noxon Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Jeg synes synd på mennesker som lar seg lure av healere, magnetiere etc En skal være forsiktig med å si sånn og utelate skolemedisinen, for placebo effekten er stor i begge leire. Dette er rent bullshit. Ja, i mange tilfeller er det slik at kroppen selv kan ta seg av sykdommer, og effekten av å tro på medisinen/behandlingen øker sjansen for at behandlingen fungerer - men så må du også se på alle de tilfeller der placebo IKKE fungerer, og en trenger en faktisk behandling for å bli frisk. Det er sterk overvekt av slike tilfeller når vi snakker om litt mer alvorlige sykdommer enn et ømt kne eller vondt i hodet. Å si at flere og flere leger benytter alternativ medisin er ren fantasi: de fleste leger har nok kunnskap om alternativ medisin til å forstå at det ikke fungerer, og om de tilbyr alternativ medisin så er det som et ekstratilbud for kunden, ikke fordi de selv tror på det. Dette fordi det er bedre om en pasient får en kur fra legen pluss alternativ medisin, enn at pasienten skulle gått til alternative "helbredere" og sluttet med legekuren, og dermed miste livsviktige behandlinger. Man har sett mange eksempler hvor folk har mistet troen på leger, og gått til alternative behandlere for så å bli krøplinger eller rett og slett miste livet. Dette er, etter min mening, den aller største faren ved å tillate og akseptere alternativ medisin i så stor grad! Vanlig medisin undergår rigorøse undersøkelser for hver eneste behandling de foretar seg. Det er også en mengde organer som holder oversikt og kontroll med prosedyrer, medisiner, osv slik at en i størst mulig grad skal unngå feilbehandling. Og enhver feil en skulle gjøre er tatt med som lærdom videre, ikke bare for en selv, men for hele organisasjonen. Alternativ medisin har ingen vitenskapelige undersøkelser knyttet til seg for om det fungerer. Det er ikke underlagt noen form for kontroll. Eksempelvis kosttilskudd vs medisiner: de tingene som de anbefaler som medisin i kosttilskudd er knapt nok godkjent som brukbart for mennesker - det er ikke underlagt kontroll i forhold til hva bivirkninger eller andre negative effekter er (eks. ved overdose). Selv om det er "naturmedisin", så må en ha forståelse for at vi ikke vet effekten av hva slik naturmedisin kan ha - ofte har det null effekt, men det er også slik at det er svært mange stoffer i naturen som har negativ effekt hos mennesker, men som ikke blir synlige før store mengder er inntatt. Når en ikke er underlagt de samme testkravene som vanlig medisin har, så kan en ikke oppdage slike seneffekter. Naturmedisin er LANGT mer risikofylt enn annen medisin. Andre alternative behandlinger, eksempelvis kiropraktikk, kan være direkte skadelig dersom en får behandlingen fra en person som ikke har fordypende kunnskaper i fysioterapi - noe de fleste kiropraktorer ikke har. Kiropraktikk er heller ikke underlagt noen form for kontroll, og en trenger heller ikke å lisensieres slik en fysioterapeut må. Det finnes mange eksempler på kiropraktorer hvor de har skadet mer enn de har hjulpet - og når du setter deg inn i hva de faktisk tror på så ser du fort at det er riv ruskende galt (nerver i klem hindrer "livskraft" og forårsaker sykdom??)... Nei til kvakksalvere og slangeoljeselgere. Behandlingen må være bevist at den fungerer utover placebo-effekten, og behandlingen må på ingen måte utnytte mennesker i en krisesituasjon. Lenke til kommentar
BlueBench Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) Vi sluker allerede alt for mye piller og annen dritt så er det noe uten piller som kan hjelpe er ihvertfall ikke jeg den som i første hånd sier nei, selv om jeg nok er ganske så suspekt for hva jeg vil velge! Men å si blankt nei ville jeg nok ikke gjort.... Det finnes de som ikke putter i seg piller for alt og ingenting, undertegnede er en av dem. Ikke oppsøker jeg noen "alternative" behandlingsformer heller. Når jeg er forkjølet, har litt vondt i nakken, eller har andre plager kroppen selv tar seg av så er det ingen vits i noen annen behandling enn tid, ro, og et godt humør. Uten sistnevnte så er det ikke det minste rart om en blir hysterisk og løper til legevakten for en brukken negl eller begynner å hamstre suspekte preparater ved selv de minste ubehageligheter. Jeg har stor respekt for placebo og bruken av dette der det er nødvendig, men er det riktig å overlate mental behandlingen til bedrifter hvor penger og ikke pasientens helse er i høysetet? Jeg synes ikke det. Selvsagt så må folk få bruke egne penger på det de vil, men jeg mener nå også at samfunnet har et visst ansvar i å avdekke og forhindre snusk og fanteri. Ikke bare tærer det på lommebøker, men det har dessverre også hatt langt mer dramatiske konsekvenser som at folk har avsluttet behandling som vi vet virker og heller velger de alternative blindveiene, som jeg kaller det. Endret 19. desember 2007 av BlueBench Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 (endret) Jeg synes synd på mennesker som lar seg lure av healere, magnetiere etc En skal være forsiktig med å si sånn og utelate skolemedisinen, for placebo effekten er stor i begge leire. Og hvis du blir frisk etter å ha vært hos en healer er du jo like frisk som hvis en lege "helbredet" deg, er du ikke? *SNIP* Anngående placebo-effekten. Ja, placebo-effekten finnes kanskje i begge leire. Men i motsetning til i den alternative medisinen tester faktisk legevitenskapen sine medisiner nettopp for å avsløre placebo-effekten. Dette gjøres blant annet ved å teste medisinen på tre grupper. Den ene gruppen får medisinen og får vite at det er en medisin. Den andre gruppen får medisinen men får ikke vite det. Den siste gruppen får ikke medisinen, men tror de får medisin. Om de som får medisin men ikke får vite det blir merkbart friskere enn de to andre gruppene skyldes effekten medisinen og ikke placebo-effekten. Slik testing utføres i legevitenskapen fordi legevitenskapen er nettopp vitenskapelig. Innenfor store deler av den alternative medisin virker det som om man sverger til at vitenskapen er en ondskap, og at mennesker ikke burde spise piller. Dette er selvfølgelig ikke bra da placebo-effekten i flere tilfeller kun har en midlertidig effekt. Til slutt vil jeg bare gi min repekt og "underskrift" til noxons glimrende innlegg! Endret 20. desember 2007 av Snorre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå