elektroboy Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Sliter litt med å finne ut hva jeg skal bli. Jeg går da på bygg og anlegg VG1. Fatter ville at jeg skal bli snekker. Men er ikke det jeg vil. Murer har vi ikke vært innom enda, har litt lyst til å bli flislegger, men det er jo noe alle kan gjøre selv. Mange som klager på dårlig knær og rygg etter noen år også. Rørlegger, jeg vil ikke stå i kloakken. Tenkte litt på anleggsarbeider, som maskinfører. Men er som sagt veldig usikker. Asfaltør da? Hvordan er lønn der? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Da må det da være mye smartere og bli maskinfører, vil tro man greit for jobb på ett asfaltlag med den utdannelsen. Sesongbetont arbeid, kan være fryktelig varmt om sommeren og jobbe med dette. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Som agvg sier, asfalt er varmt. Mulig du blir vant til det, men jeg klarer det ikke (har bare vært med å legge asfalt 5-6 ganger). Syns også det er tungt og ensformig. Hva med anleggsgartner? Eller maskinfører i et anleggsgarnterfirma? Som anleggsgartner (i rett firma) får du gjort alt fra å kjøre maskiner, legge asfalt, legge brostein, drive med skogsarbeid, mure, legge all mulig beleggningsstein (ikke langt i fra fliselegging det, vel?), montere lekeaparater, legge kantstein, lage grusveier (gruse fotballbaner), legge kunstgress og en masse annet. I tillegg er det jo gartnerdelen som går mye på beskjæring, planting, gressklipping, div. jordarbeid osv...for min del er det den kjedeligste delen av jobben, men i firmaet jeg jobber har vi hvertfall to avdelinger en for "nyanlegg" (egentlig alle de første tingene jeg nevnte) og en for "vedlikehold" (går mest på det "grønne"). Jeg fikk velge hvor jeg ville være, men som lærling må jeg jo innom alt. Føler egentlig at jeg jobber som mekaniker, yrkessjåfør, maskinfører, murer, veiarbeider, gartner, akritekt og alle andre former for veiarbeider. Nå om vinteren går det også mye i brøyting/salting av veier, noe som er en lett måte å tjene litt ekstra på da det foregår om natten + at man får penger for å stå på vaktlisten. Lønnen er vel kanskje ikke den beste, vil tro en maskinfører tjener bedre, men for meg er ikke lønn alt. Som nyutdannet begynner hvertfall jeg på 150 kr timen, men så stiger man ganske raskt. Plutselig får du ansvar for et område, ansvar for en lærling, ansvar for et anlegg osv. I tillegg så skal det ikke så mye til før en får egen bil, til å bruke på jobb riktig nok, men man tar den jo med hjem, så der sparer man en god del bensinutgifter (og bompenger). Hvis du lurte så kommer jeg til å tjene 35 000 denne måneden, og jeg er lærling (begynte i sommer), dette er selvfølgelig pga brøytingen, men det viser jo at om man vil jobbe så er det ikke vanskelig å få litt penger. Til vanlig har jeg som lærling utbetalt ca 15 000 i måneden. Ps. vet egentlig ikke hvordan noe av dette er i andre firmaer, men dette er hvertfall sånn jeg har det. Endret 25. november 2007 av Arbakadarba Lenke til kommentar
elektroboy Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 Som agvg sier, asfalt er varmt. Mulig du blir vant til det, men jeg klarer det ikke (har bare vært med å legge asfalt 5-6 ganger). Syns også det er tungt og ensformig. Hva med anleggsgartner? Eller maskinfører i et anleggsgarnterfirma? Som anleggsgartner (i rett firma) får du gjort alt fra å kjøre maskiner, legge asfalt, legge brostein, drive med skogsarbeid, mure, legge all mulig beleggningsstein (ikke langt i fra fliselegging det, vel?), montere lekeaparater, legge kantstein, lage grusveier (gruse fotballbaner), legge kunstgress og en masse annet. I tillegg er det jo gartnerdelen som går mye på beskjæring, planting, gressklipping, div. jordarbeid osv...for min del er det den kjedeligste delen av jobben, men i firmaet jeg jobber har vi hvertfall to avdelinger en for "nyanlegg" (egentlig alle de første tingene jeg nevnte) og en for "vedlikehold" (går mest på det "grønne"). Jeg fikk velge hvor jeg ville være, men som lærling må jeg jo innom alt. Føler egentlig at jeg jobber som mekaniker, yrkessjåfør, maskinfører, murer, veiarbeider, gartner, akritekt og alle andre former for veiarbeider. Nå om vinteren går det også mye i brøyting/salting av veier, noe som er en lett måte å tjene litt ekstra på da det foregår om natten + at man får penger for å stå på vaktlisten. Lønnen er vel kanskje ikke den beste, vil tro en maskinfører tjener bedre, men for meg er ikke lønn alt. Som nyutdannet begynner hvertfall jeg på 150 kr timen, men så stiger man ganske raskt. Plutselig får du ansvar for et område, ansvar for en lærling, ansvar for et anlegg osv. I tillegg så skal det ikke så mye til før en får egen bil, til å bruke på jobb riktig nok, men man tar den jo med hjem, så der sparer man en god del bensinutgifter (og bompenger). Hvis du lurte så kommer jeg til å tjene 35 000 denne måneden, og jeg er lærling (begynte i sommer), dette er selvfølgelig pga brøytingen, men det viser jo at om man vil jobbe så er det ikke vanskelig å få litt penger. Til vanlig har jeg som lærling utbetalt ca 15 000 i måneden. Ps. vet egentlig ikke hvordan noe av dette er i andre firmaer, men dette er hvertfall sånn jeg har det. Kjempe bra svar Men har du lastebillappen da eller? Siden du brøyter. Nå fikk jeg litt mer oversikt her, hehe. Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 ikke bli det faren din vil at du skal bli, gjør det du vil selv. Selv er jeg tømrer (snekker), og koser meg på jobben. er mye arbeid med kroppen, men man må bare tenke seg om så mn ikke ødeleegger seg selv. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Nei, jeg har ikke lastebillappen, elektroboy. Når jeg brøyter kjører jeg enten traktor eller en Volvo Lundberg med brøyteskjær. Når jeg salter kjører jeg en VW Transporter (med plan) med strøkasse på planet. Fikk faktisk en telefon nå. Skal begynne å strø kl 3 i natt. Lenke til kommentar
elektroboy Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 Nei, jeg har ikke lastebillappen, elektroboy. Når jeg brøyter kjører jeg enten traktor eller en Volvo Lundberg med brøyteskjær. Når jeg salter kjører jeg en VW Transporter (med plan) med strøkasse på planet. Fikk faktisk en telefon nå. Skal begynne å strø kl 3 i natt. Okay Men når du går på jobb kl 3 om natta da. Hvordan gjør du det neste dag da? Fri? Eller går du på seinere den dagen? Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Når vi blir kalt ut skjer dette enten kl 18.00 eller kl 03.00. Begynner vi 18.00 er vi som oftest ferdig litt etter 00.00, da pleier vi å begynne rundt 09.00 neste dag. Begynner vi 03.00 om natten jobber vi som oftest til lunsj (kl 11.00) neste dag. Egentlig er det valgfritt hvor mye vi vil jobbe dagen etter vi har vært ute om natten, men det er hvertfall sånn vi pleier å gjøre det. Vi får selvfølgelig 100% for natten selv om vi avspaserer hele dagen etterpå, og derfor får under 37,5 timer i uken. Den ordningen gjelder bare for brøyting, ikke for annet nattarbeid. Disse reglene tror jeg uansett at bedriften bestemmer selv, så det er nok forskjellig fra bedrift til bedrift, men tviler på at det er mange som forventer at man jobber både natt og dag. Lenke til kommentar
elektroboy Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Når vi blir kalt ut skjer dette enten kl 18.00 eller kl 03.00. Begynner vi 18.00 er vi som oftest ferdig litt etter 00.00, da pleier vi å begynne rundt 09.00 neste dag. Begynner vi 03.00 om natten jobber vi som oftest til lunsj (kl 11.00) neste dag. Egentlig er det valgfritt hvor mye vi vil jobbe dagen etter vi har vært ute om natten, men det er hvertfall sånn vi pleier å gjøre det. Vi får selvfølgelig 100% for natten selv om vi avspaserer hele dagen etterpå, og derfor får under 37,5 timer i uken. Den ordningen gjelder bare for brøyting, ikke for annet nattarbeid. Disse reglene tror jeg uansett at bedriften bestemmer selv, så det er nok forskjellig fra bedrift til bedrift, men tviler på at det er mange som forventer at man jobber både natt og dag. Det hørtes jo ut som en bra fordeling det. For vis du skulle jobbe natta, og så gå på neste dag. Det blir litt mye. PS. Fant faktisk et firma der jeg bor som driver med dette: http://www.riis-johansen.no/ Endret 25. november 2007 av elektroboy Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Hvis du vil tjene mye så er vel tunnelarbeider tingen innen anlegg, dog må du ligge på brakke men det er som regel meget bra betalt og med greie skiftordninger. Lenke til kommentar
marlboro! Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Hva med anleggsgartner? Eller maskinfører i et anleggsgarnterfirma? OT, sorry.. Hvilken linje gikk du på vgs? Hvis du gikk ut som lærling rett derfra? Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Hva med anleggsgartner? Eller maskinfører i et anleggsgarnterfirma? OT, sorry.. Hvilken linje gikk du på vgs? Hvis du gikk ut som lærling rett derfra? Jeg har gått GK allmenne fag + VK1 Økonomiske og adm. fag (mangler et par karakterer derfra, da), etter det gikk jeg på et halv års kurs som anleggsgartner gjennom nav. Avsluttet med VK1 eksamen for anleggsgartner. Om du tenker på å bli anleggsgartner er det nok enklere å gjøre det på den normale måten. Gå første året på bygg og anlegg og andre på anleggsgartnerlinjen (vet ikke helt hva den heter). Problemet der er at det ikke er så mange skoler som tilbyr denne linjen. Bor du i Bergen for eksempel må du langt ut i Hardanger for nærmeste skole. Lenke til kommentar
marlboro! Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Hva med anleggsgartner? Eller maskinfører i et anleggsgarnterfirma? OT, sorry.. Hvilken linje gikk du på vgs? Hvis du gikk ut som lærling rett derfra? Jeg har gått GK allmenne fag + VK1 Økonomiske og adm. fag (mangler et par karakterer derfra, da), etter det gikk jeg på et halv års kurs som anleggsgartner gjennom nav. Avsluttet med VK1 eksamen for anleggsgartner. Om du tenker på å bli anleggsgartner er det nok enklere å gjøre det på den normale måten. Gå første året på bygg og anlegg og andre på anleggsgartnerlinjen (vet ikke helt hva den heter). Problemet der er at det ikke er så mange skoler som tilbyr denne linjen. Bor du i Bergen for eksempel må du langt ut i Hardanger for nærmeste skole. Takker for svar. Jeg bor i Tromsø da, vet vel ikke tilfeldigvis hvor nærmeste skole som tilbyr linja er da? Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Jeg vet ikke, men etter noen min på Troms fylkeskommune sine sider kom jeg hvertfall frem til at Rå Videregående tilbyr denne linjen. Nå vet jeg ikke hvor det ligger i forhold til deg, eller om det finnes skoler som ligger nærmere, da. Ps. Linjen heter visst Anleggsgartner/driftsoperatør idrettsanlegg. Legger ved link til siden jeg fant det på, jeg. http://www.ra.vgs.no/default.aspx?mid=138 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå