Gjest Slettet+891234 Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Hei. Jeg sitter på tampen til å bestille meg en 19" CRT-skjerm til ca. 5800kr. Etter en god del fram og tilbake står valget mellom Eizo T766 eller Sony G420. Begge er helt klart gode skjermer, men hvem skal jeg velge? Prisen er så lik at det ikke spiller noen rolle, spesifikasjonene likeså. Jeg vil bruke skjermen til diverse saker; spilling, surfing, skriving osv. Eizo'en er litt nyere, er det noen reell forskjell? Noen erfaringer? Er klar over at lignende saker er tatt opp før, men jeg fant ingen egentlig konklusjon... Ps: Er Eizo'en like "stygg" som den virker som på bildene jeg har sett? Er den egentlig grå, eller er den hvit? Ikke det at utseende spiller noen særlig rolle, men det kunne vært kjekt å vite... Takknemlig for gode svar. //sindre Oj. Fikk plutselig litt taket på søk-funksjonen, og fant noe... Men er alika vel interessert i svar... :oops: Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Personlig ville jeg ikke kjøpt noen av dem, etter personlig erfaring med både Eizo T761 og T765 (forgjengerne til T766) og Sony G420. De eksemplarene jeg har sett av disse skjermene, gir ikke skarp tekst i høyere oppløsninger enn 1024*768 (til nød 1152*864). Nå kommer jeg sikkert til å bli valset ned av en gjeng med folk som forteller hvor utrolig fornøyd de er med disse skjermene, men du har ihvertfall fått en advarsel. Ang. utseende på Eizo-en, så synes jeg personlig at den er stilig, men så liker jeg også at ting ser litt "profesjonelle" ut, og er ikke så begeistret for alle slags "morsomme" design på datautstyr. Fargen på skjermen skiller seg ikke så voldsomt fra det meste annet av data-grått, men den er ikke så beige som Eizo-skjermene var tidligere. Lenke til kommentar
Combat33 Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Hei! Persolig menr jeg at Eizo er en bedre skjerm, men noe vil nok være uenig med meg der. Erfaring jeg fra Eizo er at skjermene deres er meget skarpe og gir særdeles god kontrast. God gjengivelse av farger og grå toner. I følge linkene du har lagt til her viser tydeligvis at eizo klarer en høyere oppløsning. Konklusjon! Mener selv at Eizo er et bedre valg. Men Sony har en penere skjerm, Eizo skjermene har alltid vært skjedelige og ikke minst firkantete. Men for alldel er Sony også en meget god skjerm. Lykke til med valget, vet ikke om dette var noe hjelp? Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 I følge linkene du har lagt til her viser tydeligvis at eizo klarer en høyere oppløsning. Om en 19-tommer klarer 1920*1440, er i grunnen ganske likegyldig. Denne oppløsningen er i praksis ubrukelig på denne størrelsen skjerm. Ikke bare blir ting sinnssykt smått, bildet blir også altfor uklart. En annen ting er at Sony G420 også klarer høyere oppløsning enn 1600*1200, selv om jeg ikke husker akkurat hvor mye. Sony G420 er forøvrig en utgått modell nå, og den vil ikke få noen erstatter. Ifølge ITavisen skal Sony slutte å produsere Trinitron-rør som er mindre enn 21", og satse mer på LCD fremover. Dog har Infocare, som har serviceansvar for Sony-skjermer, mer vennligsinnede ansatte enn Eizos servicepartner. I tillegg var den Sony-skjermen jeg har hatt, hakket bedre enn Eizo-skjermene. Derfor ville jeg nok valgt Sony, hvis noen hadde tvunget meg til å velge. Men jeg anbefaler å ligge unna begge! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Takker for svar! AlexK: Hvis begge disse er et "dårlig" valg, hvilken annen skjerm ville du tatt? Siden jeg har fått to forskjellige (og fine ) konklusjoner, er jeg veldig interessert i flere meninger... Er virkelig disse to skjermene, til en halv formue av to kjente kvalitetsprodusenter, dårlige på tekst i over 1024*768? Og - en liten småting - vet noen om noen norske webshopper som selger Eizon'en i svart? Jeg får ta meg en tur til noen butikker som har disse utstillt, men pga. full timeplan er det kjekt å få vite ting av dere... :-) //sindre Lenke til kommentar
randby Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Jeg har kamerater som har begge skjermene. Av disse 2 ville jeg foretrukket sonyen, men det må nevnes at han med sonyen kjører et gf4 4400, og han med eizoen et gf3ti, og jeg mener å huske at billedkvaliteten på gf4 er bedre enn gf3 (?). Det kan altså godt hende at eizoen er bedre. Uansett, ekstremt bra skjermer begge 2. Det er iallefall de 2 beste 19" CRT-skjermene på markedet. Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Jeg sitter nå på en Eizo T765 og en Eizo F56 koblet på en Parhelia. Jeg er utrolig fornøyd med det bildet jeg får. Den erfaringen jeg gjorde meg når jeg så etter 21'' skjerm var at i Norge ihvertfall så betaler du litt mer for at det skal stå Sony på skjermen. Nå skal det jo sies at jeg synes Eizo har et godt utseende på skjermene sine Det som faktisk er et + i margen for Eizo er at de ofte er sånn shorter-neck uten at de lager noe stort ut av det. Og ikke minst ledningene festes ikke på det stedet på skjermen som er lengst bak slik at du kan sette skjermen helt inn til veggen (da gjerne med 2mm glippe for luftingen) noe du ofte ikke kan med andre skjermer (vet ikke hvordan dette er på den Sony'en). Tekst er ihvertfall sylskarpt i 120Mhz 1280x960 hos meg.... men på en så dyr skjerm har faktisk skjermkort en god del å si... har du et skjermkort med tvilsom billedkvalitet er egentlig spørsmålet ditt uinterresant Cobos (som også heter Sindre) Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 AlexK: Hvis begge disse er et "dårlig" valg, hvilken annen skjerm ville du tatt? Du definerer dine bruksområder som "spilling, surfing, skriving osv.". Nå vet jeg ikke hva du spiller - hvis vi snakker om mye FPS-krevende spill, er det kanskje ingen god idé med LCD, men ellers er det absolutt å anbefale. Skal du ha CRT, ville jeg valgt en billig 19-tommer (rundt 2000 kr) med vanlig buet shadow mask-bilderør, siden disse etter min erfaring gir den beste skarptheten. Nå mener jeg naturligvis ikke at du absolutt må kjøpe billig, men det er dessverre slik nå for tiden at det er stort sett bare i billigmodellene at du finner de gode, gamle ikke-flate bilderørene. Et alternativ kan være en brukt 21-tommer. Det er overraskende å se hvor flott bildekvalitet det fremdeles er på mange gamle kvalitetsskjermer, à la Eizo (IMO mye bedre enn på de nye jeg har prøvd). Jeg får ta meg en tur til noen butikker som har disse utstillt, men pga. full timeplan er det kjekt å få vite ting av dere... Hvis du finner butikker som har de skjermene utstilt, vil jeg gjerne høre om det. Kan jo være interessant å sjekke om de selger alle de dårlige eksemplarene bare til meg. ;-) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 men på en så dyr skjerm har faktisk skjermkort en god del å si... har du et skjermkort med tvilsom billedkvalitet er egentlig spørsmålet ditt uinterresant Cobos (som også heter Sindre) Jeg har et Hercules ATI Radeon 8500le, så det skal ikke være noen problemer med 2d-kvaliteten. Hercules lager ifølge en test av Pcworlds søsterskrift Tecchannel bedre 2d-kort enn orginale ATI-kort... Jeg er i allefall fornøyd.Kilde, sjekk 2d-delen. Kult navn, btw ;-) Du definerer dine bruksområder som "spilling, surfing, skriving osv.". Nå vet jeg ikke hva du spiller - hvis vi snakker om mye FPS-krevende spill, er det kanskje ingen god idé med LCD, men ellers er det absolutt å anbefale. Skal du ha CRT, ville jeg valgt en billig 19-tommer (rundt 2000 kr) med vanlig buet shadow mask-bilderør, siden disse etter min erfaring gir den beste skarptheten. Jeg har sett flere 19" i den prisklassen, og jeg er ikke særlig imponert over disse. Skjermen er et så viktig redskap at jeg heller betaler litt mer for å få en god skjerm, enn å gå på bekostning av øynene. LCD ble vurdert, og er i og for seg et god alternativ. Men det ble droppet, bl.a pga splilling og kvaliteten på mørke områder. Jeg er ingen hardcore-gamer, men... Hehe, jeg skal si ifra om butikker. Jeg tror jeg tar sjangsen på at du var uheldig med dine skjermer, og tar en titt på de. Bra og høre om skriftkvaliteten og andre erfaringer også! Takk, alle. Hvis noen har noe mer å komme med; ikke nøl! :-) //sindre Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Jeg har sett flere 19" i den prisklassen, og jeg er ikke særlig imponert over disse. Skjermen er et så viktig redskap at jeg heller betaler litt mer for å få en god skjerm, enn å gå på bekostning av øynene. Slik tenkte jeg også, og pøste ut tusenlapper i haugevis på skjermer som hadde elendig tekstskarphet sammenlignet med de aller billigste 19-tommerne på markedet. Det verste er at jeg lot meg lure gang på gang, fordi alle skrøt av disse skjermene, og jeg tapte mye penger på dette. Jeg skal ikke nekte for at de dyre skjermene har bedre fargegjengivelse, men med mindre du tilbringer halve dagen i Photoshop, vil jeg si at et skarpt bilde er viktigere. Hehe, jeg skal si ifra om butikker. Jeg tror jeg tar sjangsen på at du var uheldig med dine skjermer, og tar en titt på de. Det er naturligvis opp til deg, men sørg for all del for å kjøpe fra en webshop, så du har angrerett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå