Gå til innhold

Problemer med D80

Anbefalte innlegg

Hei.

Dette er ikke samme tråd som den andre, men den mest beskrivende emnetittelen jeg kom opp med.

Så til saken.

Vi har et Nikon D80 i avisa, og når en jeg jobber sammen med skulle bruke det i dag virket det ikke som det skulle.

Søkeren er veldig mørk, så mørk at autofokusen ikke fungerer. Etter litt testing med forskjellige objektiver, har jeg kommet frem til at problemet ligger i at blenderen er satt til minimum.

Vi har et Nikon 17-35mm 2.8 med manuell blender og søkeren blir lys når vi setter den manuelt til 2.8, men like mørk når vi setter den tilbake på 22 og låser den som vi pleier og må for at den skal virke på de nye kameraene.

Er det noen som har noen tips, eller må det sendes til verksted?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Dette er ikke samme tråd som den andre, men den mest beskrivende emnetittelen jeg kom opp med.

Så til saken.

Vi har et Nikon D80 i avisa, og når en jeg jobber sammen med skulle bruke det i dag virket det ikke som det skulle.

Søkeren er veldig mørk, så mørk at autofokusen ikke fungerer. Etter litt testing med forskjellige objektiver, har jeg kommet frem til at problemet ligger i at blenderen er satt til minimum.

Vi har et Nikon 17-35mm 2.8 med manuell blender og søkeren blir lys når vi setter den manuelt til 2.8, men like mørk når vi setter den tilbake på 22 og låser den som vi pleier og må for at den skal virke på de nye kameraene.

Er det noen som har noen tips, eller må det sendes til verksted?

Høres ut som det er noen kontakter som er dårlige, kan være en idé å gå over dem med q-tips og isopropanol, evt skrape ytterst forsiktig med en liten kniv el.l. for å få bort belegg. Ellers kan det jo selvfølgelig være noe elektronikk som er grillet, men greit å sjekke de tingene man har mulighet til å gjøre noe med selv først :o)
Lenke til kommentar

Siden nedblendingen på Nikon er mekanisk, så er det lite sannsynlig at det er noe kontaktproblem - det sitter en liten arm på innsiden av fatningen, som styrer blenderen. Denne armen skal holde blenderen på største åpning helt til bildet tas - det høres ut som om noe er galt der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...