Gå til innhold

Hodetelefoner og impedans

eb81

Anbefalte innlegg

Jeg vil gå til innkjøp av Beyerdynamic DT-770, men er i tvil om hvilken modell jeg skal gå for. 32, 80, eller 250ohm. Leste at den nye 80ohms versjonen skulle være hakket bedre enn 250'en. 32'en er vel mest beregnet for mp3 spillere og svake kilder. Correct me if im wrong, har lite peiling på alt dette. Jeg skal bruke mine til en Denon PMA-1500 forsterker (cd og dvd) og til laptop(mp3 og divx), er 80ohms versjonen den jeg burde gå for?

Kom gjerne med innspill, på forhånd takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm mulig logikken min i den tidligere posten ikke stemte helt, undersøkte litt mer og fant ut:

Besides the construction of the sound producer, the amount of “load” or impedance on the line is an important differentiating factor among headphone designs. Many common headphones using a dynamic driver have an impedance of 32 ohms. Smaller, in-ear types may have an impedance as low as 16 or 11 ohms. "Studio" and noise-reducing headphones tend to have much higher impedances, ranging from 300 in some cases to as high as 5000 ohms in others. Portable devices designed to work with low-impedance headphones are often unable to drive high-impedance headphones to high volume levels.

Dersom du velger 250 ohms varianten kan altså mindre enheter ha problemer med spille "høyt" på denne, forsterkeren din bør vel derimot kunne klare alle uten problemer (uten at jeg har undersøkt spesifikasjonene til denne). Dette er sikkert også grunnen til at noen tester som du sier har vist at 80ohms versjonen gir bedre lyd, som nok har sammenheng med at den er lettere å drive.

Lenke til kommentar

Sitter selv med Beyerdynamic DT-770 Pro 80, og det leverer varene til de grader både opp imot forsterker og laptop, som er mine primære bruksområder. Var litt skeptisk i forhold til laptop, men mine bekymringer ble gjort til skamme. Elsker dette headsettet. Skal forøvrig nevnes at jeg ikke har prøvd hverken 32 eller 250ohms-versjonene, men jeg kan trygt anbefale 80-en til begge de overnevnte formålene.

Har også testet den på en Creative Zen Touch og en Ipod Shuffle. I mine ører var det meget tilfredsstillende på Zen-spilleren, og godkjent på Shuffle, mye som forventet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...