Detroit Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Jeg kjøpte en HP bærbar med Vista Home Premium. Jeg måtte reinstalere og lastet ned en Vista fra nettet, og brukte CD-keyen som står bak på, og etter noen dager får jeg opp at jeg har tastet inn feil CD Key. Prøvde senere å instalere en Norsk Home Premium uten at det gjorde det noe bedre. Bak på stickeren på PC-en står det: "Windows Vista Home Premium OEMAct HP" MÅ jeg ha en Vista instalasjon beregnet på akkurat denne HP-maksinen? Irriterer meg grenseløst at jeg ikke får bruke en key jeg har betalt for Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Du må ha OEM DVD-en ja. Denne fikk du vel med når du kjøpte PC-en? Har du ikke fått det, ta en tlf til HP, så får du et par dvdr i posten om noen dager. Lenke til kommentar
Detroit Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 Det har jeg gjort tidligere, men da fikk jeg som svar om å gå inn på en side å bestille, menn der hadde de ikke vista'n til min PC (DV 6287eu). Tok kontakt og fikk som standardsvar at visst den ikke sto på listen så var den ikke laget.. Kunne jeg eventuelt bestilt til en annen tilsvarende HP modell? eller går det skeis? Lenke til kommentar
radivx Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Det kommer litt an på om det bare er Vista på CDen, eller om det er "recovery CD-er" med driver og programvare installasjoner. Hvis det er tilfellet ligger det ofte sperrer i CDen som gjør at de kun virker på den bestemte modellen, og om de ikke gjør det, så blir det mangel på drivere ol. Lenke til kommentar
otis Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Denne maskinen har ikke recovery kit som kunden selv får tak i, normalt sett. Men den har derimot recovery på harddisken, slik som "trykk F11" for recovery under oppstarten. Men du kan jo kanskje være heldig om du får tak i platene ifra HP supporten, men lite trolig. Ellers så har du jo enda en mulighet, og det er jo å få et service verksted til å reinstallere den for deg, med recvoery kit ifra HP. Dette er noe alle service senter har, eller skaffer innen 2 uker. Lenke til kommentar
Detroit Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 Javel, takk for svar. Recovery partisjonen min er dessverre historie etter et mislykket forsøk på instalering av XP Hvem driver recovery center? Lenke til kommentar
otis Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Det er vel ingen som driver recvovery center? Men Infocare kan som oftest hjelpe. Lenke til kommentar
Detroit Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 Faen, mente eksempel på ulike service senter Ok, men viss jeg i forbannelse nå finner ut at jeg skal kjøpe meg en ny Vista fordi jeg ikke gidder mer, må jeg da kjøpe en vista CD for en HP-PC? Lenke til kommentar
otis Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Nei, det må du ikke. Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 For guds skyld, Infocare kommer til å lage større problemer Uansett, ser ingen grunn til at HP ikke skulle sende ut dvd'ene til deg. Fikk selv 5-6 DVD-er her for noen uker siden. Lenke til kommentar
Detroit Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 Nei, tok kontakt med de, men de hadde ikke recovery DVD-er til akkurat min maskin, å da var standard svar at den var enten for gammel eller for ny, og da var den knapt et halvt år gammel. Lenke til kommentar
brukerenerslettet Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 OEM= er en versjon som er billigere, men følges av visse betingelser: 1.Du kan ikke flytte cd keyen over til en annen pc (så du kan ikke bruke den "Om igjen") 2.Du vil ikke få kunde support fra microsoft (har du noen gang ringt til microsoft om hjelp?) Det var det jeg leste XD Last ned xp isteden da (men da er d sikkert ikke at du kan få driverne dine i xp versjon, hvis PC-en din er en "Vista laptop") Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Nå har jeg aldri hatt en HP laptop, men burde ikke den originale keyen fungere på en OEM-versjon av Vista? I så fall ordner du deg bare en OEM-plate og bruker den eksisterende cdkeyen. Drivere finner du på HP sine supportsider. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Hvis man åpner bruksanvisningen står det klart at man anbefaler å brenne ut en kopi. Man får også opp en melding på skjermen som gir det beskjed at det ikke er så dumt å lage et recovery-sett. Når man da dropper disse så har man et problem. På nettsiden til HP kan man bestille det for ca. 300 kr. Mulig at ikke din modell er der, men sjekk ut liknende modeller så finner du sikkert en som har de samme eller nesten samme spesifikasjonene. Den kan også sendes inn til Infocare så de kan installere Vista på den igjen. Det koster normalt sett 990 kr. + mva. Lenke til kommentar
brukerenerslettet Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) mhm, jeg kan huske at en venn av faren min ville at jeg skulle gjøre PC-en klar for han, en hp laptop. Husker at det var med en svær lapp med "Recovery bla bla system" (at den kunne brenne ut recovery CD-er) Han hadde vista og. Rart at du ikke hadde det. tok ikke mere enn 1time + 2 dvd+r plater Endret 26. november 2007 av xninja92 Lenke til kommentar
Detroit Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 ja, var galskap av meg å slette det i utgangspunktet, men hadde en del problemer så forbannelsen tok overhånd. Hadde ingen planer om å instalere det igjenn, helt til det visst seg at det ikke fantest XP-driver til min HP-laptop. Får sette meg ned å samenligne for å se om jeg kan bestille ny plate til en tilsvarende PC. Takk for hjelpen ihvertfall. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Hvilken modell har du? Lenke til kommentar
otis Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Jeg fant ut at denne PC tydeligvis bare har Dansk Vista recovery foreløpig. Men jeg antar at du kan selv velge språk når den er ferdig med hele recovery prosessen, altså den var vel slik da du mottok den? I såfall så får du nok ikke disse platene sendt ut til deg, da det er mange språk å velge i mellom. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 De cd'ene du bestiller på den siden inneholder etter hva jeg vet kun 1 språk. For en stund tilbake så var det en pc jeg hadde solgt som det var noe galt med og recovery (F11) fungerte ikke. Jeg ringte til min HP-kontakt og fikk tilsendt master-cd'ene som gjorde at man da fikk opp samme veiviser som når man skrudde på maskinen 1. gang. (altså 5 språk) Bakdelen med denne er at det tar ca. 24 timer å kjøre igjennom en recovery og man må trykke på noen knapper hver eneste time... du kan jo ringe HP-supporten å høre om de kan sende ut et slikt sett til deg. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 "Windows Vista Home Premium OEMAct HP" Legg merke til : OEMAct som tilsier at dette er en forhåndsinstallert og aktivert versjon. Store produsenter, som f.eks. HP, Dell, Asus, Lenovo etc. har en egen avtale med Microsoft, hvor de kan levere maskiner som har en egen lisens tilknyttet en BIOS streng (SLIC/SLA). Dette gjør at Vista kan installeres uten manuell aktivasjon med hjelp av dertilpassede versjoner av Vista. Så svaret på spørsmålet ditt er : Ja, det finnes egne Vista versjoner for HP Tilleggssvar : Dersom du vil bruke den Key'n som fulgte maskinen, må du få lånt deg en HP DVD. For mere informasjon, bruk ditt favorittsøkeverktøy og let etter " Royalty OEM". Da kan du f.eks. finne denne siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå