Gå til innhold

Data og elektronikk eller IKT-servicefag?

vinzenT

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal snart søke på videregående skole, men er litt usikker på forskjellen mellom Data og elektronikk og IKT-servicefag og hvilke av dem jeg skal velge.

Noen av dere som har tips/erfaringer eller andre inspill, er jeg veldig takknemlig for svar! :)

-vinzenT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan grovt sett dele de inn i to ulike grupper:

IKT-servicefag = veldig mye software. Lite "hands on" på hardware.

Data og elektronikk = Kan ikke så veldig mye om dette, men tipper det er en god del mer praktisk arbeid - hardware.

Du kan nok få samme type jobb med begge utdanningene om du fikser deg forskjellige sertifiseringer i ettertid.

Lenke til kommentar

har selv gått ikt, men er nå lærling innenfor service elektronikk. (nå data og elektronikk).

så mitt råd er egentlig at du går data og elektronikk.....

jeg "angrer" litt på at jeg ikke gjorde det, men som sagt over så kan man få OMTRENT samme jobb.

ikt går mest ut på software,drift av nettverk og support.

data og elektronikk er mer hw, men det er også software og nettverk :)

Lenke til kommentar

Støtter det de over meg sier, men vil legge til at jeg opplever serviceelektronikk som mindre supportinfisert. Spesielt da telefonsupport, som jeg tilfeldigvis hater.

I mitt lærlinge inntak til et større it-foretak så var vi 5 nye lærlinger. 4 IKT og 1 SE.

Som serviceelektroniker kontor og data (sikkert gammelt begrep) så gjorde jeg for det meste sammen jobben som alle de andre. Bortsett fra at jeg som regel fikk oppdragene med skrivere, plottere, annen elektronikk, først. Og hvis jeg var opptatt så gikk saken til en av de andre. Jeg slapp derimot å sitte noe særlig på telefonsupport, noe IKT folkene måtte gjøre i minst 3 mnd sammenhengende såvidt jeg kan huske.

Når skal det sies at jeg var ganske sta på dette med å måtte sitte på ræven hele forbanna dagen i 3 mnd å svare på telefonen da.

Alt i alt så vil jeg si at hadde jeg valgt IKT driftsfag i stedet for SE kontor og data, så hadde jeg angret på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...