Gå til innhold

Den store Western-tråden!

Speik

Anbefalte innlegg

Jeg kan umulig være den eneste western-elskeren her på forumet.

Sergio Leone's "spaghetti-westerns" er selvfølgelig mine favoritter, og hvis jeg skal plukke ut min absolutt favoritt måtte det være The Good, The Bad and The Ugly. Hva med dere?

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingenting er som å slappe av i sofaen og se en western!

Sergio Leone er min favoritt. Filmene hans er så utrolig stilfulle! The Good, the Bad and the Ugly (Originalt Il buono, il brutto, il cattivo) er tidenes western-film, og min store favoritt innen sjangeren. Filmen er så spekket full av spenning, dramatikk, og Morricone-musikk som er bedre enn noen sinne.

A Fistfull of Dollars, For A Few Dollars More og Once Upon A Time In The West er også flotte filmer. Leones western-filmer er så og si mesterverk, alle sammen :)

Fords The Searchers er også en god film. Den beste amerikanske westernen jeg har sett hitill, i hvert fall. Selv om jeg ikke er så tilhenger av amerikanernes western-filmer ;)

Lenke til kommentar

For et sammentreff jeg sitter akkurat nå på lesesalen å jobber med hjemmeksamen en analyse av The Good the bad and the ugly, har bøker skrevet om Spaghetti Western liggende her. Synes Spaghetti er fantastiske filmer, som bryter alle genre konvensjonen til tidligere Western å tar et oppgjør med, den moralistiske framstillingen av amerikanernes Western.

PS. Må anbefalle filmen, Spaghetti west på amazon, en interesant dokumentar om Spaghetti westerns, og deres sammenheng med italiensk politikk etc. Mye sen Spaghetti western var jo sterkt preget av at det var underliggende marxsistisk betydning, også Leone var venstreorientert, selv om han ikke politiserte filmene sine på samme måte.

dessverre er Spaghetti western i ettertid blitt undervurdert (mye av dette skyldes de siste forsøkene på å melke prosjektet som var heller dårlige), og den fikk først sin renesanse mot slutten av 80-tallet, innenfor akkademiske miljøer og slikt. Særlig i Italia og blant mange av dem som var med å jobbe med genren blir den ofte omtalte negativt, og mange ser på det som jobber de måtte ta når de var unge og fattige.

Skillet mellom det som er annerkjent kunstnerisk film og det som er folkelig film står sterkt i Italia, da de har en stor tradisjon med mange store filmkunstnere, og i denne skillelinjen blir Spaghetti av mange konsekvent sett på som film uten kunstnerisk verdi. Det er trist da filmene til Leone er mesterverk, og har fått stor renesanse i dag etter hans død (i hvertfall alle andre steder enn Italia), man kan trekke paralelleler fra Spaghetti western til moderne action film som neppe hadde eksistert dersom Spaghetti ikke hadde blitt laget.

Sir Chrstopher Frayling har forsket, skrevet bøker og undervist om bla. Spaghetti Western og da spesielt Leone, i over 30 år. Hvis det skulle være av noe interesse går det ann å ta en kikk på bøkene hans.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Western er morro det. Litt spesielt at før ble det produsert en hel massevis av Westernfilmer, mens nå blir det oppslag i avisa hver gang noen prøver å gjennopplive sjangeren.

Så forresten nettopp klassikeren High Noon. Utmerket oppbygging, men litt liten pay-off følte jeg. Kanskje er jeg en smule bortskjemt på Leone-avslutninger.

Lenke til kommentar

Men det er vel kanskje litt strekning av genren, skal innrømme at jeg ikke har sett den jeg heller. Men Leone går jo lenger å lenger vekk fra Western med årene, slik som "The Good, the bad and the ugly" som jeg har jobbet masse med er jo mye mindre typisk western enn de to første. Fantastisk film er det i det nok i det minste, og alle genre er jo i konstant utvikling. Men jeg synes jo feks "Fistfull", og "Few more" har mer likhetstrekk, med den gode gamle amerikanske western selv om "The Good the bad and the ugly" og "Fistfull og dynamite" er bedre filmer, men de er også langt mer episke og i hvertfall GTBGTU må sies å være western epos og sikkert også "Once upon a time" som jeg skal se når jeg er ferdig med min pause fra Western er litt lei etter å skrevet om det.

"Fistfull of dynamite", er foresten en veldig interesant film, selv om den jevnt over får elendig kritikk av amerikanske seere på imdb, facebook og lignende. Det fordi den tar opp typiske europeiske og tildels meksikanske (handlingen foregår der) problemstillinger som amerikanere neppe forstår. Av typen problemet med revolusjonsromantikk, og revolusjonens intelektuelle ideologer, i motsetning til arbeidklassen som er de som faktisk kjemper kampene og lider fallene mens de intelektuelle sitter på bakrommet og drikker whiskey. Det er neppe særlig lett for amerikanere som aldri har hatt en sterk venstre side, eller hatt sterke grupper som romantiserer revolusjon. Men for oss europeer er det jo langt mer forståelig.

Lenke til kommentar

GBU ser jeg like mye på som en "adventure" film som en western. Med Once Upon A Time In The West tar derimot Leone oss tilbake i ekte westernmodus igjen.

A Fistfull Of Dynamite slet jo når den kom ut, og er jo ikke akkurat en kjent tittel nå heller. Men den nyter da et høyt snitt på IMDB, og jeg fant den meget god (men Leone's svakeste). Men jeg er skeptisk til om vi i det hele tatt kan kalle den en westernfilm.

Lenke til kommentar
GBU ser jeg like mye på som en "adventure" film som en western. Med Once Upon A Time In The West tar derimot Leone oss tilbake i ekte westernmodus igjen.

A Fistfull Of Dynamite slet jo når den kom ut, og er jo ikke akkurat en kjent tittel nå heller. Men den nyter da et høyt snitt på IMDB, og jeg fant den meget god (men Leone's svakeste). Men jeg er skeptisk til om vi i det hele tatt kan kalle den en westernfilm.

Enig der, men det er Zapata Western, noe som ble en stor subgenre i Italia i siste del av Spaghetti eraen. Zapata revolusjonshelten i Mexico, det ble laget en rekke filmer som baserte seg på handlingene på revolusjonen i mexico rundt århundre skiftet. Nå er egentlig Once upon a time en kritikk av disse filmene igjen, eller en kritikk av revolusjons glorifisering, og vistnok også en kritikk mot europas radikale filmskaper som Truffaut og Godard, i følge artikkler jeg har lest (vet ikke helt hvordan filmen kritiserer Godard og Truffaut men.). Det er jo i hvertfall interesant at en filmskaper med radikale sympatier som Leone velger å lage filmer som skal appelere til andre, enn andre radikale og intelektuelle. Sånn sett treffer han jo mye lenger med budskapet enn Truffaut og Godard, da hans filmer nok er sett av langt flere reaksjonære enn Truffaut og Godards.

Zapata westerne generelt gjorde det ikke så bra i USA som tidligere italienske western, noe som kanskje ikke er så rart, for det første var handlingene lagt til Mexico, amerikanerne blir framstillt negativt, filmene hadde et skjult marxsistisk budskap og noen av dem hadde også alegorisk innhold som krittiserte den involveringen USA hadde i gjennom CIA i latinamerika. Med så mye sosialistisk budskap slår man neppe gjennom med filmer som baserer seg på et folkelig publikum i USA, i og med at de eneste med radikale sympatier i USA stort sett er den utdannede eliten og de så nok helt andre Europeiske filmer enn Western.

Ps. Gian Maria Volonte spillte i flere Zapata western og han var vistnok et mareritt og jobbe, med særlig for amrikanerne på settet. Da han var en svært ivrig sosialist, og veldig glad i diskutere dette og fortelle om dette med alle han traff. Anekdoter sier vist at i den ene filmen han spillte inn for Leone, ble det litt for mye selv for mange av de radikale italienerne i crewet. Han gikk senere videre til å bli en stor skuespiller, i mer "høyverdige" europeiske filmer.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Personlig elsker jeg Young Guns filmene, ellers har jeg pleid å leid western hos brafilm, de har et ok utvalg.

Digger også morgan kane, selv dere kanskje synes det er litt teit :p

Hei, jeg heter vargas er 21år (snart 22) og leser/hører på morgan kane bøkene. :p

Lenke til kommentar
Digger også morgan kane, selv dere kanskje synes det er litt teit :p

Morgan Kane bøkene er geniale. Har lest alle + Diablo/Diablito bøkene 3 ganger igjennom nå å jeg er en godt voksen mann. Leste ett stykke i en eller annen avis for mange måneder siden at Clint Eastwood faktisk hadde lest noen Morgan Kane bøker selv, å hadde han hørt om det i en tidligere alder kunne han absolutt tenkt seg å lagd en film eller to om denne mannen. Faen sier jeg bare. Tenk dere Clint Eastwood som Morgan Kane. Hadde vært den perfekte mannen for rollen.

Skal legge til kilden så fort jeg finner den igjen.

Lenke til kommentar
Kommer snart en remake av High Noon. :(

Ellers har jeg ikke sett så mye western, sett "de tre" av Leone så klart. Får vel rive av plastikken på Once Upon a Time in the West i morgen, stått i hylla for lenge nå.

Noen som har sett The Villain med Kirk Douglas og Arnold Schwarzenegger? :p

Haha, The Villain AKA Cactus Jack er jo ikke akkurat noen westernklassiker, men skikkelig artig er den. Se Arnold i trang lyseblå dress spille dum, noe han virkelig mestrer!

OUATITW bør du absolutt glede deg til ja, en film av virkelig episke proporsjoner. Til dere som liker Leones filmer vil jeg anbefale Sergio Corbuccis "Django" og "The Great Silence", dette er virkelig klassisk spaghetti. En annen stor favoritt er Clint Eastwoods første western som både hovedrolle og regissør: "High Plains Drifter".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...