Gå til innhold

Priser på Nikon tilleggsutstyr i Norge vs utlandet (USA)


Anbefalte innlegg

Jeg vet at mange her mener man helst skal kjøpe sitt utstyr her i Norge i fotofaghandelen og jeg er forsåvidt positiv til den innstillingen.

 

Jeg har bestilt meg et Nikon D300 (måtte slå fra meg D3, det ble for dyrt).

 

Jeg vil gjerne ha et vertikalgrep og nødvendig tilbehør for å kunne oppnå 8 bilder i sekundet med D300 (det er viktig for akkurat den type fotografering jeg gjør).

 

Her er regnestykket (priser fra fotovideo.no, regner med at de er nogenlunde representative):

 

Nikon Vertikalgrep MB-10D 3490.- Link

Nikon Oppladbart Batteri EN-EL4a 1461,- Link

Nikon Batterideksel BL-3 for EN-EL4 295,- Link

Nikon Hurtiglader MH-21 2540,- Link

 

Totalt: 7786,- blanke kroner.

 

Priser fra B&H i USA (ikke billigst, men burde være sikkert valg):

 

Nikon Vertikalgrep MD-10 $259.95 Link

Nikon Oppladbart Batteri EN-EL4a $109.95 Link

Nikon Batterideksel BL-3 for EN-EL4 $34.95 Link

Nikon Hurtiglader MH-21 $119.95- Link

 

Total $524.80 + frakt (regnet ut fra maks frakt pr del, ingen samlet ordre) + moms = NOK 4371 Levert på døra.

 

Jeg sparer altså 3415 kroner på å bestille fra B&H, og er man så heldig å reise til USA likevel så sparer man 4926 kroner ( sum for alt kr 2860 på B&H).

 

Dette er helt på tryne for å si det forsiktig. Jeg har litt vanskelig for å se hvorfor det skal koste nesten tre ganger så mye i Norge.

Vel har vi moms og garantikostnader, men likevel. Enda verre blir prisforskjellen hvis man tar sjansen og handler fra Hong-Kong på E-Bay.

 

*Frust* :cry::no:

 

Jeg vil jo gjerne støtte den lokale fotosjappa, men et sted går grensen.

 

Håkon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sparer du nok til at du synes det er verdt det, ser jeg ingen grunn til å nøle med å bestille fra utlandet. Har selv sittet med kalkulatoren og regnet på noe ekstrautstyr fra Adorama og kommet frem til at jeg sparer 25-30% på å bestille derfra (inklusive frakt, moms og gebyr) i forhold til fra det billigste jeg kunne finne i prisguide.no. På den annen side har jeg ingen "lokale" fotosjapper heller som gir med dårlig samvittighet, så det ville uansett blitt bestilt fra ulike nettbutikker rundt om i Norge.

 

Argumentene man ofte hører mot å bestille fra utlandet (bortsett fra å støtte den lokale sjappa), er at det er dyrt å eventuelt å sende noe til reparasjon i f.eks USA, for min del, ville jeg ha spart minst 12k ved bestilling fra Adorama og det skulle vel dekke eventuelle fraktugifter med god margin?

Lenke til kommentar

Men prisen på ekstrautstyr er jo generelt helt syk her i norge!

 

Eks. Hoya Super HMC 77mm filter i norge 1260,-. I USA 360kr Inkl. moms. Ikke så helt liten forskjell heller..

 

Var rett før jeg bestilte det grepet i går fra BHphoto. Prisen i norge er drøy, men i USA var den ikke så værst. I tillegg hadde de på lager. Nesten 8000kr for et komplett grep med batteri og lader er jo vannvittig. 4300kr er overkommelig. Vurderer å kun kjøpe grepet først. Så bruker jeg AA batterier når jeg trenger litt ekstra punch i seriebildehastighet.

Lenke til kommentar

... og værre blir det når man handler enda dyrere utstyr.

 

Canon 300mm f/2.8L IS USM får man for 8113,- mindre enn herfra - inkludert frakt og moms. Og som sagt - reiser man og henter utstyret selv, eller har bekjente der borte blir det jo også enda billigere. Ganske stor forskjell på 35.000 enn 27.000. Man får jo en ny en derfra for samme prisen som en godt brukt en herfra. Hehe.

 

Går man enda lenger opp i pris (400mm f/4L IS USM o.l.) kan man nok regne med å tjene fra 12.000 til 20.000 inkludert frakt og moms.

 

Ganske urovekkende, men det har jo mye med den lave dollarkursen å gjøre også, som jvc1986 sier. :)

Endret av Gissan
Lenke til kommentar

Husk på at prisen på B&H er uten sales tax, som du må betale dersom du dukker opp der selv og kjøper over disk. Den er for tiden på 8,375% og er IKKE det samme som MVA eller VAT og kan derfor ikke refunderes. I tillegg vil de fleste banker ta et valutapåslag på 1,75% av summen dersom du handler med kort, så totalt vil prisen bli 10-11% høyere enn det som står på websiden deres.

 

Likevel er det klart mye penger å spare på å handle visse varer i USA, og kjøper man for nok penger sparer man slike beløp at norske forbrukerrettigheter ikke veier opp for det.

 

Jeg vurderer f.eks. å kjøpe Canons 85mm f1.2L, 70-200mm 2.8L IS og 16-35mm 2.8L II, samt 1.4 extender og Hoya S-HMC UV-filter til de tre objektivene. Det hele ville kommet på ca 52 tusen i Norge, eller ca 35 fra B&H, inklusive MVA. Jeg sparer altså hele 17 tusen på bare denne handelen.

 

Canon 400mm f4 DO koster f.eks 54000 på Japan Photo, 56000 på Komplett og hele 57000 fra FotoVideo. Fra B&H koster den ca 36000 inkludert valutapåslag og MVA. man kan altså spare hele tjue tusenlapper på LOVLIG egenimport fra BUTIKK i USA. På ett enkelt objektiv. Ikke akkurat småsummer.

 

Et annet eksempel: Et BP511A til mitt Canon EOS 5D ligger i Norge på ca 750-800 kr. Hos B&H får du det for under 350,- ink valutapåslag og MVA. Frakt kommer selvsagt i tillegg, så det svarer seg ikke å bare kjøpe dette, men skal man ha andre ting bør man nesten ikke ha lov til ikke å kjøpe seg et ekstrabatteri, så billig er det i forhold til norske priser.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Husk på at prisen på B&H er uten sales tax, som du må betale dersom du dukker opp der selv og kjøper over disk. Den er for tiden på 8,375% og er IKKE det samme som MVA eller VAT og kan derfor ikke refunderes. I tillegg vil de fleste banker ta et valutapåslag på 1,75% av summen dersom du handler med kort, så totalt vil prisen bli 10-11% høyere enn det som står på websiden deres.

Hm, hos Adorama står det at "Sales tax" vil bli utregnet og lagt til når "Shipping" er kalkulert og lagt til. Etter at dette er gjort, står det fortsatt "Sales Tax 0% $0.00". Kan heller ikke huske at det er lagt til "Sales tax" når jeg har bestilt derfra tidligere heller.

 

Edit. Hva med å lese hva som faktisk er skrevet? :blink:

 

Det er ved personlig oppmøte eller om man bor i New York eller New Jersey det blir lagt til Sales Tax.

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar

Og sammenligne USA og Norge hva som angår pris er ikke helt retferdigt. Vi må huske at over bekken så er det et enormt mye større marked. De har mye større muligheter til og satse på lav avanse pr. del. og heller tjene penger på stort kvanta, en hva vi har her i Norge. Det er også lover og regler som gjør at butikker i Norge stiller med større risiko an hva de gjør i mange andre land. Det at oss forbrukere til de grader er beskyttet i Norge er ingen fordel med tanke på pris. Det at det nå i tillegg er meget lav dollarkurs gjør differansen kanskje unormalt høy..

 

Men, er også enig i at på enkelte saker så bør ikke differansen være så stor som den er.

For en stund tilbake, når dollaren lå på rundt 7,0-7,5,- nok. så kunne en stort sett bare legge på en null på $ prisen og du hadde Ca. utsalgsprisen som de billigste butikkene i Norge hadde. Dette gjelder fortsatt på mange varer så det er jo tydelig at det da er større avanse for Norske utsalgssteder i dag..

Lenke til kommentar
Går man enda lenger opp i pris (400mm f/4L IS USM o.l.) kan man nok regne med å tjene fra 12.000 til 20.000 inkludert frakt og moms.

 

Jeg visste ikke at det var mulig å tjene penger på å kjøpe fra utlandet. Du kan jo bli RIK!

Selvfølgelig.. Men hvem kjøper brukt når man får nytt for 5000 mindre? Hvis du kan kjøpe fra utlandet, kan en eventuell kjøper gjøre det samme.. :)

Lenke til kommentar
Betaler importørene i yen eller dollar ? Oh hvordan er yen-kursen utviklet seg i forhold til dollar ?
Ingen anelse, jeg vet bare omtrent hva innprisen til butikk er sammenliknet med utsalgsprisen. Jada, butikkene tjener penger på tilleggsutstyr til Nikon, men det er ikke så enormt mye, og ikke mer enn på andre merker (heller mindre).
Lenke til kommentar
Går man enda lenger opp i pris (400mm f/4L IS USM o.l.) kan man nok regne med å tjene fra 12.000 til 20.000 inkludert frakt og moms.

 

Jeg visste ikke at det var mulig å tjene penger på å kjøpe fra utlandet. Du kan jo bli RIK!

Selvfølgelig.. Men hvem kjøper brukt når man får nytt for 5000 mindre? Hvis du kan kjøpe fra utlandet, kan en eventuell kjøper gjøre det samme.. :)

 

Du har et foretningstalent av de få. Kjøp 50 telelinser og så tjener du 1 000 000kr

Lenke til kommentar
Nikon tilleggsutstyr er generelt svindyrt i Norge.

 

Blitskabelen SC-28 koster 380 kr på BHphoto inkludert moms, i Norge koster den 799 kr på Fotovideo

Fjernutløseren MC-30 koster 360 kr på BH inkl. moms, i Norge 721 kr.

 

Det er ikke engang tvil hvor jeg handler fra :)

 

Heldigvis er det ikke blitt spesilet dyrer med årene. Jeg fant fram noen gamle kviteringer. Fant ut at jeg betalte 699 kr for MC-30 i 2004.

 

For dere som handler fra utlandet så bør dere som ikke bor så altfor langt unna et postkontor i Sverige eller Finland sende det dit. Da slipper man garantert unna moms.

Lenke til kommentar

Opplevde noe litt motsatt av vanlig prisforskjell. Kjöpte en Nikkor 300/2.8VR fra B&H. Dersom jeg skulle kjöpt bare objektivet ville jeg handlet i Norge.

 

Kalkyle: (Objektiv + Frakt) x USD kurs kr 5.40 + VISA gebyr 1.5% + kr. 125.- UPS Fortolling + 25%MVA

Nikkor 300/2.8VR

Fra B&H Photo: (USD 4300 + 110) = Kr. 30.370.-

Fra FotoVideo : kr. 31.635.- + frakt

Lenke til kommentar

Vet ikke åssen det er i foto, men i andre bransjer er det på ekstrautstyr og tilbehør man har de gode avansene. Feks at man selger en DVD-spiller til 2000 kr og tjener en femtilapp, mens man selger med en HDMI-kabel som man tjener 200 kr på. Klart vi synes det er dyrt, men med Norges lønnsnivå, garanti/reklamasjonsordninger, o.l. så har jeg en viss forståelse for at de må skru opp prisene på enkelte ting. Har også selvfølgelig forståelse for at folk kjøper ekstrautstyret andre steder for å spare penger.

Lenke til kommentar
For dere som handler fra utlandet så bør dere som ikke bor så altfor langt unna et postkontor i Sverige eller Finland sende det dit. Da slipper man garantert unna moms.

 

Ideen var god, men dersom du skal betale med kredittkort tror jeg du sliter med å finne noen som godtar å sende noe særlig annet sted enn hjem til deg.

 

Dessuten så er jeg redd de har moms hos søta bror også.

 

Goffen

Endret av goffen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...