Gå til innhold

Flere ekstraordinære mennesker?

Anbefalte innlegg

Visste ikke helt hvor jeg sku plassere denne topicen så jeg tok sjansen hær.

Jeg så nylig på tv-norge om en 14 åring som navigerte med ekko, fordi han var blind. Ble totalt sjokket av va jeg fikk se hva han kunne osv, utroligt

Finnes det flere slike dokumentarer om mennesker som har slike lignende egenskaper?

Vet bare om følgende : Daniel Tammet(Regnegeniet) Kim peek(Living google) og Musikk geniet. Så hørte jeg rykter om en person som hadde "X-ray" syn.

Gjerne Gi link(vistst det er lov) om følgende personer

Takk for svar hilsen en veldig forbauset og interessert person^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsto ikke mye av den siden, men visst du sikter til han halvt tree mannen så er jeg også åpen for slike mennesker, men rettere sagt mennesker med "egenskaper" som skiller seg ut med oss mere "vanlige" mennesker.

Folk med begavelser som er utrulig, feks synsk osv, som ser verden på en helt annen måte enn va de fleste mennesker gjør.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Den x-ray syn og synske er veldi tvilsom(anbefaler deg å sjekke ut coldreading og mange av James Randi sine avsløringer av såkalt synske).

Derimot er Daniel Tammet og Kim Peek (mannen som filmen rain man er basert på), som lider av autistisk savant syndrom,veldi imponerende. Ganske utroligt hva de får til. Tammet fikk blant annet 7 dager på seg å lære islansk før han skulle på direktesendt islansk tv for å ha en samtale med programlederne(sjekk dokumentaren lenger nede).

Det med ekkolocation er jo genialt. (du kan jo selv prøve å lage en lyd mens en går mot en vegg i blinde, så vil en kunne merke forandringer i lyden/ekkoet)

En kan også trene seg til god hukommelse og klare store regnestykker gjennomt teknikk, visualisering og snarveier.

Deriblant har du teknikken til Oddbjørn By (memo), Ben Pridmore(har klart å huske 50 000 desimaler av pi, den nåværende rekorden tror jeg er på 83 000) og Andi Bell

Mattematiske snarveier fra blant annet Mike Byster

Og det er noen kinesiske elever som har trent seg opp til å gjøre veldi vanskelige regnestykker i hode.

Her er foresten to dokumentarer om Savant syndromet:

Dokumentar om savant og Daniel Tammet

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Visste ikke helt hvor jeg sku plassere denne topicen så jeg tok sjansen hær.

Jeg så nylig på tv-norge om en 14 åring som navigerte med ekko, fordi han var blind. Ble totalt sjokket av va jeg fikk se hva han kunne osv, utroligt

Finnes det flere slike dokumentarer om mennesker som har slike lignende egenskaper?

Vet bare om følgende : Daniel Tammet(Regnegeniet) Kim peek(Living google) og Musikk geniet. Så hørte jeg rykter om en person som hadde "X-ray" syn.

Gjerne Gi link(vistst det er lov) om følgende personer

Takk for svar hilsen en veldig forbauset og interessert person^^

Dette kan bli en spennende tråd!

Tenkte på Tammet med en gang jeg så tråden, men så så jeg du hadde fått han med. Kommer ikke på flere i farten, men det er mange forbløffende evner ute og går blant folk.

Det med Tammet er jo sykt. Han regner egentlig ikke, men assosierer hvert tall med en 3D-figur uten at han selv forstår hvordan eller hvorfor. Når han skal gange sammen to tall, setter han bare sammen de to figurene i hodet slik at han får en ny figur, og "leser" det nye tallet fra disse.

På BBC-dokumentaren hintet de om at han kunne ha en hjernefeil som gjør at han ser tall som for oss andre kun er abstrakte begreper, akkurat som det finnes mennesker som lukter farger eller blander sammen sansene på andre måter.

Lenke til kommentar

Forsto ikke mye av den siden, men visst du sikter til han halvt tree mannen så er jeg også åpen for slike mennesker, men rettere sagt mennesker med "egenskaper" som skiller seg ut med oss mere "vanlige" mennesker.

Folk med begavelser som er utrulig, feks synsk osv, som ser verden på en helt annen måte enn va de fleste mennesker gjør.

Litt forvirrende side, men du finner forskjellige rare folk med og trykke på navn linkenne helt i bunnen

Lenke til kommentar

Litt vanvittig å tenke på dette, men Daniel tammet opplever verden som tall, Kim peek opplever verden som en bok som skal leses, han vill ha mer info osv.

Tenk visst det var andre måter å oppfatte verden på, kan ta et eksempel, med dem paranormale delen av gjernen eller andre deler. Va er mulig?;) Og tenk visst "alle" delene av hjernen var maximalt i bruk, optimalt koblet sammen. Kan ikke beskrive det, men mange som har denne hjernefeilen lider selvfølgelig av ulemper som mennesker uten hjernefeilen har.

Den Hjernefeilen Autisme/synthesia.

Btw fant flere artikkler av "x-ray" jenta, Natalya Demkina, google it;)

Og angående den dokumentaren på discovery, så var det 1 person som kunne "skru" opp kroppsvarmen, han badet i iskald vann, jogget i shorts mitt på vinteren i finland, en vanlig person hadde ikke tålet det.

Andre karn var et slags mattegeni som Daniel tammet, kunne regne enorme tall i potens osv, kunne også prate baklengs^^

Hu tredje opplevde lyd som farger.

Nedenfor er forskjellige dokumentarer om personene, (flere deler)

Matte geniet

Living google

Derek Paravicini Musical geni(han ar blind)

(Ser uten øyne) Med ekko:P

Bare søk etter "extraordinary people" så er det mange fler dær.

Endret av Kassetspiller
Lenke til kommentar
Han i den dokumentaren som var flink ril å regne var jo ikke autist, men en normal kar med ekstreme evner. Han klarte å regne ut helt nye oppgaver på direkten, dvs han lagde en formel der og da for å løse problemet. Det er mer imponerende enn de som er autister i tillegg.

Jepp :) . Fantes ingen algoritme for å finne ut hvilke år 23. november faller på en torsdag, men han lagde en :wee:

Missunder han den evnen ja. Lære seg å snakke baglengs perfekt før man snakker forlengs :!:

Lenke til kommentar

Slik som dette syns jeg er veldig spennende. Lurer på hva som skjer med hjenrnen til autister, egentlig.

Legger denne i mine innlegg. :)

(Da jeg gikk på barneskolen, var det forresten en autist der som hørte vann fra rør hele tiden. Han virket nesten besatt av å høre på vannet som rant.)

Lenke til kommentar

Som mange har sagt; spennende tråd.

Det med autisme synes jeg er veldig intresant. Før trodde man at autister var begrenset i hva de opfattet av ytre stimulig. feks så er det ofte autistiske barn ikke reagerer når man snakker til de eller stryker de på kinnet eller hånden. Nyere forskning viser i midlertid at det motsatt er tilfelle. Autister tar inn alt for mye av de som skjer rundt dem noe som er stressende. En taklingsmeknisme er derfor å fokusere veldig på et snevert område. Som feks å høre det rennende vannet i røret. Antakeligvis hørte han mange lyder som de fleste ikke ville reagert, men blokkerte dette ved å fokusere på en bestemt lyd.

Autistisk savant nevnes. Asbergers syndrom er en annen intresant variant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...