Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gjennomsnittshøyde for menn i Norge

Gjest Guest_undrende_*

Høyde  

568 stemmer

1. 1. Hvor høy er du?

• <170 cm
      38
    • 171-175 cm
      84
    • 176-180 cm
      125
    • 181-185 cm
      145
    • 186-190 cm
      99
    • 191-195 cm
      58
    • 196-200 cm
      16
    • 200 cm >
      4

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Det eneste området høyde egentlig spiller noen rolle på er vel kjærligheten:P I følge vitenskapen foretrekker kvinner menn som er 1.1 sin egen høyde. Er du 1.90 har du derfor best sjanse hos kvinner på ca 1.73. Sånn sett er det nok best å være gjennomsnittelig høy. Jeg kan også nevne at det er en viss korrelasjon mellom høyde og IQ, men denne er ubetydelig i alle andre en statistisk forstand, og forskjellen er marginal. Det er tvilsomt at forskjellen gjennspiler noe annet en den ekstra hlyden til en person med høy panne for eksempel, eller kansje den positive effekten godt kodthold har på både høyde og IQ.

Jeg tror menn som er mellom 1.70 og 2.00 skal være godt fornøyd;) Til dere andre, husk at sjarm er langt viktigere enn høyde!:p Selv er jeg 1.80, fylte nylig 18, og litt missfornøyd med å være gjennomsnittelig:P xD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fordeler og ulemper ved enhver høyde. Er du 204 cm stanger du borti alt som er, og har også et aldri lite problem med å finne klær. Er du 154 cm, som jeg er (jente), har du aldri noe som helst kontakt med tak og dørkarmer, men har problemer med å nå opp til ting. Jeg syns ikke egentlig det er noe vits i å henge seg opp ved høyden, selv om jeg lenge hadde problemer med det selv.

For min del kan dere gjerne være litt lavere, hvis jeg absolutt skulle påpeke noe. Ikke alltid like morsomt å se nesten rett opp når man snakker med folk. Det ender faktisk med ganske vond nakke :p

Lenke til kommentar

hehe :p

Hva som er lavt og høyt i Norge for menn er vel .. vanskelig å si egentlig.. altså i Norge er det "lavt" å være under 180 cm. siden gjennomsnittshøyden i Norge er litt over 180. Er selv 184 og vil gjerne bli høyere.. Men er du en mann (100% norsk liksom) som er 170 eller lavere, DA kan man snakke om at det er lavt. Men unormalt er det ikke..

Husk at gjennomsnittshøyden til menn i Norge er 180,1 eller 181 (ekke sikker) det betyr at folk er høyere og lavere enn 180..

Endret av Spinexel
Lenke til kommentar
Har høye mennesker mer muskelceller?

jeg tror ikke høyden har noe å si på det, folk er forskjellige, noen har muskeltype for styrke andre for utholdenhet.

Men du har kanskje merket at folk som er lave får lettere store muskler enn høye? Det er fordi deres muskler er mer "kompakt", de som er høye har muskler som er lengre. Men de behøver ikke være noe svakere for det

Lenke til kommentar

Jeg er 198cm høy og som en nevnte her like bedritent og være høy som lav i visse settinger.Men etter jeg ble voksen så er det bare greit egentlig, utenom hus med lave dører, hytter med dører som skulle tro var beregnet på dverger osv.:p

Annen ulempe er at høye folk ofte får kne, rygg-problemer osv.

Men finnes igjen mange fordeler da=)

Men uansett så er det ingenting som er unormalt eller normalt, da tenkerj eg ikke på sykdommer så foreks. gjør at du vokser hele livet eller stoppero g vokse i tidlig alder..slike sykdommer.

Har høye mennesker mer muskelceller?

jeg tror ikke høyden har noe å si på det, folk er forskjellige, noen har muskeltype for styrke andre for utholdenhet.

Men du har kanskje merket at folk som er lave får lettere store muskler enn høye? Det er fordi deres muskler er mer "kompakt", de som er høye har muskler som er lengre. Men de behøver ikke være noe svakere for det

Så sant så sant, altfor mange ser på størrelsen.

Hvis man foreks. skal se på vold, så er jeg mye "reddere" en som er 1,70 høy enn en som er like høy som meg.

Man skal ikke overvurdere eller undervurdere pga. høyde...det brenner man seg på til slutt:P

Lenke til kommentar

Tror jeg er omtrent 175-178 cm, har ikke målt helt nøyaktig, kunne gjerne vært litt høyere, men det plager meg ikke nevneverdig, er 17, så ken vel hende jeg fortsatt vokser litt til.

Noen som vet hvilken alder det er vanlig å slutte å vokse?

Lenke til kommentar

I 2008 var jeg veldig tynn, kan det ha hatt noe å si på høyden?

Men er greit fornøyd med høyden min uansett, har nok av viktigere ting å bekymre meg for xD

Endret av H3N
Lenke til kommentar
Tror jeg er omtrent 175-178 cm, har ikke målt helt nøyaktig, kunne gjerne vært litt høyere, men det plager meg ikke nevneverdig, er 17, så ken vel hende jeg fortsatt vokser litt til.

Noen som vet hvilken alder det er vanlig å slutte å vokse?

Når man er 20 år, kanskje 21 eller 22 er du ferdig utvokst enten du er fornøyd med det eller ikke. Allerede fra før du er født har kroppen din en bestemt høyde den skal bli ( Hvis du røyker kan høyden forkortes), og den høyden kan man finne ut av hvis foreldrene din målte deg da du var 2 år. Den høyden ganges med 2 og voila; du har ca den høyden du kan bli. Dette stemmer jo selvfølgelig ikke alltid, men +- den høyden. Husk at høyden din avhenger av hvor høy familien din er. Har du høye foreldre er sjansene veldig store for at du blir høy. Men det er ikke en selvfølge. Er det lave kan du fortsatt bli høy, men sjansene er betydelig mindre.

Min morside er høye, men min farside er bittesmå. Jeg arvet høyden etter morsida heldigvis :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...