Gå til innhold

Billige el-gitarpakker - verdt pengene?

Slurt-is

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter å ha spilt en del på akustisk gitar, så har jeg lyst på en el-gitar. Har ikke så mye penger å putle med, men regner med å få noe brukelig for en nybegynner.

Jeg tenker på noe 2000,- kr maks, og har sett på diverse gitarpakker hvor man får både forsterker og gitar til 1500,- kr. Er disse pakkene verdt pengene? Jeg vil ikke kjøpe noe søppel.

Jeg har også vurdert å kjøpe noe brukt, men jeg har så lite peiling på el-gitarer, så jeg vet ikke hva jeg skal se etter.

Det jeg vil ha er en grei nybegynner gitar med forsterker og alt av nødvendige kabler.

Hva kan man få for ca. 2000,- kr? (forsterker+gitar, helst i én pakke). :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var i den samme situasjonen som deg for noen uker siden. Jeg hadde spilt i et lite år på akustisk, og ville prøve elektrisk. Jeg valgte å kjøpe enkeltvis, og ikke en nybegynner-pakke. Jeg kjøpte en Epiphone Les Paul Standard + en Roland Cube 20X, og med reim og kabler osv. havnet alt på rundt 6500kr. Jeg tror ikke jeg kommer til å angre :p

Men uansett, jeg ser at budsjettet ditt er på 2000kr. Du kan jo se etter en pakke med Squier-gitar? Har hørt at de er ganske greie i forhold til prisen.

Lenke til kommentar

Jeg kom nettopp over denne her til 1599,- kr.

Jeg trodde Behringer var en ganske seriøs aktør på gitarmarkedet? Eller lager de kjipe billige gitarpakker?

Konnis: Jeg skal ta en titt på den gitaren :)

edit: Squier var utrolig billig? Se her. Koster jo bare 1350,- kr for alt dette :dontgetit: :

1 Squier Stratocaster frå Fender

1 Gitarforsterker

1 Reim

1 Ledning

1 Gigbag

Plektre og

Bok/Hefte

Gitartuner

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar

Spørsmålet ditt er veldig vanskelig å svare på, egentlig. I hvert fall hvis du forventer deg et "riktig" svar. Det svaret man gir, er jo farge av hva man liker selv, og hva man definerer som "bra nok".

Men generelt sett, er det ingen tvil om at de rimelige gitarpakkene er veldig mye gitar og forsterker for pengene.

Det som kan sies, er at gitarene i disse pakkene trenger et skikkelig oppsett fra en som kan det. De er bare "slengt sammen" på fabrikken, og trenger en justering. Jeg har for eksempel prøvd en "behringerpakkegitar" som en gitartekniker hadde stelt litt med, og det var et greit instrument. Man kan ikke forvente all verden av forsterkeren, men de duger stort sett som øvingsforsterker. Det er jo det de er.

Når det gjelder "Reef"- gitaren på Elkjøp, er jeg mer skeptisk. Etter min vurdering er det en dårligere gitarpakke enn Behringer sin, særlig gitaren kjennes enda "billigere" ut.

I går var jeg innom den lokale gitarpusheren. Han overfalt meg straks, og ville gjerne at jeg skulle prøve en pakke han hadde satt sammen selv- en Ibanez GRG 170, og en liten Roland- forsterker. Dette skulle han ha 3200 kroner for. Jeg ble nesten målløs av den gitaren. Hadde ikke stusset lenge hvis noen hadde sagt at den kostet 5000 kroner. Den var utrolig lettspilt, hadde en bra tone, og var en gitar man kan bruke i mange år før man trenger noe bedre å spille på. Sammenligner man den med for eksempel Epiphone Les Paul Standard, framstår Epiphonen som tungspilt, tung og ikke noe bedre i lyd, finish og hardware.

Uansett, den som kan avgjøre hva som er lurest for deg, hvilken gitar, og hvor mye penger, er kun deg selv. Det jeg har ment her, er farget av mine preferanser. Og de er ikke nødvendigvis de samme som dine.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Takker for et fint svar CastorFiber :)

Jeg tror faktisk jeg går for Fender sin Squier, har sett at mange er fornøyde med den.

Jeg går utifra at dette ikke vil bli min eneste/siste gitar (dette skal som sagt være nybegynner gitar), så om jeg finner ut at dette er noe kjempegøy, så kan jeg investere litt mer i en ny, kansje en Les Paul eller lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...