Gå til innhold

hvilket lydformat å velge?

Anbefalte innlegg

jeg driver å legger inn sanger på PC-en fra cd...

grunnen er at jeg just slettet all musikken min fordi jeg har vært så dum å bruke WMA i gamle tider når jeg rippet fra CD-er! så ble masse lisens tull osv!

har ikke lyst til å gjøre feil igjen så lurer på hvilket format!

skal jeg bruke standard mp3 eller skal jeg kjøre ACC?

ingen av dem vil jeg få noe lisensproblemer med?

alt i alt, hva burde jeg gjøre! ? :)

jeg bruker itunes når jeg gjør dette? noe galt med det vist jeg syntes det funker fint?

Endret av unhammer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du poster i denne kategorien er det vel en spesifik bærbar spiller den må være kompatibel med, eller er tråden bare feilpostet?

Hvilket format du skal velge kommer ned til et par vurderinger; størrelse på filene, lydkvaliteten, kompatibilitet med bærbare spillere, og hvor åpent/lukket formatet er.

Er lydkvalitet viktigst og filstørrelse har ingen betydning er f.eks det frie formatet Flac det beste valget med lossless komprimering, men filstørrelser omtrent fem ganger større enn normale filer med tapskomprimering. Når det gjelder kompatibilitet med bærbare spillere er MP3 den klare vinneren som også scorer ganske bra på de de andre vurderingene og er nok hva som passer best for de fleste. Selv hadde jeg valgt Ogg-Vorbis skulle jeg selv ha valgt da lydkvaliteten er mot toppen i forhold til bitrate og formatet er helt fritt. Ulempen med det er at veldig få bærbare "MP3-spillere" kan lese det formatet.

Når det gjelder iTunes til ripping har du sikkert ikke så mange formatvalg og det mangler nok også litt på avansert innstillinger og det er ikke sikkert at programmet inneholder de beste encoderne for MP3. ( Litt konspirasjonsteorier er bare sunt ) Selv hadde jeg brukt Exact Audio Copy om jeg skulle ha rippet en CD.

Som en sluttkonklusjon: Den enkleste valget med minst komplikasjoner har alltid vært 256kbps ABR (CBR er mer kompatibel med små spillere, men jeg regner med at dagens spillere spiller ABR helt fint ) MP3.

Lenke til kommentar

hei! og takk!

det er til en ipod!

på itunes har jeg ikke så mange valg!

plass spiller ikke så mye rolle....men trenger heller ikke mer enn normal kvalitet!

men vist jeg går for mp3 så er det en sikker vinner!? og vil ikke få noe problemer med lisens fra cd osv?

hvor åpent er dette formatet?

Lenke til kommentar

En iPod kan så vidt jeg vet ikke spille av formater som Ogg-Vorbis eller Flac uten modifikasjoner og du står på den fronten igjen med AAC og MP3.

Når det gjelder "lisens fra CD" er jeg ikke helt sikker på hva du mener, men er det slik at når du forige gang rippet til WMA ble filene også infisert med DRM som gjorde at du hadde problemer med å spille av filene på andre maskiner? Det er hvertfall ikke tilfellet om du bruker et program som EAC, men om iTunes bruker slike triks er jeg ikke sikker på.

Når det gjelder åpenhet er de to formatene ( AAC og MP3 ) ganske like. De inneholder begge teknologi som i mange land er patentert, og det er store navn bak patentene. Begge har krav til at alle enkodere og dekodere av formatene må betale lisens til de som besitter patentene. Dette betyr at f.eks Ubuntu ( og andre GNU/Linux-varianter ) ikke kan innholde implementasjoner av enkoderne/dekoderne i binærform, men at du må selv kompilere den selv, noe som kan være i en legal gråsone i noen land.

Men i praksis er det ikke noe problem å finne binære dekodere til begge formater til de aller fleste OS og i Norge tror jeg ikke patentene er gyldige.

I 256kbps vil det være vanskelig å høre forskjell på de to formatene, og selv om AAC har teoretisk bedre kvalitet på samme bitrate hadde jeg av de to personlig i mange situasjoner valgt MP3 fordi alle og alt kan spille de av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...