Gå til innhold

Panasonic Lumix TZ3 - førstevalget i 2-3000 kr-klassen?

Anbefalte innlegg

Hei der,

Er på jakt etter et nytt kompaktkamera i prisklassen 2-3000 kr. Hadde tidligere et Finepix F30 som jeg var godt fornøyd med, men som dessverre også en gjeng unggutter i Rio de Janeiro hadde lyst på en drøy måned senere... Da jeg har mistet litt troen på de modellene Fuiji har levert i etterkant av F31, er jeg litt i beite om hvilket kamera jeg bør velge for å komme best mulig ut av de kompromissene som virker uunngåelige i denne prisklassen. Har satt opp noen kriterier for mitt kameravalg samt noen mulige prospekter, og hadde blitt veldig opprømt dersom noen hadde tatt seg bryderiet med å komme med noen anbefalinger eller kommentarer:

Kriterier (fra høyest til lavest prioritet): Anvendelighet, bildekvalitet, evt. vidvinkel, ISO, zoom, batteritid,bildestabilisator, pris, manuelle innst.

Vurderte kameraer:

1. Panasonic Lumix tz3 (Det mest anvendelige alternativet i denne prisklassen, eller velbegrunnet ISO-kritikk?

2. Ricoh Caplio R6 (Mye for pengene, eller mye zoom til ingen ISO-nytte?)

3. Canon Powershot 710 IS (Allround og bra, eller bare midt på treet?)

4. Fuji Finepix F50fd (Ufortjent eller rettmessig kritikk?)

5. Olympus 790 sw (Robust og praktisk, men hva med bildekvaliteten?)

Andre modeller jeg burde vurdere?

På forhånd takk.

Glenn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Har Panasonic TZ3 selv, og min datter har Canon A710 (ny modell 720 ute nå).

Begge kameraene får gode tester. TZ3 er mere Point&Shoot med ingen manuelle mulgheter (en drøss scene-modi som det tar tid å prøve og finne ut av...), mens A710 er mere entusiast-kamera med manuelle muligheter.

Begge er gode i godt lys med ISO 100.

I dårlig lys (..som det er mye av vinters tid her hjemme) så er TZ3 ikke god. Snåle farger, stygg støyreduksjon og uforutsigbar blitz. A710 er ikke perfekt heller, men gir mye mere forutsigbart resultat (obs lang ladetid på blitz pga 2 AA batterier)

Det som taler mest for TZ3 er optikken. 28 mm vidvinkel (faktisk 26 i 16:9) er utrolig anvendelig, og lang zoom er også avhengighetsskapende (jeg har Canon S2 IS, men den er for stor til å ha med seg bestandig).

Lenke til kommentar

For rundt 2000 får du lillebroren til F50fd, som er F40fd. Da får du 8 MP i stedet for 12, og med det betydelig bedre bildekvalitet, da Fuji dessverre tok lit vel i med å dytte for mange megapiksler i det store, med dårligere støyegenskaper som resultat. F40fd leverer derimot meget lite støy i høyere ISO, som er anvendelig innendørs. Det har ikke all verdens manuelle muligheter, men noe kan stilles inn, og det er en del motivprogram som hjelper til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...