Moped321 Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Jeg fikk et bilstereoanlegg med broren min til bursdagen min. Jeg er dessverre ikke "proff" når det kommer til bilstereo. Derfor håper jeg dere kan svare på noen spørsmål Jeg fikk: Elementer: 2 x 12'' subber (En Rockford Fosgate og en JL Audio.) 2 x 8'' speakers 4 Ohm (Rockford Fosgate) 2 x 6.5'' speakers 4 Ohm (Cervin Vega) 2 x 6.5'' speakers 4 Ohm (Pioneer) Forsterkere: 1 Rockford Fosgate 500W 4-Canal 1 Rockford Fosgate 100W RMS 2-Canal 1 Denon 800 6-Canal + en hel MASSE ledninger, koblinger og sikringer (som vist på bilde). Det jeg lurer på her nå, er hvordan jeg kobler sammen disse for å de til og funke (optimalt kansje?) Håper noen av dere kan forklare meg det fra batteri til forsterker til høyttaler, helt enkelt! Dere må gjerne si ifra hvis det er noe jeg mangler også!! Legger ved noen bilder hvis det hjelper dere, og som sagt; jeg TROR dette er hva jeg har med å gjøre. Dere må gjerne rette på hva som er galt, og spørre om alt dere lurer på så skal jeg svare som best jeg kan! Lenke til kommentar
IvoCaprino Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Jeg har laget en meget enkel tegning om noen skjønenr den om hvordan sette opp forsterkeren med strøm og signalkabler. EDIT: husk å bruk like tykk strømledning til minus som du har til pluss Endret 26. november 2007 av IvoCaprino Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Hvor bor du, herr trådstarter? Lenke til kommentar
Moped321 Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 (endret) IvoCaprino: Takk for fin tegning Ble litt klokere nå ja Typhon: Møre og Romsdal. Eller Surnadal hvis du vet hvor det er? EDIT: Hvordan kobler jeg sammen forsterkerene da? Må jeg ha en strømledning og en signal ledning for hver av de 3 forstekerene? Endret 26. november 2007 av Challenger_340 Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Ja, det må du, og det gjør du med en såkalt fordelingsblokk, men du trenger ikke alle tre forsterkerene... bruk denon forsterkeren til høyttalere, og selg de to andre, så kjøper du deg en mono forsterker til sub... selg også RF suben, og kjøp en JL til Lenke til kommentar
Moped321 Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 Ja, det må du, og det gjør du med en såkalt fordelingsblokk, men du trenger ikke alle tre forsterkerene... bruk denon forsterkeren til høyttalere, og selg de to andre, så kjøper du deg en mono forsterker til sub... selg også RF suben, og kjøp en JL til Monoforsterker? Forslag til en bra sånn da, og hvor jeg kjøper den? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 UsAmps. www.morel.no Dynabel bf4501, www.dynabel.no Eller hvis du her lite penger, en soundmagus x-1502 fra komplet.no Lenke til kommentar
Moped321 Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Hmm, tror dette blir litt vel dyrt for meg, og jeg tror jeg kobler det opp slik det har vert med dette oppsettet jeg har skrevet ned. Broren min sprengte frontruta på bilen sin med dette, så det holder nokk for meg Noen som vet hvor jeg får tak i en fordelingsblokk? Jeg så denne. Trenger jeg en sånn? EDIT: Hva er foresten en kondensator? Endret 26. november 2007 av Challenger_340 Lenke til kommentar
IvoCaprino Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Dette er fordelingsblokk du trenger. http://www.elutstyr.no/index.php?cPath=149_189_314 Men det er sikker en bil stereo sjappe der du bor. ta med deg allt dit. han vil kunne hjelpe deg med hva du trenger. Sett opp det du klarer selv. osv osv.. her vil du få masse svar om kjøpe nytt osv osv... Lykke til! Endret 26. november 2007 av IvoCaprino Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 fordelings blokk får du kjøpt hos de fleste nettbutikker som selger bilstereo... Kondensator er kun til å hindre spennings fall fra batteriet. den lagrer strøm å gir det til forsterkerne når ikke batteriet klarer å levere. Jeg har aldri hatt behov for en sånn å tror ikke du heller trenger det, sats heller på et bedre batteri enn en kondensator Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Hmm, tror dette blir litt vel dyrt for meg, og jeg tror jeg kobler det opp slik det har vert med dette oppsettet jeg har skrevet ned. Broren min sprengte frontruta på bilen sin med dette, så det holder nokk for meg Noen som vet hvor jeg får tak i en fordelingsblokk? Jeg så denne. Trenger jeg en sånn? EDIT: Hva er foresten en kondensator? Lol.... det der har aldri knust noen frontrute, det er helt sikkert, da må det MYE mere kraft til... er nok noe annet som tok frontruta... Forsterkere og suber passer ikke sammen, den ene er for liten, og den andre er en 4kanaler, som heller ikke leverer allverden til 2stk sub... Denon forsterkeren fungerer greit, men er litt liten til sub... burde jo klare å få 1500 kr for RF forsterkerene, og da har du til en soundmagus Lenke til kommentar
icebreaker2k3 Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 nå skal dere alle høre her... jeg har drive mye med annlegg og reiste på DB drag for å teste og spilte til 141 DB og da kunne jeg ikke puste snakke eller noe da jeg spilte det.. men, bruk Rockford Fosgate subben i en åpen kasse (åpen = reflexrør) kjør den på den Denon forsterkeren og det som er VELDIG viktig til annlegget er STRØM til forsterkeren, det har alt og si.. du bør legge 2 21MM kabler til den denon forsterkeren det er mere en nok.. og du bør ha en headunit som kan gi deg bass preout til forsterkeren. og om FR subben har dobbel talespole som jeg ikke tror den har så kan du kjøre den i 1 OHM med Mono Blokk om ikke så kjør den som 2 OHM på Denon, og la bare Denon forsterkeren kjøre RF subben ellerså mister du masse DB og trykk, det er lite bøst, og en anen ting, det som er bøst er og ha høy musikk lyd. da bør du koble alt av diskant og mellomtoner på en av dem andre forsterkerene på EGEN strøm kildde, IKKE bruk utgangene fra CD spilleren det duger ikke.. og jeg så du lurte på hva en kondensator er, det er en tingeling som samler opp strøm fra batteriet og lever mere VOLT du bør alltid ha 14,4 Volt minst, med det er AMPER alt har og si.. og husk også og ha en feit jordingskabel, det har mere og si en folk flest tror, den som kjører ut efekt vettu, om den ikke lever ut alt fortnok så blir det mindre trykk på hvært dunk som kommer. mere har jeg ikke å si enda.. spør om hva som helst men når jeg kommer med min bil så er det ikke en kjeft som ser når jeg vrenger på.. og jeg har bare et lite annlegg nå, 1 X 15 MTX thunder 5500 2 x Magnat 6x9 og en 5 kanals Boss forsterker som bare leverer 300 RMS AUDI RULER! Audi 100 C4 2,3 5zyl er best Lenke til kommentar
icebreaker2k3 Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 nå skal dere alle høre her... jeg har drive mye med annlegg og reiste på DB drag for å teste og spilte til 141 DB og da kunne jeg ikke puste snakke eller noe da jeg spilte det.. men, bruk Rockford Fosgate subben i en åpen kasse (åpen = reflexrør) kjør den på den Denon forsterkeren og det som er VELDIG viktig til annlegget er STRØM til forsterkeren, det har alt og si.. du bør legge 2 21MM kabler til den denon forsterkeren det er mere en nok.. og du bør ha en headunit som kan gi deg bass preout til forsterkeren. og om FR subben har dobbel talespole som jeg ikke tror den har så kan du kjøre den i 1 OHM med Mono Blokk om ikke så kjør den som 2 OHM på Denon, og la bare Denon forsterkeren kjøre RF subben ellerså mister du masse DB og trykk, det er lite bøst, og en anen ting, det som er bøst er og ha høy musikk lyd. da bør du koble alt av diskant og mellomtoner på en av dem andre forsterkerene på EGEN strøm kildde, IKKE bruk utgangene fra CD spilleren det duger ikke.. og jeg så du lurte på hva en kondensator er, det er en tingeling som samler opp strøm fra batteriet og lever mere VOLT du bør alltid ha 14,4 Volt minst, med det er AMPER alt har og si.. og husk også og ha en feit jordingskabel, det har mere og si en folk flest tror, den som kjører ut efekt vettu, om den ikke lever ut alt fortnok så blir det mindre trykk på hvært dunk som kommer. mere har jeg ikke å si enda.. spør om hva som helst men når jeg kommer med min bil så er det ikke en kjeft som ser når jeg vrenger på.. og jeg har bare et lite annlegg nå, 1 X 15 MTX thunder 5500 2 x Magnat 6x9 og en 5 kanals Boss forsterker som bare leverer 300 RMS AUDI RULER! Audi 100 C4 2,3 5zyl er best kondensator duger ikke på DB drag men er best ellers, men helst større en 1 ferrad da LOL man får 35 ferrad soundmagus x3000 f,eks er målt til og levere 1200 RMS og den er ikke sunn for subben. frontruta gikk med det lille annlegget?? nope. noe annet som tok den ja. en stein eller noe heheh Lenke til kommentar
klovnster Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 en kondensator tømmes på 1-2-3 sekunder da, og hvor henter den ny strøm da? jo.. batteriet.. derfor er ikke kondensator noe vits.. mye viktigere med et skikkelig batteri og god kabling Lenke til kommentar
Moped321 Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 Tror jeg gjør som IvoCaprino her sier, å leverer den til noen som har peiling, for det har ikke jeg. Men jeg vet at det ble en stor sprekk i frontruta, her er historia: Broren min som kjøpte dette anlegget, driver/drev med fallskjermhopping. Etter at han og kompisene hadde hoppet og drev og pakket sammen skjermene igjen, fyrte han opp Combo'en (ja faktisk så stod det i en Opel Combo ), og spilte på max. Men det var ikke noe serlig for ørene...så han slo igjen dørene isteden for å skrue ned volumet, så sprakk frontruta! Men whatever med denne ruta Poenget var at dette anlegget spiller høyt nokk til at jeg og de fleste andre får vondt i ørene, så da funker det helt greit for meg! Men jeg tror noen av de er sprenge også. "12 Volts-shoppen" oppi dalen her fikser det nokk Takk for mange gode tips folkens Bruker denne tråden hvis jeg lurer på noe. Det gjør jeg helt sikkert, når jeg må til å kjøpe nye høytalere og allt det der når jeg får høre at halvparten er sprengt Lenke til kommentar
icebreaker2k3 Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 en kondensator tømmes på 1-2-3 sekunder da, og hvor henter den ny strøm da? jo.. batteriet.. derfor er ikke kondensator noe vits.. mye viktigere med et skikkelig batteri og god kabling det stemmer en kondensator tømmes på 1-2-3 men da kjørrer du en billig kondensator sikkert 1 ferrad og du har da for lite AMPER til og lade den opp raskt nokk,, VOLD er mengden og AMPER er styrken... MEN!! du har Hybrid Kondensatorer som er delt Batteri og Delt Kondensator, Poenget med Kondensator er at du skal få mengden VOLT det er viktig og ha min 14,4 Volt minst til en monoblokk ellerså rissikerer du og ødelegge ganske mye, har sett det ofte.. så det du klager over kondensator bør du fårhøre deg litt om.. prinsippe er at du kan ikke spille lenge med bare extra batterier for dynamo kan ikke opprettholde volt, derfor har du kondensator som sørger for at det ikke skal tappe seg,, grunden til at det ikke brukes på DB drag er at man sparer ALL strøm så man har max med power til man skal kjøre konkuranse på 3 - 30 sec, kommer ann på konkuransen... så klag alt du vil om kondensatorer, men jeg har kobla annlegg siden jeg fikk se en høyttaler omtrent... Lenke til kommentar
Moped321 Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Nå har jeg vert nede og grublet litt. Jeg fant en plastpose med mye rart som jeg ikke vet hva er Håper dere kan fortelle meg (se bildene). Hva er en crossover? Den vesle gjennomsiktige boksen er vel kanskje ei fordelingsblokk? Sikkert helt feil men... Og hva i all verden er den svarte boksen med kabler på? Ser ut som et slags relee? Noen som kan si meg hvor den skal? Og de to andre svarte boksene med små røde knapper på? (en av dem har ledning festet) Endret 27. november 2007 av Challenger_340 Lenke til kommentar
IvoCaprino Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Dette ser ut som en iso kontakt. Går inn i spillern bak. Om den passer din vet jeg ikke. Den hvite gjør da det men om den andre klumpen gjør det vet jeg ikke. Dette ser ut som sikringsbokser, ikke av de jeg har sett mest, egentlig bare sett de i butikken. Er de som har glassikringer som er mest benyttet. Her har du 2 sikrings"bokser" med glassikring. De "firkantede" ser ut som fordelingsblokker Lenke til kommentar
icebreaker2k3 Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Dette ser ut som en iso kontakt. Går inn i spillern bak. Om den passer din vet jeg ikke. Den hvite gjør da det men om den andre klumpen gjør det vet jeg ikke. Dette ser ut som sikringsbokser, ikke av de jeg har sett mest, egentlig bare sett de i butikken. Er de som har glassikringer som er mest benyttet. Her har du 2 sikrings"bokser" med glassikring. De "firkantede" ser ut som fordelingsblokker de med glass sikkring er bra, de to andre med rød knapp på er etter min erfaring automatsikkring, så den klikker ut om du kommer med + og - intil hværandre og den hvite er vel et slags delfilter fra biltema eller noe hehe. sikkert grei til diskant.. den ene rare kabelen vet jeg ikke sikkert som dem andre sa en iso kabel eller noe.. men dem med automat sikkring bør du ikke bruke, dem mister du mye på... og så har du de fordelings blokkene ja i gullpolert stål eller hva det en heter,, dem kan også brukes på sluttrin... dette er de beste svara jeg kan gi Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 icebreaker2k3: Orker ikke ta for meg alt du har "sagt" som er feil, men stort sett 80% av det du har "sagt" er enten feil, eller kan i beste fall tolkes riktig med en god porsjon velvilje. Virker som du har prøvd litt for mye i praksis og mangler den teoretiske bakgrunnen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå