Gå til innhold

Jobb på oljeplatform - Hvordan er det?


Anbefalte innlegg

Hei.

For å være klar for fremtidens bølger mot baugen min, har jeg begynt å planlegge fremtiden litt.

Har sett på eventuelle jobber for fremtiden, og jobb på en oljeplatform virker ganske aktuelt.

Noen som har erfaringer eller veit noe om hvordan dette funker. Hvordan utdanning, arbeidstid osv.?

 

I så fall, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en platform er det behov for mange forskjellige utdannelser. F.eks sveising, vasking, kokk, ++ Felles for alle disse er at de har tatt ett sikkerhetskurs som er nødvendig for å jobbe ute på en platform. Jeg vil tro den raskeste og sikreste veien å gå blir kjemi og prosess eller ingeniør utdannelse.

De jeg har hørt om som jobber på platform jobber i 12 timers skift og i en turnus, 2 uker på og 4 uker fri.

Endret av LotuZ
Lenke til kommentar
På en platform er det behov for mange forskjellige utdannelser. F.eks sveising, vasking, kokk, ++ Felles for alle disse er at de har tatt ett sikkerhetskurs som er nødvendig for å jobbe ute på en platform. Jeg vil tro den raskeste og sikreste veien å gå blir kjemi og prosess eller ingeniør utdannelse.

De jeg har hørt om som jobber på platform jobber i 12 timers skift og i en turnus, 2 uker på og 4 uker fri.

Ja, det er vel mange forskjellige jobber på platformen så jeg må tilpasse utdanningen min etter hva jeg velger.

Lenke til kommentar

Morn.

 

For å starte så kan jeg nevne det slik at det er ikke bare å fikse seg ett GSK-GK, altså grunnleggende sikkerhetskurs å vips så sitter man på flighten til platformen. Det aller første du burde finne ut av er om det yrket du holder på med er i nordsjøen. Dette er trossalt noe du skal holde på med 12 timer hver bidige dag i 14 dager, uavhenging om det er lørdag, søndag, julaften eller påske. Når det nevnes at den raskeste veien ut er ingeniør, så vil jeg si imot. Det er ikke vits å ha planleggere sittende ute på platformen, så det er gjerne 4-6 ingeniører som går på turnus for 1 ingeniør stilling offshore. Når den ene er offshore, sitter de andre på basen på land. Det vil si at du er muligens offshore 1 år, og på land 5. Den greieste veien ut er via læretiden, da de fleste stillinger som blir utlyst i nordsjøen ofte er tatt før de lyses ut av f.eks lærlinger eller annet personel som har vært innleid. Grunnen til at de lyses ut er fordi firmaet er pliktig til det. Den greieste veien ut i nordsjøen nå for tiden er vel via brønn og boreteknikk vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Du kan ha andre rotasjoner. Tror regelen er slik at du skal hvile 1/3 tilsvarende av den perioden du har vært ute. Det er ikke normalt å være ute mer enn 2 uker om ganger, men du kan selvfølgelig få tilbud om å være 1 uke på overtid. Tror 3 uker ute om ganger er det maksimalet som er lovlig, i forhold til hva du kan jobbe på 1 månde.

 

De linjene jeg snakker om er på VGS. Jeg gikk Elektro, for så videre på Automatiker linjen. Det er en 3 årig utdannelse med 1,5 år læretid. Du kan også ta 2 årig yrkesutdannelse og ha 2,5 år læretid. De fagene du kan få lærlingplass på i nordsjøen som jeg vet om er; Elektriker, Instrument, Prosess og kranoperatør. Det er fullt mulig det er flere. Tar du allmenn utdannelse så er sjangsene dine for å havne i nordsjøen desto mindre, ettersom det ikke er vits å plassere masse ingeniører på en platform, når man kan ha dem på land og betale dem mindre. (ikke 47% offshore tillegg)

Lenke til kommentar

Nei. Grunnlønnen offshore er egentlig krimminell lav i forhold til land. Tror grunnlønnen ligger på 265 000,- kr, så er det pluss 47% offshore tillegg, som tilsier at startlønnen som fagarbeider (automatiker) starter med 396 000,- inkl ferielønn. Så er det jo pluss overtid. Automatikere på land tjenere ifra 300 000 - 390 000,- kr utifra arbeidsplassen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Får vel komme med ett svar da.

 

Jeg er nå på mine siste dager i nordsjøen hvor jeg har vært som elektrikerlærling i 2,5år. Har vært en helt fantastisk tid men merker nå at jeg må ha noen andre utfordringer da arbeidsoppgavene hos ett opratørselskap mye består av drift og vedlikehold og da blir det ikke mange utfordringene.

 

Veiene for å komme inn i nordsjøen er mange og det er jo litt opp til deg selv hva du vil jobbe med.

 

Jeg har jobbet 2uker på og 4uker av og det er det som klart er å foretrekke så kansje du skal gå på skole for å så søke deg som lærling som kranfører,elektriker,automatiker,mekaninker,kjemi og prossess e.l

eller kansje du skal gi f. i skole å søke deg ut i catringen eller en som spyler mudd.

 

spør meg gjerne om andre ting som du lurer mere konkret på så skal jeg forsøke å svare.

Lenke til kommentar
Får vel komme med ett svar da.

 

Jeg er nå på mine siste dager i nordsjøen hvor jeg har vært som elektrikerlærling i 2,5år. Har vært en helt fantastisk tid men merker nå at jeg må ha noen andre utfordringer da arbeidsoppgavene hos ett opratørselskap mye består av drift og vedlikehold og da blir det ikke mange utfordringene.

 

Veiene for å komme inn i nordsjøen er mange og det er jo litt opp til deg selv hva du vil jobbe med.

 

Jeg har jobbet 2uker på og 4uker av og det er det som klart er å foretrekke så kansje du skal gå på skole for å så søke deg som lærling som kranfører,elektriker,automatiker,mekaninker,kjemi og prossess e.l

eller kansje du skal gi f. i skole å søke deg ut i catringen eller en som spyler mudd.

 

spør meg gjerne om andre ting som du lurer mere konkret på så skal jeg forsøke å svare.

Takk for svar! :D

Sender deg en PM hvis det er noe jeg lurer på i fremtiden! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...