Mrs.Riot Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Er veldig fornøyd med dette bilde her. Det var tydelig og fint motiv. Bakgrunnen er mørk slik at motivet kommer frem. Men nå er jo ikke jeg noen proff. Så hva syns du? Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Altfor standard dessverre, og et bilde jeg har sett så altfor mange ganger. Planten er heller ikke særlig spennende, og ei komposisjonen. Hadde du kommet litt nærmere hadde dråpene blitt mer fremhevet og du hadde også oppnåd mindre DOF. Nå synes jeg det er for mye DOF, og ting i bakgrunn blir for fremtredende. Skulle også gjerne likt og sett et større bilde Endret 25. november 2007 av IceFox Lenke til kommentar
Mrs.Riot Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 Hva er DOF? Vis jeg hadde gått nærmere så hadde bilde blitt uklart eller for lyst osv. Det var mørkt ute og jeg hadde bare en 18-55 mm objektiv da.. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 DOF = Depth of field Dybdeskarphet på godt norsk. Canon 400D du har? Hører litt sånn ut i fra brennevidden i hvertfall Skjøt du i maks tele, altså på 55mm? Du må gjerne legge ut EXIF (informasjon om ISO, lukkertid, blenderåpning etc.) Lenke til kommentar
Mrs.Riot Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 Hehe, så langt er jeg ikke komt enda at jeg "noterer" det ned Jeg hadde ihverfall ikke forandret på noe med hvordan det var da når jeg tok på kamera.. Har nettopp startet å lese bruksansvisingen skjønner du. Har bare hatt lyst å prøve å finne ut litt selv for jeg begynte på den. Jeg har 350D jeg. Husker heller ikke hvor mye jeg zoomet, men det var nok en del om jeg ikke husker feil... Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Nei, tror de færreste drar frem notatblokka ved fotografering. Siktet heller til at du kan høyreklikka på bildet -> Egenskaper, og derifra finne filinformasjon. Veldig smart å lese bruksanvisning og kamerateori i opplæringsfasen. Tjener mye på å kunne bruke manuelle instillinger Lenke til kommentar
Mrs.Riot Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Nei, tror de færreste drar frem notatblokka ved fotografering. Siktet heller til at du kan høyreklikka på bildet -> Det står vell ingen ting der om blender åpning og iso osv der... Jeg får bare opp str, url, program jeg lastet det opp i, dato osv... Edit: Fant det nå Største blender åpning Brennvidde 55 mm Eksponerings avik 0 trinn ISO hastighet ISO 400 Eksponerings tid 1/15 sek F-stopp f/5,6 Vet ikke hva mer du vil vite Bare si vis du vil mite mer. Bare en ting til. Kvaliteten er dårligere innpå her pga innpå hjemmesiden min så fikk jeg ikke til å legge det innpå i orginal str. Derfor er ikke kvaliteten fult så bra som den egentlig er. Endret 26. november 2007 av arcoiris Lenke til kommentar
Mrs.Riot Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 Den dårlige kvaliteten skyldes at jeg ikke får lastet det opp i orginal str på hjemmesiden min. Så jeg prøver å laste det opp her jeg. Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Ble litt større bilde der ja.. Likevel er dråpene såpass uskarpe at det ikke blir noe vits å forstørre bildet.. Har du gått så nærmt motivet som nærgrensen tillater..? Helt greit til å være første bildet altså, men ikke noe bildet jeg kommet til å huske.. Fortsett å ta bilder, og som IceFox sier kan du tjene en del på å lære mer om manuelle innstillinger (her må du ikke spørre meg, for jeg bruker fortsatt Auto og Av. Vet ikke hva det betyr en gang) Lenke til kommentar
Mrs.Riot Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 Linsen var en 18-55 og 55 var det jeg brukte, så nærmere kom jeg meg dessverre ikke nei... Var et av de første bildene. Brukte autofokus og hadde null peiling på hvilken bleder osv jeg hadde. Jeg bare tok bilde rett og slett. Det var den andre uken jeg hadde kamera eller noe sånt. Jeg har begynt å teste litt, men syns det er ganske vanskelig. Foreløpig har jeg prøvd meg på løpebilder av hunden min. Det blir bedre, men har foreløpig bare fått til 2 gode bilder.. Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Tror nesten at jeg kan love deg at hvis du fortsetter med å ta bilder her og der med freidig mot vil resultater komme! Jeg har vært så heldig å få lære masse av broren min (lillebror faktisk ), men jeg vet at han er selvlært. Så stå på.. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Kjøp deg en god fotobok, eller les flittig her på Diskusjon.no og nettet generelt. Eller gjerne begge deler. Min fotokarriere startet men låning av mitt mors 400D. Så var det plutselig hyttetider i sommerferien. Da fikk jeg plutselig tid til å lese i en av bøkene hun nylige hadde kjøpt inn. Å lære grunnlegende teori om innstillinger, komposisjon og gode motiver er essensiellt for å blir en god fotograf. Men bare stå på, og da masse bilder! Kjøpte meg D80 for omlag to uker, og har vært ganske flittig brukt i det siste. Jo mer bilder du tar, jo mer erfaringer. Husk at du gjerne må offre deg selv litt for de gode bildene. Var selv borte på den lokale innsjøen klokka ni idag for å knipse noen flotte landsskapsbilder før solen sto ordentlig opp og blenda meg. (hadde forberedelsesdag til tentamen, og skulka ikke ) Det innlegget ble litt OT, men veldig greit som en pekepinn for å holde motivasjonen og fremgangen oppe Lenke til kommentar
Mrs.Riot Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 Holder oppe OT litt til jeg. Fikk en fotograferings bok av mamma sin onkel til konfen min i september i år. Han har masse peiling på fotografering og jeg har tenkt å dra ut til han en dag og se om han kan hjelpe meg, men jeg har ikke fått tak i han enda. Boken som jeg har heter Fotografering Hvordan bli en kreativ fotograf Foreløpig er jeg komt til side 60 av 400 Men det er store sider med mye tekst på. Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Høres veldig spennende ut det.. Så lenge interessen og gleden over å fotografere er på plass, er vel alt greit.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Holder oppe OT litt til jeg. Fikk en fotograferings bok av mamma sin onkel til konfen min i september i år. Han har masse peiling på fotografering og jeg har tenkt å dra ut til han en dag og se om han kan hjelpe meg, men jeg har ikke fått tak i han enda. Boken som jeg har heter Fotografering Hvordan bli en kreativ fotograf Foreløpig er jeg komt til side 60 av 400 Men det er store sider med mye tekst på. Er det denne boken du har ? Tom Lenke til kommentar
Mrs.Riot Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 Jepp, det er den! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå