WitNo Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Kan noen komme med anbefalinger ved innkjøp av nytt socket 775 HK. Ser etter noe som er: - Fremtidsrettet med tanke på brikkesett etc. - Vifteløst - Velutstyrt (lyd, nettverk, USB, FW etc.) - Raskt - Mainstream (med tanke på drivere etc.) Har tenkt litt på Asus Maximus Formula men tror kanskje det er litt overkill. Synes å ha lest at dette er bygget opp med tanke på vannkjøling, noe jeg ikke har / trenger. Lenke til kommentar
Digitize Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Hei, Jeg er i samme båt som deg og har også sett på Asus Maximus Formula. Et X38 brikkesett er nok veien å gå, men det er vanskelig å bestemme seg i jungelen som allerede finnes der ute synes jeg. Asus Maximus Formula kommer også med kjøleribbe uten innebygget vannkjøling. Mulig at Asus P5E X38 kortene er et godt valg, jeg vet ikke forskjellen på Asus P5E og Asus Maximum Formula (begge har jo X38 brikkesett). Noen som vet dette ? Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Jeg hopper ombord i samme båt. Har kikket litt, og går nok for X38 HK. kikket nylig på ASUS P5E, men hadde egentlig bestemt meg for Gigabyte GE-X38-DQ6 (Ev. GE-X38-DE5). Mitt behov krever stillegående (vifteløst) med RAID, FireWire, GbLAN og kanskje viktigst; Optisk/Coaxial lydutgang for dolby digital. Skal ha en sprek HTPC med Q6600 OC @ 3,2-3,6 GHz Endret 26. november 2007 av HulkHaugen Lenke til kommentar
Nessi Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Har selv vurdert asus maximus formula, har selv nå asus p5w dh deluxe og er ute etter å oppdatere hk, sikter på litt stødigere klokke kort. Kommer ikke x49 eller noe slikt snart? og hva er forskjellen på x38 og p35? Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Har selv vurdert asus maximus formula, har selv nå asus p5w dh deluxe og er ute etter å oppdatere hk, sikter på litt stødigere klokke kort. Kommer ikke x49 eller noe slikt snart? og hva er forskjellen på x38 og p35? Forskjellen er ikke stor. X38 støtter større frekvente ram eller noe sånt, men støtten er ikke sertifisert tror jeg. dessueten er det pciex2 eller x16 som er nytt tror jeg. Støtter også de kommende 45nm cpu'ene...hmm, skal ikke jeg ta munnen for full, for dette er ikke mitt expertområde, hehe. x48 kommer vel første kvartal i '08, kanskje t.o.m. i januar...tror ikke det er så mye som skiller det fra x38 Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Hvis dere ikke skal kjøre SLI, ville jeg gått for Maximus Formula (med eller uten vann på NB), de støtter PCIe 16x 2.0--noe dere kan få brukt med de nye G92-kjernene til nVidia som allerede er i gang med å komme (vent til desember da nytt skjermkort fra nVidia kommer). Hørt at de (P35 og X38) klokker Q6600 ganske bra, og lydkort er vel bare å kjøpe, HulkHaugen? Men vente på Penryn som kommer kanskje? Disse kortene støtter jo tross alt 45 nanometer-teknologi (noe som jeg her om dagen fant ut var J*VLIGBANANSINNSYKT lite!). Endret 26. november 2007 av LostOblivion Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Hvis dere ikke skal kjøre SLI, ville jeg gått for Maximus Formula (med eller uten vann på NB), de støtter PCIe 16x 2.0--noe dere kan få brukt med de nye G92-kjernene til nVidia som allerede er i gang med å komme (vent til desember da nytt skjermkort fra nVidia kommer). Hørt at de (P35 og X38) klokker Q6600 ganske bra, og lydkort er vel bare å kjøpe, HulkHaugen? for min del sikter jeg til en powerHTPC vil gjøre det så simpelt som mulig for å opprettholde best mulig luftsirkulasjon. tror både maximus formula, p5e og ga-x38-dq6/ds5 har onboard optisk/coaxial Er det noe bråk knyttet til vannkjølinga på hk? vurderer ati hd skjermkort... EDIT: Mener å huske at om du kapper en knappenål, kan du plassere ca 220 000 45nm transistorer oppå tuppen. skal være stø på loddebolten når du holder på med sånt:) Endret 26. november 2007 av HulkHaugen Lenke til kommentar
Digitize Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Hvis dere ikke skal kjøre SLI, ville jeg gått for Maximus Formula (med eller uten vann på NB), de støtter PCIe 16x 2.0--noe dere kan få brukt med de nye G92-kjernene til nVidia som allerede er i gang med å komme (vent til desember da nytt skjermkort fra nVidia kommer). Hørt at de (P35 og X38) klokker Q6600 ganske bra, og lydkort er vel bare å kjøpe, HulkHaugen? Støtter ikke Asus P5E X38 kortene PCIe 2.0 da ? Personlig så har ikke jeg bruk for et SLI-basert hovedkort, men dette er vel noe alle X38 hovedkortene støtter ? Frem til Geforce9 kommer, blir jeg å bruke et gammelt Geforce 6600 PCI-E kort. Mulig jeg faller for fristelsen til å kjøpe et 8800GT kort, får se ... Noen som faktisk kan forklare forskjellen mellom Asus P5E og Asus Maximum Formula ? Lenke til kommentar
kirjogra Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Hei slenger meg på og her, hvordan er dette kortet koster jo 2065 kr og nu får du demo fra psdata til 1000kr. Asus Mainboard S-775 nForce 680i SLI ATX 3xPCI-E Audio 2xGbLAN 2x1394 SATA-II Raid Retail STRIKER EXTREME. Og jeg har jo 8800gtx så da må jo dette kortet være bra til to 8800gtx da. http://www.psdata.no/ps.asp?action=stocksale Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Hvis dere ikke skal kjøre SLI, ville jeg gått for Maximus Formula (med eller uten vann på NB), de støtter PCIe 16x 2.0--noe dere kan få brukt med de nye G92-kjernene til nVidia som allerede er i gang med å komme (vent til desember da nytt skjermkort fra nVidia kommer). Hørt at de (P35 og X38) klokker Q6600 ganske bra, og lydkort er vel bare å kjøpe, HulkHaugen? Støtter ikke Asus P5E X38 kortene PCIe 2.0 da ? Personlig så har ikke jeg bruk for et SLI-basert hovedkort, men dette er vel noe alle X38 hovedkortene støtter ? Frem til Geforce9 kommer, blir jeg å bruke et gammelt Geforce 6600 PCI-E kort. Mulig jeg faller for fristelsen til å kjøpe et 8800GT kort, får se ... Noen som faktisk kan forklare forskjellen mellom Asus P5E og Asus Maximum Formula ? se her http://no.asus.com/products_compare_show.a...9,1873&l1=3 det jeg ser i farta er at maximus støtter crossfire, og har 2 gblan mens p5e kun har 1. også har den 3 kontakter til kabinettvifter, mens p5e har 2. er også andre småting, men jeg tror selv forskjellen er liten om du ikke prioriterer crossfire. EDIT: Etter en nærmere kikk, ser det ut som også p5e støtter crossfire...hmm....ser ikke den store forskjellen her jeg. leste forøvrig en engelsk test av p5e, der navnet var klistret på hovedkortet, og det stod maximus formula på selve kortet. så forskjellene kan ikke være enorme. kanskje flere spenningsregulatorer på m.f. Endret 26. november 2007 av HulkHaugen Lenke til kommentar
Digitize Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Noen som faktisk kan forklare forskjellen mellom Asus P5E og Asus Maximum Formula ? Og her er hva jeg fant; I believe it is no secret for anyone that Asus P5E mainboard is a younger sister of another X38 based solution with DDR2 SDRAM support – Asus Maximus Formula that belongs to the Republic of Gamers series aimed at the high-end market segment. Although P5E and Maximus Formula are priced and positioned differently, they are really close relatives and even use the same PCB layout. The funny thing is that the mainboard we got had “Maximus Formula” name painted white on the PCB and then covered with a “correct” P5E sticker. However, you shouldn’t think that less expensive Asus P5E has the same functional features as Maximus Formula. The developers have definitely changed the design in order to lower its production cost. You can actually see the major differences right away: P5E has no second Gigabit network controller and has simpler cooling system for the chipset and processor voltage regulator. Moreover, there are a few smaller differences, too. For example, our board features only four fan connectors, there are no Power On and Reset button on the PCB, no connectors for external thermal sensors and no LED indicators for the voltages on the major mainboard knots (aka Voltiminder LED technology). There are fewer accessories bundled with the board: for example, P5E comes with no LCD poster indicator and no CD disk with additional software (Maximus Formula comes with S.T.A.L.K.E.R. game, 3DMark06 Advanced Edition benchmark and Kaspersky antivirus). Kilde - da ser det ut til at jeg nok går for Asus Maximus Formula X38 med Q6600 og 4x 1 GB Crucial DDR2 BallistiX PC8500. Får samtidig satse på at oppsettet vil duge fint for gaming med et mid-range Geforce9 kort når den tid kommer. Lenke til kommentar
longbow Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Hei slenger meg på og her, hvordan er dette kortet koster jo 2065 kr og nu får du demo fra psdata til 1000kr. Asus Mainboard S-775 nForce 680i SLI ATX 3xPCI-E Audio 2xGbLAN 2x1394 SATA-II Raid Retail STRIKER EXTREME. Og jeg har jo 8800gtx så da må jo dette kortet være bra til to 8800gtx da. http://www.psdata.no/ps.asp?action=stocksale Interessant! Hvordan er dette kortet? - ser det er kun kort- hva mangler? eller hva MÅ jeg ha i tillegg? Tenker å kjøre dette kombinert med en quad prosessor - vil det funke bra? Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 - da ser det ut til at jeg nok går for Asus Maximus Formula X38 med Q6600 og 4x 1 GB Crucial DDR2 BallistiX PC8500.Får samtidig satse på at oppsettet vil duge fint for gaming med et mid-range Geforce9 kort når den tid kommer. Vil bare gjøre deg oppmerksom på at mange har hatt problemer med velg av ram, og spesiellt de som bruker 4 brikker. dette er visstnok også et problem på Gigabyte sine X38 HK. Se denne tråden her: https://www.diskusjon.no/index.php/t775170-0.html Lenke til kommentar
Digitize Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 - da ser det ut til at jeg nok går for Asus Maximus Formula X38 med Q6600 og 4x 1 GB Crucial DDR2 BallistiX PC8500.Får samtidig satse på at oppsettet vil duge fint for gaming med et mid-range Geforce9 kort når den tid kommer. Vil bare gjøre deg oppmerksom på at mange har hatt problemer med velg av ram, og spesiellt de som bruker 4 brikker. dette er visstnok også et problem på Gigabyte sine X38 HK. Se denne tråden her: https://www.diskusjon.no/index.php/t775170-0.html Hei, Dette hørtes jo ikke bra ut! Det ser ikke ut som om linken din fungerer, jeg sjekker igjen senere når du får oppdatert den. Merkelig at såpass nye kort som X38 skal ha problemer med 4x 1 GB ram ? Får håpe at dette lar seg løse i biosoppdateringer ellers så er jo det rimelig surt. Finnes det evt. et annet stabilt X38 kort som ikke har problemer med dette, eller er det felles for X38 chipset'et ? Jeg får sette meg på gjerdet og vente litt igjen før jeg bestiller da Lenke til kommentar
psyclus Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Ingen her som vurderer Abit sin løsning? ABIT IX38-QuadGT? Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 hmm...nå ble jeg usikker, men i så fall var det i denne tråden her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=837051 kan hende det var ASUS P5E sine kort... men jeg vet at X38 kom lenge etter planlagt pga store problemer som ble oppdaget etter produksjon etc, og X48 kommer jo snart (Tror det bare støtter DDR3) Er ikke umulig at de fikser det med BIOS UPDATE da. Men uansett, vær varsom, for jeg vet at altfor mange minnebrikker ikke er kompatible med disse kortene. Abit? Hmm, har ikke kikket på det, liker å holde meg til de jeg kjenner. Kan jo ta en kikk på det etter middag... Lenke til kommentar
WitNo Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Abit? Hmm, har ikke kikket på det, liker å holde meg til de jeg kjenner. Kan jo ta en kikk på det etter middag... Ble usikker selv, har vært fornøyd med 3 forskjellige ASUS-kort de siste årene. De er stort sett velutstyrte og safe. Men Abit IX38-QuadGT, X38 så ikke så hakkanes galt ut. Hvilke av de siste kortene er det verdt å satse på hvis man har fremtidige SLI-ambisjoner? Ser at blant annet P5E3 skal ha DDR3-minne. Noen som har greie på praktiske ytelsesdifferanser mellom dette og et tilsvarende kort (Maximus Formula) som bruker DDR2? Endret 28. november 2007 av ivarw Lenke til kommentar
Del1 Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Hmm, naa kommer jo det et nytt chipset i foerste kvartal, X48... Dette har stoette for PCI-e 2.0, DDR3 og XMP minne(er ikke sikker paa hva dette er) Og det har mange valg i bios for overklokkere. Jeg har hvertfall tenkt til aa vente paa dette nye chipsetet siden du faar mange nye ting, og det fikser feil som er i x38-baserte hovedkort. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Har undersøkt en del tester etc. Hvis du er crazy klokker og skal tyne psyko mye utav komponentene dine, så er vel kanskje ASUS Maximus Formula eller Gigabyte GA-X38-DQ6 de beste. Dersom du skal drive med moderat klokking, eller ikke klokke i det hele tatt, så er det kanskje et bedre valg med ASUS P5E eller Gigabyte GA-X38-DS5. Er ikke veldig mye som skiller de. Leste litt om Abit sitt HK også, og tror det er ok, men ville personlig heller satset på merker som ASUS eller Gigabyte. Da vet du at du får noe knallbra. De får full pott, og hvis du ser på hjemmesidene deres, så ser du hvor mange priser de har fått allarede, tross hvor nye de er. Forskjellene er mere smak og behag. Det jeg leste om Abit var bra, men ikke bare gull og grønne skoger. Ser at blant annet P5E3 skal ha DDR3-minne. Noen som har greie på praktiske ytelsesdifferanser mellom dette og et tilsvarende kort (Maximus Formula) som bruker DDR2? P5E3 er DDR3 utgaven av P5E, og er lillebror til Maximus Formula. Finnes en som heter Maximus Extreme, som er likt, bare med DDR3. På samme måte har Gigabyte GA-X38T-DQ6 og GA-X38T-DS5. Når det gjelder DDR2 vs DDR3, så er prestasjonene så marginale at det er helt absurd å kjøpe DDR3 fremfor DDR2 med tanke på pris. Er du styrtrik så er det jo greit... Personlig tror jeg at jeg går for Gigabyte. Hovedsaklig pga oppsettet deres, og valg av nettverks- og lydkontrollere onboard. Syntes det virker mere ryddig, men det er en inviduell smak og behag sak... PS! Disse hovedkortene har fortsatt en del å hent på nye BIOSer.. Endret 28. november 2007 av HulkHaugen Lenke til kommentar
WitNo Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 Valget falt på et P5E som toppes med en E6850 og herlige 4 gig Crucial DDR2 BallistiX PC8500. Helgen er nok redda - rai, rai. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå