Gå til innhold

Vista -> XP problem

Shivertone

Anbefalte innlegg

Har en HP Pavilion dv9550eo, med Vista Home Premium. Vista lå på maskina når jeg fikk den. Hvilket betyr: Ingen medfølgende cd/dvd.

Har hatt denne PC-en i nesten en måned nå. Å alt er topp, utenom en ting...: å det er at det er Vista på den.

Derfor har jeg nå bestemt meg for å nedgradere til XP.

Men så kommer problemene:

1. Siden det ikke er med noen cd/dvd. Så får jeg (etter som jeg har forstått) ikke til å formatere PC-en.

Hva skal jeg gjøre?

2. Prøvde (bare for morroskyld) å sette inn XP CD-en for å instalere. Kom et lite stykke. Men plutselig står det at den ikke finner noe harddisk! :S

Hva skjer der? :p

Er nybegynner innen pc så det hadde hvert fint hvis du/dere kunne gitt meg en forklaring som min datter på 10 mnd kan forstå. :p

PS: Dual booter (eller hva det nå heter) Ubuntu og Vista. Men Ubuntu får jeg fjernet bare jeg kommer med hjem til CD-en med Ubuntu på :p

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du kan slå av ACPI I bios og skifte til ATA så burde du kunne installere xp fint. Alternativt kan du slipstreame en xp cd med s-ata driverene som er nødvendig.

Forøvrig har jeg blandet erfaring med å nedgradere fra Vista. Den enkleste metoden er nok å slette vista partisjonen og opprette en ny for XP.

EDIT: Forøvrig kan du vel snakke med HP og få tilsendt en kopi av vista? Mener du har krav på det, eller kanskje jeg bare husker feil...

Endret av wizzcat
Lenke til kommentar
Om du kan slå av ACPI I bios og skifte til ATA så burde du kunne installere xp fint. Alternativt kan du slipstreame en xp cd med s-ata driverene som er nødvendig.

Forøvrig har jeg blandet erfaring med å nedgradere fra Vista. Den enkleste metoden er nok å slette vista partisjonen og opprette en ny for XP.

Det der skjønte jeg lite av...:p som jeg skrev:P trenger en enkel forklaring!

Lenke til kommentar

Skrivefeil der ser jeg, du skal sette harddisk-kontrolleren til IDE/ATA mode fra AHCI (ikke ACPI).

Jeg er sikker på at det finnes andre som har gjort det samme som du vil.

Hva er egentlig problemet med Vista nå? Jeg skjønner at det var problematisk i starten...

Lenke til kommentar
Skrivefeil der ser jeg, du skal sette harddisk-kontrolleren til IDE/ATA mode fra AHCI (ikke ACPI).

Jeg er sikker på at det finnes andre som har gjort det samme som du vil.

Hva er egentlig problemet med Vista nå? Jeg skjønner at det var problematisk i starten...

Har kikka litt i BIOS'en nå... fant ingenting som heter AHCI eller ACPI. whatever:P

Problemet er at Vista er ikke kompatibelt med det eksterne lydkortet jeg har. Får bare problemer. Produserer musikk på fritiden å er sterkt avhengig av å ha et eksternt lydkort som funker!

Forresten: Hvor i BIOS finner jeg isåfall denne AHCI eller ACPI?

Endret av Shivertone
Lenke til kommentar
ta å sjekk om det finnes drivere til xp før du nedgraderer. hadde utrolig mye prolemer med skjermkortdrivere, nettverk og lydkortdrivere til en compaq f500 fordi det ikke fantes xp drivere til den bærbare. måtte force instalasjoen av drivere til andre bærbare med samme specs. utrolig mye jobb.

Ble fortalt av en kamerat at det ska funk:P Så jeg stoler på han:)

Lenke til kommentar

Er ikke lydkortet det er no galt med. Er driveren til det. Lydkortet er ett M-Audio Firewire 410. Fikkdet for en billig penge.

(brukt vel å merke) kjenner han jeg kjøpte det av. Å han er så forsiktig med tinga sine at det er helt nifst:P

Endret av Skagen
Fjernet unødvendig quoting.
Lenke til kommentar

Hehe, jeg vet jo ikke, derfor jeg spør vettu=))

Hva er det som er problemet med driveren da?

Nå var jo driveren beta, og lagt ut i sommer så man kan vel kanskje regne med at det kommer en endelig utgave straks?

Send de en mail å etterlys, hvis du ikke allerede har gjort det?=)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Har nok det. Har ikke fått no svar. Men... det er jo ikke BARE lydkortet da! Vet ikke hvor normalt det er å få blåskjerm to uker at man fikk maskinen. Eller at maskina bruker 2-4 min på å starte.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Har nok det. Har ikke fått no svar. Men... det er jo ikke BARE lydkortet da! Vet ikke hvor normalt det er å få blåskjerm to uker at man fikk maskinen. Eller at maskina bruker 2-4 min på å starte.

Det høres ikke helt normalt ut nej..

Hadde tatt en clean installasjon av Vista om jeg var deg, å lastet ned de nyeste driverne ifra HP, og kun installert disse.

Det, ifølge min erfaring løser de fleste problemer=)

Når det gjelder boot tid, bruker jeg NTREGOPT til å defragmentere registeret.

Det gjør underverker med boot tiden=)

Endret av sony123
Lenke til kommentar

Enkelte innlegg er blitt redigert grunnet overdreven eller feil bruk av quotefunksjon. Vær vennlig å passe på å quote det du svarer på og ikke mer enn det. I utgangspunktet skal man ikke quote mer enn maks to innlegg bakover. Dette for å gjøre det mest mulig oversiktlig. Ved quoting av veldig mye tekst, eller om bruker finner det nødvendig å quote flere innlegg bakover så oppfordres man til å bruke skjul funksjonen.

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Enkleste måte å få installert WinXP på (uten SATA-driverne) er å endre SATA i BIOS (dette er på en annen HP, men kan tilsvarende på din):

System Configuration

Device Configurations

SATA Native Mode -> endres til Disable

Når du har fått lagt inn XP og installert SATA-driverne kan du enable SATA i BIOS igjen. Hvis du enabler uten å ha installert driverne vil du få blå skjerm.

Lenke til kommentar

Haha, du får ikke forandret slike innstillinger på en PC med heter Pavilion.

Så da må du nesten laste ned drivere til chipset ifra Amd sin hjemmeside. Og deretter trykke F6 for å legge inn driveren under installering.

Men du sier at du får blå skjerm 2 etter at du mottok PC?

PC bruker også 2-4 min på å starte opp?

Det kan jo høres ut som harddisk feil, ta en disk sjekk i BIOS.

Du kan også, som en annen foreslo, brenn ut dine recovery plater i fra PC.

Det er et program på start menyen som heter HP Backup and Recovery manager, tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...