Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gjennomsnittshøyde for menn i Norge

Gjest Guest_undrende_*

Høyde  

568 stemmer

1. 1. Hvor høy er du?

• <170 cm
      38
    • 171-175 cm
      84
    • 176-180 cm
      125
    • 181-185 cm
      145
    • 186-190 cm
      99
    • 191-195 cm
      58
    • 196-200 cm
      16
    • 200 cm >
      4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Haha, ikke færre enn 5 over 189 som har postet her. :p

I følge Wikipedia var gjennomsnittshøyden for menn på sesjon i 2004 ellerno 179.9cm. 180 i Sverige.

det som står på wikipedia, setter høye Norge i et dårlig lys når gjennomsnittshøyden for menn i Norge er 180,1 cm.

På Sørlandet er den 181 og oppover i de nordligste fylkene er den så "lav" som 177 cm. ( Det er lik gjennomsnitthøyden i USA)

Håper ingen tar dette negativ på noe vis.

Jeg har selv vært lav, og da jeg gikk i 9.klasse var jeg en liten pjokk som var lavere enn mamma som er 1.72..

Nå går jeg i 2. klasse på videregående og er +- 1.83

PS: Mesteparten av gjennomsnittshøyden i Norge er 1.80m eller mer, det er de lengre nord som trekker denne høyden ned. ( Ikke negativt ment!)

Lenke til kommentar
Tror få her skal føle komplekser for at de er småvokste. Tenk på vikingene på Olav den helliges tid; da var gjennomsnitthøyden 29 cm.

Fysiologisk kan jeg tenke meg idealhøyden til å være rundt 180-182. Selv er jeg godt ferdig utvokst 184.

haha, gjennomsnittshøyde på 29 cm? :!: max usannsynlig da, men skal bite i meg orda om du finner troverdige kilder,

Lenke til kommentar

snittet i Norge ved sesjon er 179.... men tror snittet ellers, med tanke på at en får litt tykkere brusk, eller hva en som er mellom platene i ryggen, er noe høyere, random nordmann er vel 181 for menn, kvinner 166

Tror få her skal føle komplekser for at de er småvokste. Tenk på vikingene på Olav den helliges tid; da var gjennomsnitthøyden 29 cm.

Fysiologisk kan jeg tenke meg idealhøyden til å være rundt 180-182. Selv er jeg godt ferdig utvokst 184.

haha, gjennomsnittshøyde på 29 cm? :!: max usannsynlig da, men skal bite i meg orda om du finner troverdige kilder,

han glemte sikkert å adde et 1 tall :p

Lenke til kommentar
max usannsynlig da, men skal bite i meg orda om du finner troverdige kilder,

Det var bare en spøk fra artikkelen jeg linket til tidligere i tråden:

I Kjell Aukrusts fortelling «Fali å gå i graset

» (Aukrust 1977) forteller Solan Gundersen

at vikingene på Stiklestad var noen

oppskrytte små puslinger. Solan hadde fra

forskningssjefen i Statistisk sentralbyrå at

den norske soldat var 179 centimeter høy

og ble 0,8 millimeter høyere hvert år. Ved

å regne seg bakover i tid, kom han frem til

at «Dessa oppskrytte råskinna som barka

sammen i slaget på Stiklestad var itte høyere

enn 29 centimeter!» (Aukrust 1977).

Men som det også står, var ikke folk særlig høye etter dagens standard for bare noen hundre år siden.

En granskning av høydedata for året 1761 viste at gjennomsnittshøyden var 165,3 cm (Hodne 1986).
Lenke til kommentar

For å sitere artikkelen Mikatchu lenker til lenger oppe:

I Kjell Aukrusts fortelling «Fali å gå i graset

» (Aukrust 1977) forteller Solan Gundersen

at vikingene på Stiklestad var noen

oppskrytte små puslinger. Solan hadde fra

forskningssjefen i Statistisk sentralbyrå at

den norske soldat var 179 centimeter høy

og ble 0,8 millimeter høyere hvert år. Ved

å regne seg bakover i tid, kom han frem til

at «Dessa oppskrytte råskinna som barka

sammen i slaget på Stiklestad var itte høyere

enn 29 centimeter!» (Aukrust 1977).

Lenke til kommentar

Jepp, basert på Solan Gundersens utregninger på grunnlag av statistikk for norske rekrutter 1900-1970 (Så ikke Mikachu's link)

Nei, det var vel en blanding av forsøk på å formidle en morsomhet samt sjekke om folk var istand til å lese kritisk. Ble kanskje litt for opplagt denne da.

Endret av Fjellvaaken
Lenke til kommentar

For 100 år siden var Norge et fattig land, og levestandarden var heller ikke noe bedre

Usa derimot hadde en bedre velstand og ble dermed høyere i gjennomstnitt enn nordmenn

Men i dag derimot er nordmenn høyere enn amerikanere.

I sommerferien var jeg i USA i 3 uker(!) og jeg (ca.183) var høyere enn de fleste menna der. Men det var jo seff mange høye da

Lenke til kommentar

At gjennomsnittshøyden har økt opp igjennom århundredene, har i stor grad sammenheng med kosthold. På 1700- og 1800-tallet hadde de fleste lite variert - og mange ganger et næringsfattig - kosthold, og gjennonsnittshøyden var derfor lavere. Dette siden kosthold selvsagt innvirker på kroppens utvikling. Det er også andre faktorer for at folk har blitt høyere.

Men går vi enda lengre tilbake i tid - til vikingtiden -, så viser forskning at gjennomsnittshøyden var rundt 1.70, noe som viser at folk på den tiden har hatt et akseptabelt nivå av næringsrikhet i kostholdet. Man har også kommet frem til at den normale høyden for norske menn under "naturlige" forhold er 1.70.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...