantene for så å puttes sammen til ferske pizzaer. Jeg har lært å lage bunner av pizzakokker fra forskjellige steder rundt i landet, ikke bare en by. Jeg har utviklet en saus de siste 6 årene som har fått helt unik smak og hadde vært konkurransedyktig med de kommersielle pizzaene på markedet i dag. Det er denne typen folk som oppnår suksess i pizzamarkedet. Hvis ikke dette er nok baker jeg nok mer pizza enn det du kan tenke deg. Tidligere i år importerte jeg en egen pizzaovn fra italia med steinbunn som når den riktige temperaturen for tradisjonell italiensk pizza. Baker pizza til middag hvertfall to dager i uken nå. Alt med italiensk storkjøkkenutstyr. Har også sikkert flere italienske kokebøker enn det du har av bøker i bokhylla di. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 hvis du får 2 stk pizza levert hjem på døra, du tror begge er frysepizza, men den ene er dagsfersk uten at du vet om det.. du hadde ikke kjent forkjell.. hadde vært morsomt og virkelig tatt den testen på deg.. når jeg skrev 3 av de store pizzasjappene mente jeg ikke store i lands omfattende stor.. men store her i min by, den ene er dolly da, men de 2 andre er italienske restauranter, der alt ble laget med italian style, fikk selv ovn fra www.bakeovn.no i sommer.. som er blitt flittig brukt.. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 Da er det tydeligvis to uenige pizzaiolier her. Jeg sier bare, slutt å forsvar frossenbunn. Det høres dumt ut. Den dagen jeg fikk min første frossenbunn var det første jeg tenkte WTF!! Hva er galt her! Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Jeg spiste på Peppes på mandag, og ble positivt overrakset. Syns bunnen var blitt bedre. Den var liksom litt tynnere og spøere siden sist, og det liker JEG. Men alle har sin mening! Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 virker som en dalende trend, fikk besøk fra Oslo, de sa at Spice også har tapt seg siste året, enormt. Spice hadde genialt god biff, grei nattmat (var jo oppe til 3 en gang i tiden på lørdager). så har Dolly tapt seg, og nå Peppes.... Glad jeg flytta til Helsingborg, pizza sjappe på hvert gjørne, garantert fersk pizza hver dag, og MYE mat for pengene her. 220,- = Peppes størrelse *1.5 (de må faktisk brette hjørnerne for og få plass i eska) + 2L brus. -Du må hente pizzaen selv, ingen utkjørning (men så er pizza sjappa ut hoved døra, 10 meter fra hjørnet på bygården min ) Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 Peppes har jo ikke så store Pizzaer = 40cm. Jeg vet ikke om du har vært i Oslo liksom. Men det er pizzasjapper på hvert hjørne her også. Pancetta som er min nye favioritt (italiensk pizza) lager så store pizzaer at de ikke får plass i esken de også. Kun 135kr. Anbefaler alle i Oslo som ikke har smakt dem og gi disse en sjanse. Jeg bestilte Spice for første gang for bare noen måneder siden pga Peppes' dårlige Pizza, og ble skuffet der og. Den var litt bedre enn Dolly's, men jeg syntes pizzaen smakte null mens alle kiloene med krydder oppå osten smakte mer, og det blir feil. I tillegg var bunnen litt for hard der også. Det er så jævlig synd at Peppes har bytta til frossenmat nå, de hadde jo den beste amerikanske pizzaen i verden, ja til og med bedre enn det du får i amerika. De var jo ute å forsvarte seg og sa de fokuserer på å bruke fersk ost osv, men med frossenbunn og frossengrønnsaker mister de hele kvalitetsimaget sitt i mine øyne. Nå tyr jeg heller til private pizzasjapper som ikke kan annet enn å lage fersk pizza. Man får også en spesiell forkjærlighet for italiensk pizza når man begynner å lage selv. Det er liksom orginalen, mye spissere smak, mer rett til poenget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå