Cold Snake Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Hei! Jeg har tenkt til å kjøpe meg en denne prossesoren...... http://www.komplett.no/k/ki.asp? action=info&p=23666&t=1401&l=2&AvdID=1&CatID=4&GrpID=10&s=pl Og Det er en Intel Pentium 4 2.53 GHz Boxed PC533 Socket PGA478, 512kB "Northwood". Jeg har hørt det at hvis man kjøper den prossesoren så kan man klokke den til 3,12 Ghz uten noe ekstra kjølere, men med kjølepasta og ny strømforsyning, stemmer det??? Lenke til kommentar
Blib Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Dette varierer fra person til person. Noen får det høyt, andre ikke til i det hele tatt. Dette kommer som regel ann på temperatur i romet, men jeg regner med at du må ha det rimlig kaldt før du får den til 3.2 med standard kjøling. 2.9-3 vil du nok få... Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Dette varierer fra person til person. Noen får det høyt, andre ikke til i det hele tatt. Dette kommer som regel ann på temperatur i romet, men jeg regner med at du må ha det rimlig kaldt før du får den til 3.2 med standard kjøling. 2.9-3 vil du nok få... Kjører selv [email protected] med vcore på 1.625 med et MSI Pe kort. Og dette er 100% stabilt. Har kjørt Pirme 95 over 24 timer og da og ligger temp. på rundt 53 grader. Dette er ikke med boxed kjøler. Men det er meget få som har klart å kjøre @3.2med lav vcore. Man må også passe på vcore. Det er ikke anbefalt at den er over 1.7 volt. Lykke til bro.. Lenke til kommentar
Cold Snake Skrevet 5. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2003 hehe, synes det høres komplisert ut, Jeg har nå Intel 850 brikkesett som støtter 478....... Går det bra trur dere? Og jeg må nok ha ny strømfosyning, hva kan dere anbefale der? Jeg har en Dell pc, vet ikke om det har noe å si Lenke til kommentar
Yoda Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Tror du bør sjekke hva som er mulig på HK'et ditt før du gjør deg forhåpninger om OC av 2,53 GHz P4. De fleste "ferdigproduserte" merkepc'er har rimelig sære hovedkort. Disse er laget slik at man skal klare minst mulig av tweaking og dermed mindre reklamasjoner hvis noe går galt. I845PE chipset (og andre) muligjør høy klokking fordi det er mulig å låse PCI/AGP. Dermed slipper man problemer med skjermkort o.l. Det som oftest blir problem er at lyden kan falle ut (intern/pci) ved ca. 150 i FSB. Hovedsaken her er at man f.eks kjører med PC3200 ram som ved 150 FSB vil kjøre 400Mhz. Yoda Lenke til kommentar
Cold Snake Skrevet 5. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2003 Nå har jo jeg 784 rdram, finnes det et lignende bra hovedkort da eller Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Du trenger ikke ny strømforsyning for å overklokke hvis du ikke har tenkt på noe kjøling som drar mye strøm. Men du kan nå 3 ghz med Boxed-kjøleren. Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Jeg vurderer også 2,53 cpu og nytt hovedkort . Vil jeg kunne klokke til nærmere 3ghz uten ekstra komponenter(med boxed kjøler) hvis jeg kjøper et intel 845PE kort? Skal kjøpe 1024 MB minne også, bør jeg kjøpe pc3200 eller er det viktigere hvilket merke jeg kjøper?? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Jeg vurderer også 2,53 cpu og nytt hovedkort . Vil jeg kunne klokke til nærmere 3ghz uten ekstra komponenter(med boxed kjøler) hvis jeg kjøper et intel 845PE kort? Jepp. Selv nådde jeg 3.02 helt stabilt med 845G. Boxed-kjøleren er grei, men husk at det er ikke bare den som har noe å si for prosessorkjølingen. Det er også viktig med kabinettvifter for å få lavest mulig temperatur i kassa. CPU-temp vil alltid ligge en del over lufttempen. Skal kjøpe 1024 MB minne også, bør jeg kjøpe pc3200 eller er det viktigere hvilket merke jeg kjøper?? Twinmos 3200 med winbond burde funke bra. Eller Corsair XMS3500 hvis du vil ha skikkelig ytelse (og pris deretter) Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Med kabinettvifter mener du da at jeg må kjøpe dette ekstra eller holder det med et godt kabinett? (Har tenkt til å bestille Chieftec Matrix Midi) Har ingen planer om å ekstremoverklokke eller eksperimentere, men hadde jo vært greit med noen ekstra mhz uten å kjøpe masse "dilldall" (ikke meningen å fornærme.. ) Lenke til kommentar
Cold Snake Skrevet 6. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2003 Finnes det noen Hovedkort som har støtte for Rdram eller? en som er ganske lik ytelse som intel 845PE Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Med kabinettvifter mener du da at jeg må kjøpe dette ekstra eller holder det med et godt kabinett? (Har tenkt til å bestille Chieftec Matrix Midi)Du burde ha minst 1 vifte fremme og bake, det blir enormt mye bedre enn ingenting. Da får du gjennomtrekk, pg en mye lavere temperatur. Uten vifter vil det ikke blir noe sirkulasjon, og det gir store utslag på tempen. Selv har jeg 5 stk 80mm Papst 19db, koblet til en Sunbeam Rheobus. Lenke til kommentar
Gef Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Med kabinettvifter mener du da at jeg må kjøpe dette ekstra eller holder det med et godt kabinett? (Har tenkt til å bestille Chieftec Matrix Midi) Har ingen planer om å ekstremoverklokke eller eksperimentere, men hadde jo vært greit med noen ekstra mhz uten å kjøpe masse "dilldall" (ikke meningen å fornærme.. ) Jeg har det kabinettet som du har tenkt å kjøpe, har 5 kabinett vifter med boxed kjøler, klokka min til 2.85GHz uten problemer, MAX load lå på rundt 50 - 52 grader med 1.6V. Jeg har ikke prøvd høyere fordi det sies her inne på forumet at det ikke går ann å kjøre hk på mer enn 150FSB, det vil si 2.85GHz for meg...som sagt det spørs på hk'et du har, om hvor mye du kan klokke, og på kjølinga...men hvis du har et overklokkingsvenlig hk, kan du fint nå 3GHz, men da ville jeg helst kjøpt en ny kjøler, kan bli litt varm, eller du kan kjøpe maaange kabinettvifter...mer enn 5 vifter! Men hvis du kjører prosessoren på 3GHz vil den bare vare i sånn ca. 1-2 år(dette er av erfaring fra andre folk, så jeg er ikke sikker), hos noen andre varer den bare noen uker eller måneder...jeg sier ikke alle 2.53GHz'er, men ett par... Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Men hvis du kjører prosessoren på 3GHz vil den bare vare i sånn ca. 1-2 år Dette blir vel litt feil å si. Det er ikke overklokkingen, men for høy vcore som tar knekken på prosessoren. Du kan kanskje klare å kjøre 3 ghz @ 1.65V, og da er du vel rimelig trygg. Lenke til kommentar
Gef Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Men hvis du kjører prosessoren på 3GHz vil den bare vare i sånn ca. 1-2 år Dette blir vel litt feil å si. Det er ikke overklokkingen, men for høy vcore som tar knekken på prosessoren. Du kan kanskje klare å kjøre 3 ghz @ 1.65V, og da er du vel rimelig trygg. Leste du ikke det som stod i parantesen?! Jeg har hørt dette fra mange andre, fra andre forum! Mange av dem hadde Vcoren fra 1.575 til 1.65V, det er jo ikke så mye! Det er de som har hatt sine overklokka prosessorer i noen uker eller måneder... Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Hmm.. kanskje jeg lar det være allikevel.. Skal bestille maskin på hjemme-pc avtalen til fattern og da er det kanskje lurt å være forsiktig.. Avtalen fornyes jo hvert 3. år.. :-? Er jo litt kjipt å ødelegge noe da.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå