modin Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 OUATITW bør du absolutt glede deg til ja, en film av virkelig episke proporsjoner. Til dere som liker Leones filmer vil jeg anbefale Sergio Corbuccis "Django" og "The Great Silence", dette er virkelig klassisk spaghetti. En annen stor favoritt er Clint Eastwoods første western som både hovedrolle og regissør: "High Plains Drifter". I Django tar det vist helt av gleder meg til å se den, men så tar det så lang tid med posten fra amazon, Corbuci tøyde genren til det ytterste med mer og mer vold. Interesant kuriosa er at man aldri ser pistolen og personen som blir skutt i samme rammen på gammel amerikansk western. Dette var en uskreven regel i USA, Clint viste dette når han spillte inn "For a fistfull of dollars", men nevnte aldri til Leone at dette kunne bli et problem i USA, og det var slik konvensjonen om at pistol og mål aldri skulle være i samme bildet ble brutt. Skal man først vise vold bør man vise det skikkelig, og med konsekvensen sier nå jeg Andre interesante fakta er at de siste italia western filmen ble spillt inn i tåke og uvær, årsaken var enkelt og greit det at western perioden var over. Western byene som var laget som kulisser var i forfall, så for i det hele tatt å kunne skyte de aller siste Spaghetti western filmene måtte de filmes i tåke. Lenke til kommentar
Bloodlines Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 http://www.imdb.com/title/tt0070518/ Lenke til kommentar
Tomtruck Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 En god western er ikke å forakte, og som så mange andre setter også jeg Leone's filmer veldig høyt. Men jeg vil også nevne et par andre, litt nyere filmer, i genren; Silverado og Tombstone. Begge veldig underholdende og med mange kjente og gode skuespillere. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 9. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Da var endelig Once Upon A Time In The West unnagjort, og jeg må si jeg ble bittelitt skuffet, men alt i alt en kjempebra film! Den inneholdt to eller tre legendariske scener, men det å si at den er bedre enn GBU er å gå for langt.. Endret 9. desember 2007 av Speik Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) Synes det absolutt ikke er å gå for langt. Jeg digger GBU, men OUATIW har en litt mer mystisk og seriøs historie/atmosfære som tiltrekker meg. GBU er langt lettere, med mye humor, humør og en lystig eventyrhistorie. Ikke at det er noe negativt med sprell og morro, men i mine øyne er det ingenting som slår dystre og seriøse western's som "Once Upon..", "The Proposition" og "Unforgiven". Endret 10. desember 2007 av CollectTheCheck Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Alltid morro når en ny Westernfilm dukker opp, da sjangeren er døende som en uttørket vannbøffel. Nå er riktignok 3:10 To Yuma en remake, men what the hell, film er film! Dette er en film som sikkert vil irritere mange og enhver med sin tilsynelatende ulogiske slutt, men jeg må si at det ikke ødela noe særlig da jeg var såpass revet med fra start til slutt. Og hvorfor var jeg revet med? Vel, først og fremst fordi historien hadde et såpass godt driv og tempo, helt uten dødpunkter. Filmen klarte hele tiden og få meg interessert, enten det var ved å servere meg flotte skytesekvenser eller velspilte dialogutvekslinger. Her skjer det noe hele tiden! Nå skal det sies at 3:10 To Yuma ikke hadde vært i nærheten sin høye kvalitet hvis filmen ikke hadde vært velsignet av sine glitrende skuespillere. Bale gjør som vanlig jobben sin og overbeviser i rollen som den lavmælte, men ærlige og gode rancheren Dan Evans. Crowe er på sin side perfekt i rollen som den sjarmerende, men kyniske skurken. Birolleinnehaverne gjør også jobben sin, stjerne i boka til alt fra Ben Foster til unge Logan Lerman. Ja, selv Luke Wilson hadde klart å lure seg til en liten rolle midt inni. Filmen anbefales, selv om slutten absolutt kan diskuteres. Men akkurat nå er jeg mest glad for at Western-sjangeren fortsatt lever. Så vidt det er. Endret 15. januar 2008 av CollectTheCheck Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Noen som har sett The Villain med Kirk Douglas og Arnold Schwarzenegger? Handsome Stranger er ikke lett å glemme. ^^ Ellers, 3:10 to Yuma var en skikkelig godbit ja. Actiondelene var det eneste som trakk litt ned, fikk litt Commando-følelse av det til tider. Bale sin karakter minnet mye om sheriffen i High Noon. Jeg holder 3:10 som en bedre film enn den, men begge er severdige. Western har alltid fenget meg og det gjelder alle sub-sjangerne innen sjangeren også. Den har mye å by på. Jeg er ikke den som holder Clint sine filmer evighøyt over andre filmer som Tombstone og The man who Shot Liberty Valance, for meg blir de alle veldig underholdende filmer. Det blir spesielt bra når filmene portretterer møtet mellom sivilisasjonen og den ville vest, slik at seeren er nødt til å se på de etiske dillemmaene og motsetnignene. Dette kommer jo bra frem i 3:10 to Yuma. I tillegg huser sjangeren fantastiske helter og skurker. Mange filmer finner jeg mye inspirasjon i. Unforgiven er vel den mest nådeløse filmen jeg har sett, også rent symbolsk når det kommer til hele sjangeren. Jeg skulle gjerne sett Clint Eastwood regissere en ny western, men det er vel ikke mulig å toppe den filmen. Lenke til kommentar
Raslefu Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) Jeg så "Gunfight at the OK Corral" på TV2 for en ukes tid siden, syns den var veldig bra. Filmen er fra 1957, men hadde alle de elementene en god western skal ha, og filmen har i aller høyeste grad tålt tidens tann! Med Burt Lancaster som Wyatt Earp og Kirk Douglas som Doc HolidagMange kommende stjerner i denne filmen også, bl.a. en ung Lee Van Cleef og Dennis Hopper. Endret 20. januar 2008 av Raslefu Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) Ellers, 3:10 to Yuma var en skikkelig godbit ja. Actiondelene var det eneste som trakk litt ned, fikk litt Commando-følelse av det til tider. Spesielt siste sekvens hvor man plutselig ignorerte at Dan Evans hadde mistet beinet sitt var jo litt irriterende. Heldigvis hadde filmen langt flere strenger å spille på. Western har alltid fenget meg og det gjelder alle sub-sjangerne innen sjangeren også. Den har mye å by på. In deed. dessverre engasjerer ikke sjangeren lengre. Beviset ligger vel i at det knapt kommer ut slike filmer lengre, noe som er en stor skam. Her inne ser jo vi at denne tråden ikke er spesielt aktiv heller. Endret 20. januar 2008 av CollectTheCheck Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) Den beste av Leones dollarstrilogi er utvilsomt For a Few Dollars More. Det er den eneste av dem jeg jevnlig ser på. Endret 20. januar 2008 av Beatnik Lenke til kommentar
Badering Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Hvordan er egentlig A Fistful of Dynamite? Har egentlig aldri hørt noe særlig om den, og det virker som den står litt i skyggen av dollartriologien og C'era una volta il West. Er den noe tess? Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Fistful of Dynamite er absolutt verdt en titt, selv om den beveger seg i utkanten av den såkalte "Western"-epoken. Filmen fokuserer mye på revolusjon og frigjøring, men har nok av action og glimt i øyet til å kunne underholde på en halvtrøtt søndag. Lenke til kommentar
Raslefu Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Dynamite er knall! Post westernsetting, har alltid likt denne! Lenke til kommentar
modin Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Veldig politisk film, den eneste Leone filmen hvor han går noe i nærheten av Corbucci med å fremme et Marxsistisk budskap, bare at Leone er noe selv kritisk til revolusjon og stille spm. om den er verdt prisen. Mens Corbucci i blant annet Companeros, har et budskap hvor de gode idealistene innser at vepna revolusjon er det eneste som hjelper. Disse western filmene fra den mexicanske revolusjonen er veldig ofte bilder på en revolusjon som var ønsket i Europa av filmskaperne på den tiden, noen ganger gikk de alt for langt Corbucci hadde så mye dårlig skjult marxsistisk propaganda i filmene hans at det kan bli et irritasjonsmoment. Lenke til kommentar
Raslefu Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Har anskaffet origianlversjonen av 3:10 to Yuma og så den for første gang i går. Syns dette var bedre enn nyinnspillingen Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Så 3:10 to Yuma for en stund siden. Den eide hard, så så jeg No country for old men og Open Range, og ble mer og mer facinert av sjangeren. Etter og har hørt hvor knall bra once upon a time in the west eller noe sånt skulle være så måtte jeg se denne. Det endte dessverre med at jeg sovnet, denne filmen var alt for treig syns jeg, starten var hvertfall for treig. Kanskje jeg er for ung for sånne filmer Lenke til kommentar
Badering Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Once Upon a Time in the West er en fantastisk film, som du bør få med deg. Den er mer alvorlig en andre Leone-filmer, så kanskje Dollar-triologien (Fistfull of Dollars, For A Few Dollars More og The Good, The Bad and the Ugly) er mer for deg. Sistnevnte er en av tidenes beste filmer etter min mening Lenke til kommentar
kaiern Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Av nyere western-filmer så vil jeg si at The Assassination of Jesse James er av de absolutt beste. Det er en veldig utradisjonell western, og veldig anderledes fra Leone sine filmer, men uansett en av de beste filmene jeg har sett. Kan ikke skryte nok av den filmen. Skuespillerprestasjonene er så gode at det nesten ikke er gøy en gang. Lenke til kommentar
Badering Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Fryktelig enig der altså. Casey Affleck spiller helt fantastisk! Må også nevne fotoet i Jesse James. Du skal lete mye for å finne noe bedre. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 23. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2008 Jesse James skal sees i kveld. Gleder meg. Kan noen anbefale filmer som har samme stil som The Good, The Bad and The Ugly? Altså litt mer "adventure film" enn ren western. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå