Poldi Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Hallo der ute....... Etter ein del år med Windows, tenkte eg at eg skulle prøve Linux. Leser stadigt her på forumet at Linux er bra. Kan dere Linux brukere gi meg noen GODE argument for å gå over til Linux...... Hvilke problem vil eg møte som førstegangs bruker av Linux ( Det må vel være noen ? ) Hva med drivere til sjermkort / modem osv. ? Hvilken versjon av Linux anbefales til ein nybegynner ??? Hva inneholder ein Linux Instalasjon ? ( Tekst prog. / Brenneprog / Mp3 spillere osv. ) Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Er det bra? kommer vel an på hvem du spør det, spør du meg sier jeg JA! Førstegangsproblem: "jeg får det ikke til! HJELP MEG" -det er vel det første problemet du vil møte på. Ellers er Linux en grei utfordring for deg hvis du er "garvet" windowsbruker og har lyst på noe nytt. Drivere er det helt greit med, med mindre du har noe ekstremt sært som f.eks. en usb-brødrister eller noe lign. Ønsker du en "smooth" overgang fra windows: Mandrake Er du mer av typen "gi meg noe å tygge på": Slackware Linux - Do it YOUR way Lenke til kommentar
Poldi Skrevet 5. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2003 Hallo................. Var det alt dere Linux brukere kunne fortelle ein Windows bruker som vurderer LINUX ???????? Lenke til kommentar
akzj0n Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Er det ikke lettest å prøve selv da ? Slik at du danner deg et intrykk av hvordan linux er, istendefor at vi forteller deg hvordan det er. Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Stikk innom #oslolug på EfNet, der er det svar å få.... litt for mye å si om saken til at jeg orker sette meg ned her... www.linux.no www.linuxguiden.no www.tldp.org Generelt er Mandrake det beste valget for nybegynnere etter min mening. (#mandrake.no på EFNet). RedHat er også veldig bra. Slackware og debian ville jeg IKKE anbefalt til en nybegynner, eller på desktop i det hele tatt for så vidt - for mye pes å få satt opp de siste versjonene av viktig software. Mandrake 9.1 er like rundt hjørnet nå, og den er bare peeeeen å se på. Anbefaler at du sjekker den når den slippes (om et par uker sannsynligvis). Lenke til kommentar
hea Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Kan anbefale Mandrake. Har brukt det selv i et halvt år. Kuttet helt ut windows, har ikke angret. Plenty prog.vare. Det meste du trenger finner du på de tre CDene (hvis du laster ned). Brenneprog (har 3-4 gode som jeg veksler litt mellom)/office prog. / mp3-spillere /mediaplayer for divx,avi,quicktime etcetc. / bildebehandlingsprog. / viewere / ..... Kommer ikke p å mer i farten men jeg savner ikke noe fra windows-miljø. NB! må bare legge til : savner ikke REBOOT og bluescreen Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Um, glemte å nevne en ting: Sjekk om det er en LUG (Linux User Group) i nærheten av der du holder til. De har ofte møter o.l som du kan møte opp på med litt utstyr. LUGere er beryktet for å være glad i å installere Linux for folk. http://www.linuxmagasinet.no/link/linklist/0/ Der finner du en liste over LUGer i Norge. Lenke til kommentar
Poldi Skrevet 5. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2003 Ja , dette var bedre.......... Takker og bukker ! Skal komme tilbake med synspunkt når eg har inst. Linux. Det blir vel i natt ( trog eg ) Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Hei Poldi, Linux er veldig tøft hvis du har en genuin interesse for data og/eller sterke ideologisk motstand mot Microsoft. FreeBSD er et annet OS som er basert på mye det samme som Linux. Det er enda tøffere, synes. jeg. Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 "LINUX ? Er det bra ??" De påstår det, de som liker det. Ellers trives jeg veldig godt med Arch linux. For de som har rota med linux før, er denne absolutt å anbefale (no more rpm-hell! Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Jeg er en "nybakt" Linux-bruker, og er allerede helt solgt. Jeg prøvde Mandrake først(noe som ikke gikk så bra), men nå har jeg RedHat som er helt problemfritt. Du burde derimot kanskje partisjonere opp først, slik at du kan bruke windoze og Linux på samme maskin. Lenke til kommentar
Zpeidar Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Hallo der ute....... Etter ein del år med Windows, tenkte eg at eg skulle prøve Linux. Leser stadigt her på forumet at Linux er bra. Kan dere Linux brukere gi meg noen GODE argument for å gå over til Linux...... Hvilke problem vil eg møte som førstegangs bruker av Linux ( Det må vel være noen ? ) Hva med drivere til sjermkort / modem osv. ? Hvilken versjon av Linux anbefales til ein nybegynner ??? Hva inneholder ein Linux Instalasjon ? ( Tekst prog. / Brenneprog / Mp3 spillere osv. ) Prøve å svare på spm dine: Førstegangs problem må vel være at alt er LITT annerledes og det tar litt tid å vende seg til bla annet at du har mer kontroll. Drivere: Nvida bra Radeon dårlig, ISDN = H****** PÅ JORD i Linux (har jeg hørt da, kjører 56k selv) En Linux installasjon inneholder ALT MULIG. Fra spill til Media Player, og office pakke, Varierer fra distro til distro. Men alt du har nevnt er som regel med. Du får generelt MYE MER enn Windoze. Linux er mer stabilt enn Windoze (Ihvertfall 9x og spesielt me) Lenke til kommentar
John_Torvald Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Ehhh Nvida er jo kjent for å vere eit hellvete på jord med Linux... Isdn funkar NYDELEGT her ! Windows klikka totalt med Isdn! Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Har ikke opplevd noen problemer med TNT2Ultra eller GeForce3Ti200 under Linux (Mandrake). nVIDIA-kort. Har heller ikke hatt problemer med ISDN. (Og jeg kan ikke Linux, engang! Tenk det! Go Mandrake!) Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Hvis du ikke er helt "må ha linux fordi det er 1337", så prøv gjerne FreeBSD(eller noen annen *BSD, men free eler vel lettast). Det finnes alternativ... (synes det er synd at mange tror at linux er det eneste alternativet til Windows) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå