formann Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Sette en mindre kraftig vifte på et TEC er ikke noe jeg vil anbefale. Det vil kjøle dårligere, og setter man i en mye svakere vifte risikerer man at deler smelter, eller i værste fall tar fyr. Jeg sa ikke at vifta skulle være mindre kraftigere eller mindre av størrelse, men bare av bedre kvalitet og med termostat, sånn at vifta regulerer seg selv. Termostatstyrt vifte på et TEC er noe bortkastet spør du meg. Elementene som sitter i disse er som regel på 50w, og de trekker ~50w konstant. Altså har man det samme behovet for kjøling hele tiden. Jeg har ikke prøvd selv, så jeg kan ikke si noe sikkert, men jeg tviler sterkt på at man får senket støynivået merkbart uten at det går ut over kjølingen. Kanskje om man kjøper en trakt og monterer en større vifte på utsiden? Blir ikke spesielt pent, men det lar seg gjøre. Lenke til kommentar
DarkZhade Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) hvis du mener bilde av det på netshop så har jeg et liggende tror jeg.. Endret 28. november 2007 av DarkZhade Lenke til kommentar
WebSurf Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Sette en mindre kraftig vifte på et TEC er ikke noe jeg vil anbefale. Det vil kjøle dårligere, og setter man i en mye svakere vifte risikerer man at deler smelter, eller i værste fall tar fyr. Jeg sa ikke at vifta skulle være mindre kraftigere eller mindre av størrelse, men bare av bedre kvalitet og med termostat, sånn at vifta regulerer seg selv. Termostatstyrt vifte på et TEC er noe bortkastet spør du meg. Elementene som sitter i disse er som regel på 50w, og de trekker ~50w konstant. Altså har man det samme behovet for kjøling hele tiden. Jeg har ikke prøvd selv, så jeg kan ikke si noe sikkert, men jeg tviler sterkt på at man får senket støynivået merkbart uten at det går ut over kjølingen. Kanskje om man kjøper en trakt og monterer en større vifte på utsiden? Blir ikke spesielt pent, men det lar seg gjøre. Okei. Det stemmer det, det trekker 55W konstant (står det bak på det). Ja, en større vifte er jo en mulighet, men som du selv sier, så vil det ikke se spesielt pent ut. Men uansett så skal ivertfall den vifta vekk, for ingen vifter (av god kvalitet) skal lage såpass mye lyd, etter min mening. Lenke til kommentar
WebSurf Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) formann: Kanskje du har en formening om hvorfor det står i bruksanvisningen at du kun kan ha det på i 48 timer? Før du så må skru det av, og ha det av i en time. Det ble heller ikke noe merkbart varmere, av å ha det på mer enn en uke. Jeg har lest på Wikipedia om nettopp TEC (alla peltier) og det står ikke noe der som sier verken det ene eller det andre. Endret 28. november 2007 av Wasters Lenke til kommentar
Kuldesjokk Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Hvem bryr seg om hvor pent det ser ut med en større vifte? Setter man på foreksempel 12cm vifte vil denne bakdelen av kjøleskapet stå litt skjult. Skader ihvertfall ikke meg om det ser litt styggere ut, mindre støy veier glatt opp for dette. Min personlige mening Lenke til kommentar
WebSurf Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Hvem bryr seg om hvor pent det ser ut med en større vifte? Setter man på foreksempel 12cm vifte vil denne bakdelen av kjøleskapet stå litt skjult.Skader ihvertfall ikke meg om det ser litt styggere ut, mindre støy veier glatt opp for dette. Min personlige mening Godt poeng. Tenkte jeg faktisk ikke på i farten, at hele bakdelen er skjult. Kunne faktisk montert en mye større vifte da, og sagd vekk overflødig plastikk. Men på mitt er det enda garanti, som sagt, så for min del, må det bli senere en gang. Lenke til kommentar
LasseGL Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 elektro timen er over..... Lenke til kommentar
Rivfader Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 For noen latsabber Kjøp dere en sånn en så har dere noe å grille ostesmørbrød på også. Da er dere snart i mål når det kommer til å ikke trenge å flytte seg fra PC-en i det hele tatt. Lenke til kommentar
NightFlare Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Har selv et kjøleskap som jeg vant i en Coca Cola konkurranse. Hadde det på soverommet, men det støyet for mye. Har lyst til å bygge pc kombinert med kjøleskap Enten pc inne i et kjøleskap på en møte, slik at pc`n får kjøling av kjøleskapet. eller "rundt" kjøleskapet. Hadde vært konge Lenke til kommentar
ZERO6237 Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 For noen latsabber Kjøp dere en sånn en så har dere noe å grille ostesmørbrød på også. Da er dere snart i mål når det kommer til å ikke trenge å flytte seg fra PC-en i det hele tatt. Haha! ikke det at jeg ville ha invistert i en sånn, men dn var litt genial! Lenke til kommentar
LasseGL Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Lurer på hvor mange som egentlig vurderer å bygge inn PC-en i kjøleskapet...ikke det at det ikke er bra....fordi lufta rundt PC-en da er kald og trekkes via Viftene og inn i kabinettet (hvis du da har kabinettet inni kjøleskapet).... Lenke til kommentar
Kuldesjokk Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 For noen latsabber Kjøp dere en sånn en så har dere noe å grille ostesmørbrød på også. Da er dere snart i mål når det kommer til å ikke trenge å flytte seg fra PC-en i det hele tatt. Synes bare det er hendig med et kjøleskap til snus da jeg ikke kan legge det i kjøleskapet som er her i huset. Er tross alt seksten og de liker ikke slikt... Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Hva er laveste temperatur du kan stille det "kjøleskapet" til Darkzhade? Lenke til kommentar
WebSurf Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Hva er laveste temperatur du kan stille det "kjøleskapet" til Darkzhade? Det er 4Grader, noe som er perfekt for drikke/snop/mat..... Endret 29. november 2007 av Wasters Lenke til kommentar
WebSurf Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Vel, som jeg halveis har sagt tidligere i denne tråden, så skulle jeg slenge opp noen bilder. Jeg gir dere herved lov til og bruke bildene hvordan dere måtte ønske, sånn at dere bare vet det . Her har dere noen: Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Hvordan sa du det var på støy? 20db? Lenke til kommentar
WebSurf Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Hvordan sa du det var på støy?20db? Nja, ikke at jeg er noe ekspert på lyd, men jeg sitter 2Meter fra det, og hører en vifte lyd. Kanskje ikke så høyt men jeg hører den, litt susing, altså som en vifte. Det er ikke så høyt, men så er det opp til hver enkelt...... Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Enkelt å bytte vifte? Lenke til kommentar
LasseGL Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 lyd misforstås hos veldig mange, vi kan dele det inn i to deler: lav frekvent og høyfrekvent...... Lenke til kommentar
WebSurf Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Enkelt å bytte vifte? Jepp, det ser ut til og være enkelt. Det er helt vanlige stjerne skruer på dekselet bak, så antar jeg at det kun er 4 skruer som holder vifta fast. Det er garantert lavfrekvent. Har hatt en PSU som lagde lyd, og det var høyfrekvent, sånn irriterende hyling/piping. Men på kjøleskapet så er det kun en lavfrekvent viftelyd, etter det jeg hører.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå