Gå til innhold

Trenger "tenkefilmer" som ligner buttefly effect..

Lapette

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
da vincie koden?

denne filem er i vertfall en god film med mange teorier om kristendommen, eler som du ville si en tenke film

Nei. Eg vil ikkje kalle "Da Vinci Koden" for ein slik "tenkefilm" som trådstartar er ute etter. Filmen er mynta meir på "massenen".

Lenke til kommentar

Mine anbefalinger:

Memento som nevnt. Must-have thriller fra geniet Christopher Nolan. Sjekk også ut storfilmen The Prestige og den flotte lavbudsjettsfilmen The Following fra samme regissør.

Ellers har du Primer. En spesiell, men utrolig fascinerende canadisk film om en vennegjeng som lager en maskin de ikke helt forstår konsekvensene av.

Sjekk ut Aronofsky's The Fountain. Skikkelig hat/elsk film om kjærlighet, evig liv, tro, håp og alt det der. Fyren har også lagd PI, men den skuffet litt da jeg forventet mer om matematikken og mindre om hovedpersonens psykiske problemer.

Kan også nevne K-Pax med Kevin Spacey. Slutten får deg ihvertfall til å tenke.

Elsker slike filmer som sagt, så tar gjerne imot anbefaling sjæl.

Lenke til kommentar

Identity var vel ikke så aller verst, selv om slutten skuffet en smule. Oppbyggingen var det ihvertfall ingenting å si på, og langt bedre enn den nokså like, men svake Mindhunters.

Ellers kan det jo hende trådstarter liker den norske filmen Naboer. I mine øyne ekstremt opphauset (som mye av norsk film), men filmen har jo virkelig et "The Machinist"-preg over seg og slutten får jo seeren til å undre litt.

Lenke til kommentar

Hei! Tusen takk for masse gode svar - har kjøpt en stor filmpakke nå og har foreløpig sett:

K-PAX, The Fountain, Memento, Naboer og 12 Monkeys

har enda til gode å se:

Man from Earth

The Machinist

Cube

Primer

Big Fish

The Butterfly effect 2

Og tro det eller ei, jeg har faktisk kjøpt alle filmene. Elsker at jeg startet denne tråden, har fått veldig mye ut av det! Bare å komme med flere forslag!

Lenke til kommentar
Jeg syns å mene å ha hørt at Mulholland Drive faktisk ikke har en tiltenkt mening i det hele tatt. Tror det var regissøren som uttalte dette en gang. De "sporene" du kan finne på DVD-en oppklarer ikke en hel historie, men gjør bare at man blir ledet i en viss retning for sin egen tolking.

Alt for sær film for min del. Ble nesten sliten av å se på den..

Slik er det jo nesten med alle David Lynch sine filmer, men det har sikkert mye med at du og de fleste andre av oss er oppdratt med Holllywoods filmkonvensjoner, altså filmen skal ha en forståelig handling, man skal ikke bli kastet ut av handlingen, klippingen skal være usynlig (det tekniske skal ikke forstyrre seeren osv.). Det er slik vi i vesten er vant med å fortelle historier på lærettet, David Lynch er en av mange som bryter disse reglene, og filmene hans er fantastiske hvis man bare klarer å legge fra seg ideen om at man skal forstå hele tiden. Jeg forstod lite av Mulholland Drive likevel er det en av de beste filmene jeg har sett, går man videre å ser andre Lynch filmer er disse enda mer uforståelig.

Vi må bare legge fra oss ideen om å forstå, det er en dum holdning å ha til film, ikke noe galt med det, men det er jo veldig mye i verden vi kan se å ha glede av uten forstå. Vi trenger ikke å forsåt kunst på samme måte som vi forstår et pressefoto eller kitsch maleri, vi trenger ikke å forstå alle tingene i vårt eget liv heller mange av de tingene er også uten mening. Jeg tror du vil like Mulholland Drive hvis du bare legger fra deg tanken på å ha oversikt over historien mens du ser den, største tabben vi gjør når vi ser film er at vi sitter å tenker: "nå må jeg følle med å ha oversikt over alt som skjer." Ikke forsøk å led film, la filmen lede deg, slapp av og la deg overaske, ikke bli frustrert hvis noe er uforstålig tenk heller, hva så!

PS. Dette minner om diskusjonen om 2001: Romodysee når folk poster ideer om hvordan filmen skal forstås og anklager andre for å forstå den feil, er virkelig folk så kort tenkte....

Endret av modin
Lenke til kommentar
Vel, nå er det noen år siden jeg har sett filmen, så jeg skal gi den et forsøk til. Sjansen for at filmsmaken har utviklet seg de siste 5-6 år er vel stor tenker jeg.. :thumbup:

Apropos uforståelig film, jeg er akkurat ferdig med Tarkovkys Solaris, og jeg har no clue hva den handlet om, men den var fantastisk :)

Lenke til kommentar
Ah har til gode å se originalen, men Soderbergh sin Solaris var damn nice.

Jeg har faktisk ikke fått sett den, men den er sikkert mer underholdende enn Takovskys film. Takovsky var jo en sånn Bergmann type som laget kjedelige filmer med høy kunstneriske annerkjennelse.

Lenke til kommentar
Huff. Solaris ligger oppe på tv'en og minner meg hver dag på at jeg bør ta sjansen på å se den. Noe i meg sier at jeg vil elske den, noe annet i meg sier at jeg kommer til å hate den.

Jeg kan i hvertfall si så mye som at det er en langt varmere film enn 2001, Takovsky var jo også en sånn som laget filmer om mennesker i mye større grad enn Kubrick. Ikke en eneste av Kubrick filmer, går veldig dypt inn i det menneskelige, sånn sett kan det nok kanskje være en bedre opplevelse enn 2001.

Lenke til kommentar
Takovsky var jo en sånn Bergmann type som laget kjedelige filmer med høy kunstneriske annerkjennelse.

Jeg har ikke kjedet meg ikke et sekund under Bergman-filmene jeg har sett, men at majoriteten oppfatter dem som kjedelig forstår jeg selvsagt.

Men halve Sverige satt jo visstnok klistret foran skjermen da tv-filmene hans ble vist, om det var fordi de var bedre tilpasset datidens publikum eller fordi han var en 'nasjonalskatt' vet jeg ikke, kan jo forsåvidt hende at de kjedet seg de også.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke kjedet meg ikke et sekund under Bergman-filmene jeg har sett, men at majoriteten oppfatter dem som kjedelig forstår jeg selvsagt.

Men halve Sverige satt jo visstnok klistret foran skjermen da tv-filmene hans ble vist, om det var fordi de var bedre tilpasset datidens publikum eller fordi han var en 'nasjonalskatt' vet jeg ikke, kan jo forsåvidt hende at de kjedet seg de også.

Tror vi bytter ut kjedelig med "kjedelig" hvis du skjønner hva jeg mener, altså filmskapere med kunstneriske ambisjoner. I hvertfall var Bergman Tarkovskys store helt, faktisk til en så stor grad, at den siste filmen han laget ble gjort i Sverige og med Bergmans favoritt skuespillere til å bekle rollene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...