Gå til innhold

Trenger "tenkefilmer" som ligner buttefly effect..

Lapette

Anbefalte innlegg

Har nettopp sett ferdig Buttefly Effect, og innser at den er i en filmsjanger jeg liker utrolig godt!

Sånne filmer hvor man bøyer tid og sted, hvor man må tenke litt for å skjønne ting - er nå på jakt etter lignende filmer. Noen som vet om den typen filmer har noe navn?

Filmer jeg mener faller innenfor den kategorien er:

The Jacket

En skyfri himmel i et plettfritt sinn (eller noe sånt, den med Jim Carrey)

Donnie Darko

Butterfly effect

Håper dere skjønner litt hva jeg mener! Gleder meg til svar.

Noen som forresten vet noe om The butterfly effect 2?

Endret av Lapette
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Evig solskinn i et plettfritt sinn" mener du vel... siden du likte den anbefaler jeg "The science of sleep "

Den har vel ikke veldig mye med tid å gjøre, men er ganske lik som evig solskinn... Er også samme regissør. Michael Gondry :)

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar

The Fountain ja - bortsett fra at den til tider blir litt rotete så leker den godt med tid og rom. Endte opp med ett litt blandet inntrykk av denne, de prøvde på noe stort men nådde liksom aldri frem.

Vanishing Point!

Cube, kansje? Leker med rom, og holder seg i ukjent tid/sted gjennom hele filmen.

Audition/ Ôdishon er og litt innom det her, man må tenke gjennom en del av scenene fordi man ikke vet om de er sanne eller ikke, om virkeligheten i det heletatt er i nærheten.

Btw, se på dogmefilmene, kyskhetsløftet forbyr nettop det du spør etter her :p (Skriver særemne om de nå, kjipt, men er bedre enn kjedelige norske forfattere osv,)

Lenke til kommentar

Eg berre melder meg inn i denne tråden, eg ELSKAR slike filmer. Eg kan nevne "Big Fish" som ein kandidat. Den inneheld ikkje action på same måte som dei filmane du nevner, men er ein typisk "tenke" film. "The Man From Earth" går nesten innanfor same sjangeren.

Lenke til kommentar
Cube, kansje? Leker med rom, og holder seg i ukjent tid/sted gjennom hele filmen.

Denne filmen er vel et prakteksemplar på en dårlig film.

Der er jeg ikke enig... Forresten ble Cube brukt som pensum for å illustrere en del prinsipper i et nettverk- og sikkerhetskurs jeg tok på høyskolen.

Det er forresten mange bra anbefalinger her inne. Tror jeg må sette meg ned og gjennopdage en del av disse filmene.

Lenke til kommentar
The Machinist

Brazil

Jacob's Ladder

Skjult

Don't Look Now

The Last Temptation of Christ

Persona

Being John Malkovitch

Lost Highway

The Machinist og Jacob's Ladder er begge gode :D

Vet at cube er sånn at enten hater du det eller så elsker du den, selv har jeg ikke helt bestemt meg - det var god underholdning den stunden den varte, og den køddet jo litt rundt med rom. Etter å ha lest om de andre filmene står jeg over de dog.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...