Petrvs Romanvs Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Til trådstarter: Tja, da er i så fall også jeg synsk, men hva skal du bruke det til? For Guds skyld ikke si tjene penger (sort som f...f.. ja) er du virkelig så vet du hva det innebærer og gi Lenke til kommentar
goliatmo Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Empathy Så burde du nok klare å finde noe om synskhet her Jeg tror at alle har mulighet til å gjøre dette, det bare faller mer naturlig på noen enn andre.. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Jeg lurer på om trådstarter har hørt uttrykket telempat jeg Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Det er fortsatt ikke et reelt bevis på at det IKKE finnes Den totale mangelen på bevis for at det finnes kombinert med alt alle forsøk på å bevise det har feilet totalt, og alt har vist seg å være bløff betyr at man fint kan gå ut ifra at det ikke finnes. Bevisbyrden ligger på den som påstår at det finnes. Jeg skal ikke gidde å greie ut om at mennesket trodde jorda var flat før, men det beskriver godt hvor blankt man kan nekte for ting som en del år senere, er helt naturlig. Det var de religiøse som trodde at jorden var flat. Vitenskapsmenn hadde lenge visst at dette ikke var tilfelle. Hørt om de "magnetiske menneskene"? Som viste seg å være bløff da det ble undersøkt. Jeg kjente selv en som kunne feste binderser og andre små metallting til kroppen, og det var relativt ekte. Relativt ekte? Du må komme med noe bedre enn ubegrunnet synsing. EmpathySå burde du nok klare å finde noe om synskhet her Fra "PsiPog.net : Science is Evolving", et nettsted for pseudovitenskap. Latterlig. Lenke til kommentar
Laik Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Hvis du skulle være synsk kan du se om jeg er en Gutt eller Jente 13 år eller 19? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Hvis du skulle være synsk kan du se om jeg er en Gutt eller Jente 13 år eller 19? Slått deg at det kan være flere måter å være klarsynt på? Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Som så mange sier. Ufattelig mange mennesker har hevdet at de er synsk, har telekinetiske krefter, har grønne menn i hodet, er magnetiske osv. Det som er morsomt er at det ikke finnes et eneste håndfast bevis på at noen av disse påstandene er sann! Slike mennesker har gang på gang blitt avkreftet som bløffmakere, lettere psykologisk forstyrret eller rett og slett noen som har trodd feil. En vitenskapsmann, uten at jeg husker hvilken, har utlovet en premie på en million dollar til den som kan påvise (bevise) at noe av det overstående er mulig. Flere har prøvd seg, men ingen har vunnet millionen enda. Da sier det jo seg selv at alt dette med telkinese, synskhet, magnetisme etc er et stort lass med alternativ-"vitenskap". Det er rett og slett ingen som har greid å påvise at noe av dette tullet er ekte. Mange hevder magnetismen, de grønne mennene, evnen til å se frem i tiden og anne forsvinner når vitenskapsmenn nærmer seg. Hvilket d jo hevder fordi de ikke ønsker å få avkreftet sine "krefter". Den dagen en eneste person kan påvise en slik overnaturlig kraft skal jeg være mindre bastant i min argumentasjon, men det har ikke skjedd. Nei, påstander om slike krefter på pseudo-vitenskaplige internettsider er ikke bevis nok! Bevis nok er når reelle vitenskapsmenn får utføre et seriøst forsøksprosjekt på en slik person og kommer etter mye testing av hypoteser og teorier framtil at det er som personen sier, og ikke noe annet. Vitenskaå bygger på falsifiseringsprinsippet. Hvis noe ikke kan falsifiseres (de små grønne mennene i hodet er usynlig for vitenskapsmenn), hører det ikke hjemme i vitenskapen. Ting må kunne falsifiseres. For dersom en teori viser seg å stemme gang på gang blir den troverdig. Og bevisbyrden ligger på de som hevder magnetisme og lignende er mulig. Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 En vitenskapsmann, uten at jeg husker hvilken, har utlovet en premie på en million dollar til den som kan påvise (bevise) at noe av det overstående er mulig. James Randi Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 James Randi er helten min. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) James Randi er helten min. Fyren er genial! Jeg synes synd på mennesker som lar seg lure av healere, magnetiere etc. Men så vil jo også mange la seg forlede. Synes det er på høy tide at folk begynner å forstå at det overnaturlige ikke eksisterer inntil det motsatte faktisk er bevist. Å gå rundt å tro på healing og magnetisme synes jeg blir litt tvilsomt. Jeg kan forstå at enkelt kanskje synes det virker (placebo-effekt?), og dermed ikke synes det er så farlig med de vitenskapelige bevisene. Men jeg personlig synes det virker noe rart. Endret 17. desember 2007 av Snorre Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Synes du skulle lagt til et "...synes jeg" der. Hadde jeg gått inn i en tråd om kristendommen eller jødedommen og sagt at å tro på gud er som å tro på nissen så innbiller jeg meg at jeg hadde enten fått slettet posten og fått tilsnakk eller endt opp med advarsel. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Synes du skulle lagt til et "...synes jeg" der. Hadde jeg gått inn i en tråd om kristendommen eller jødedommen og sagt at å tro på gud er som å tro på nissen så innbiller jeg meg at jeg hadde enten fått slettet posten og fått tilsnakk eller endt opp med advarsel. Du har selvfølgelig rett. Endret innlegget midt så det ble litt mildere. Lenke til kommentar
Noel Leon Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Om jeg var synsk så ville jeg gitt faen i james randi sin lusne dollar million Og hva om man , siden man er synsk, har sett at verden blir til et helvete for en selv og alle synske om man "kommer ut av skapet" ? *ler* Gøy å tenke sånn Til trådstarter: Du er nok synsk. Håper du ser noe skikkelig kult i drømmene dine! Ps: Vi drømmer nok mer enn kun 1 drøm om natten Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Om jeg var synsk så ville jeg gitt faen i james randi sin lusne dollar million Og hva om man , siden man er synsk, har sett at verden blir til et helvete for en selv og alle synske om man "kommer ut av skapet" ? *ler* Gøy å tenke sånn Til trådstarter: Du er nok synsk. Håper du ser noe skikkelig kult i drømmene dine! Ps: Vi drømmer nok mer enn kun 1 drøm om natten Ettersom man har flere søvnstadier under en natts normal søvn er det noksannsynlig ja. Jeg husker ikke helt hvor mange REM-stadier man har under en natts søvn, men mener å huske at det var fire eller fem. Dessuten kan man oså drømme under det dypeste søvnstadiet. Så hvis man hypotetisk sett har en drøm per REM-stadige kn man ha rundt fem drømmer hver natt! Og det er jo en hel del. Endret 17. desember 2007 av Snorre Lenke til kommentar
chokke Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Om jeg var synsk så ville jeg gitt faen i james randi sin lusne dollar million Og hva om man , siden man er synsk, har sett at verden blir til et helvete for en selv og alle synske om man "kommer ut av skapet" ? *ler* Gøy å tenke sånn Til trådstarter: Du er nok synsk. Håper du ser noe skikkelig kult i drømmene dine! Ps: Vi drømmer nok mer enn kun 1 drøm om natten Men en hadde vel ikke likt at synske ble gjort narr av hele tia? Hvorfor ikke stille opp og vise at en faktisk er synsk istedet for å drive sånn sjappe på hjørnet hvor lugubre kunder kommer inn? Og hvordan skal en "se" at verden blir et helvete? At verden er i (en relativ) harmoni om ingen synske viser seg? Det er kun en tenkt fiksjon og dermed ikke noe tegn overhodet på at det skal skje i virkeligheten. "Om kina drar til månen før USA (nyere tid) blir det krig". Er jeg synsk? Lenke til kommentar
noxon Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Drømmer er underfundige ting. Som regel husker man ikke hva man drømmer. Dette fordi drømmene i seg selv ikke er helhetlige sansinger, men en samling av inntrykk som hjernen videre tolker til noe den tror er fornuftig. Når du, ved en senere anledning, husker en drøm, så er det ikke umulig at det du husker faktisk er små bruddstykker av drømmen, også fyller hjernen din inn tomrommene til å passe inn med de hendelsene som er rasjonelt skal passe sammen. Spesielt ved "high probabilty" hendelser vil du da få en sterk følelse av Deja Vu, fordi du husker at du har opplevd det før (i drømme). Men faktum er bare at hjernen din lurer deg til å tro at det du husker er nøyaktig likt. Men det er nok ikke det. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Drømmer er underfundige ting. Som regel husker man ikke hva man drømmer. Dette fordi drømmene i seg selv ikke er helhetlige sansinger, men en samling av inntrykk som hjernen videre tolker til noe den tror er fornuftig. Når du, ved en senere anledning, husker en drøm, så er det ikke umulig at det du husker faktisk er små bruddstykker av drømmen, også fyller hjernen din inn tomrommene til å passe inn med de hendelsene som er rasjonelt skal passe sammen. Spesielt ved "high probabilty" hendelser vil du da få en sterk følelse av Deja Vu, fordi du husker at du har opplevd det før (i drømme). Men faktum er bare at hjernen din lurer deg til å tro at det du husker er nøyaktig likt. Men det er nok ikke det. Og du har så rett så rett! Jeg kan helhjertet stille meg bak det Noxon sier her! Drømmer blir som Noxon sier fyllt ut. Man husker som regel bruddstykker og da er det ikke usannsynlig at hjernen prøver seg fram og fyller ut tomrommene med noe man har persptert tidligere. Dermed får man også denne dejavu-følelsen. Endret 17. desember 2007 av Snorre Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Om jeg var synsk så ville jeg gitt faen i james randi sin lusne dollar million Hvorfor? Lenke til kommentar
strayder Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) Jeg synes synd på mennesker som lar seg lure av healere, magnetiere etc En skal være forsiktig med å si sånn og utelate skolemedisinen, for placebo effekten er stor i begge leire. Og hvis du blir frisk etter å ha vært hos en healer er du jo like frisk som hvis en lege "helbredet" deg, er du ikke? Personlig ser jeg på dette med en del alternative medisiner som et godt suplement til skole medisinen. Faktum er at flere og flere leger bruker akkurat alternativ medisin for sine pasienter og som jeg sa, blir du frisk så blir du frisk samme hva det heter! Tror folk tillegger alternativt medisin mye mer hokus pokus enn det er, men fakere og svindlere er det dessverre overalt, også innen skolemedisin. Men kapp ikke alle under en og samme kam for det, noe har faktisk vist seg å hjelpe mange mennesker og om det så bare er placebo effekt så javel, men det må jo være samme F så lenge det hjelper.... Vi sluker allerede alt for mye piller og annen dritt så er det noe uten piller som kan hjelpe er ihvertfall ikke jeg den som i første hånd sier nei, selv om jeg nok er ganske så suspekt for hva jeg vil velge! Men å si blankt nei ville jeg nok ikke gjort.... Synsk derimot har selv jeg liten tro på fordi ingenting av dette er noen gang bevist. (Det har ikke engang placebo effekt!!!) he he. Vi har sett dette igjen og igjen på TV blant annet, om "synske" som skal finne igjen både den og den og som regel ender det med at de hadde en dårlig dag når TV kameraet dukket opp... sukk.... Endret 19. desember 2007 av strayder Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 En ting man må huske på, er at minner svært lett blir fordreid av ting man ser eller hører i senere tid. Riktignok var artikkelen jeg leste det i (Illustrert Vitenskap) om hvordan vitner lett kan bli påvirket, men det var også nevnt hvordan andre ting man opplever kan fylle inn tidligere minner. I det minste en liten teori om hvordan man kan ha tilsynelatende helt sanne drømmer. Er ikke akkurat sanndrømt selv, men hender jeg er helt sikker på å ha opplevd en viss lik situasjon før, av en eller annen grunn. Hvorfor vet jeg ikke, men det er i det minste ikke til noen nytte, og derfor lite vits i å være "synsk" sånn. Dessuten vet du som regel ikke når ting og tang vil skje, og det er derfor umulig å dra noe nytte av slike drømmer. Sett at det faktisk er mulig å være sanndrømt, kommer fort et element som man gjerne finner i noen bøker inn; tidsreiseparadokset, som sikrer at ting skjer uansett (egentlig en teori for at man ikke egentlig kan forandre historien dersom man faktisk hadde en maskin som kunne reise tilbake i tid (noe som er umulig, i følge moderne vitenskap)). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå