McDouch3 Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Hva mener folket er normalt å gi i tips når man f.eks. går på en resturant... Noen har kanskje en litt strengere definisjon på resturant enn meg, men i dette tilfellet tenker jeg på peppes og dolly. Hvis maten smaker godt og du får god service... Hvor mange % gir du da i tips? Hva er forventet? Hva er for mye? Personlig gir jeg mellom 5-10% med mindre servicen har vært heeeelt elendig. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Holder meg også som regel under 10%. Det blir mat for ~410 runder jeg som regel opp til 450. Men det kommer selvfølgelig an på servicen og maten. Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Jeg pleier å runde av, og tar hensyn til 10%-"regelen". Hvis maten f.eks. koster 300, gir jeg 30 i tips. EDIT: Selvsagt avhengig av servitør, ventetid, miljø, maten og andre inntrykk. Endret 26. november 2007 av Q-tip Lenke til kommentar
gorber Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Jeg gir ikke tips. De som jobber på restaurant har samme lønn, om ikke bedre enn jenta ikassa på Kiwi. Jeg gir heller ikke tips på Kiwi. Lenke til kommentar
spitz Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Jeg tipser konsekvent ti prosent med mindre servicen har vært elendig, og om den har vært spesielt bra runder jeg heller oppover mot 15-20% avhengig av hvor mange som har spist. På Peppes tipser jeg nok noe lavere enn jeg ville gjort på "finere" steder, men ti prosent er uansett et minimum. Endret 26. november 2007 av spitz Lenke til kommentar
General_Skurf Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Jeg gir det jeg har av mynter utenom hvis jeg har 200 i tjuingser da. Lenke til kommentar
pekle Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Eg lev i eit regulert og sivilisert samfunn med tariffavtaler og generelt gode levevilkår også for servitørar og vil derfor unngå denne uskikken med ikkje å betale det som står på prislappen/rekninga. Eg rundar så klart opp dersom eg betaler med kontanter, men dersom etablissementet ikkje tener nok med det som står på rekninga så får dei heller setje opp prisen. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Jeg har sett Reservoir Dogs, og gir derfor ikke tips. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Ikke gi tips i Norge hvis det ikke er fortjent, men gi tips om det fortjenes! Har en del erfaring fra restaurantbransjen, men mest i det "nedre" spekteret. Det å få tips føles fantastisk bra, og en tier eller to redder dagen til en stakkars servitør. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Jeg gir alltid tips. Pleier ikke å ete på alt for dyre steder så det blir vel sjelden mer enn en 50 lapp. Som oftest blir det vel slik mer for å bare runne opp. Lenke til kommentar
PastaJensen Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Tipser så og sei aldri i norge, kan selfølgelig hende om eg er godt fornøyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå